از درگاه الکترونیکی سهامداران موسوم به سامانه “دارا” و همچنین جامعترین کتاب تخصصی در حوزه پیش و پس از معاملات رونمایی شد.
از درگاه الکترونیکی سهامداران موسوم به سامانه “دارا” و همچنین جامعترین کتاب تخصصی در حوزه پیش و پس از معاملات رونمایی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، درگاه الکترونیکی سهامداران موسوم به دارا دیروز عصر همزمان با برپایی سومین روز از نهمین نمایشگاه بینالمللی بورس، بانک و بیمه تهران با حضور محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیر عامل شرکت سپردهگذاری مرکزی رونمایی شد.
از مزایای این سامانه که از سوی شرکت سپردهگذاری مرکز اوراق بهادار و تسویه وجوه به جامعه سهامداری کشور از امروز عرضه شده است میتوان به اطلاعرسانی مناسب، ارائه گزارش از تغییر دارایی سهامداران، به اشتراک گذاشتن سرویسهای سمات و احراز هویت یک مرتبهای برای سهامداران اشاره کرد.
افزون بر این؛ خدمات این سامانه بر روی بستر اندروید و فضای وب انجام شده است و سهامداران میتوانند از طریق سرویس IPS، از میزان دارایی خود در سبد داراییها (پرتفوی) اطلاع یابند.
همچنین روز گذشته از کتاب تخصصی «جستارهایی در حوزه پیش تا پس از معاملات بازار سرمایه» به عنوان جامعترین کتاب تخصصی در حوزه بازار سرمایه رونمایی شد.
این کتاب شامل اطلاعات مالی و تشریح اجمالی فعالیت بیش از ۳۹۰ شرکت حاضر در بازارهای بورس و فرابورس ایران است و داده های مالی همچون روند سودآوری، نسبت های بازار، میزان تحقق سود پیش بینی و اقلام مهم صورت های مالی هر شرکت همراه با مقایسه ی این ارقام با ارقام مشابه صنعتی که شرکت در آن فعالیت می کند در قالب یک صفحه به استفاده کنندگان انگلیسی زبان ارائه می شود.
این کتاب همچنین شامل فصولی جداگانه برای معرفی تمامی نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار(همچون کارگزاری ها، صندوق ها، شرکت های تأمین سرمایه و غیره) و بررسی ساختار و نحوه ی سرمایه گذاری خارجی در بورس ایران می شود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این مراسم با اشاره به مزایای الکترونیکی شدن خدمات سهامداری در بازار سرمایه گفت: راهبری فرایند پس از معاملات عموم سهامداران در بازار سرمایه از طریق شرکت سپردهگذاری مرکزی و تسویه وجوه انجام میشود که از امکان پیشرفت بالایی برای ارائه خدمات برخوردار است.
محمد فطانت افزود: البته انتظار سهامداران از سمات بیش از آن چیزی است که در حال حاضر وجود دارد و باید خدمات مشتریان و مشکلاتی که سهامداران در زمینه دریافت سود نقدی از شرکتها و یا مراجعه تک به تک به شرکتها برای دریافت آن دارند و همچنین مشکلات ثبت حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه از طریق سامانههای کاربردی باید ساماندهی و رفع مشکل شود.
وی اضافه کرد: در راستای ارائه خدمات بهتر به سهامداران باید تلاش بیشتری کرد تا از طریق سمات بتوان خدماتی از جمله گسترش حاصل از گردش فروش را نیز به عموم مردم ارائه کرد که در پی آن امکان مراجعه به کارگزاریها نیز کاهش خواهد یافت.
رئیس سازمان بورس گفت: حرکت شرکت سپردهگذاری باید در جهت حفظ حریم اموال کلیه سهامداران کشور باشد که میتواند ارزش افزوده مناسبی در اختیار آنها قرار دهد. به طور حتم خدمات این چنینی نقطه شروع برای گامهای بزرگتر در بازار سرمایه خواهد بود.
انتهای پیام