فرانس۲۴ از کوچ تجار ایرانی مستقر در دوبی به بندر خساب عمان در پی تحریمهای غرب خبر داد و نوشت: این تحریمها همچنین به رونق قاچاق کالا بین ایران و عمان منجر شده است، قاچاقی که بعضاً توسط «خالهها» انجام میگیرد.
به گزارش پول پرس، شبکه خبری فرانس۲۴ طی گزارشی نوشت با تشدید تحریمهای غرب، بسیاری از تجار ایرانی ساکن دوبی در حال ترک این شهر و ایجاد کسب و کار در خساب، شهری بندری در عمان هستند که قاچاق کالا به ایران در آن رونق خوبی دارد. خساب در بخش جنوبی تنگه هرمز تنها ۴۵ کیلومتر با بندر قشم در ایران فاصله دارد. بسیاری از تجار ایرانی که قبلاً در امارات کار میکردند، اکنون در خساب مستقر شدهاند و کالاهای مختلف را به آنجا منتقل میکنند و از خساب توسط قاچاقچیان به قشم ارسال میکنند. بر اساس این گزارش که توسط منابع رسمی تأیید نشده است پلیس ایران و عمان ظاهراً این اقدامات را نادیده میگیرد. یک عکاس که اخیراً به این منطقه سفر کرده است گفت: مقامات عمانی تلاش میکنند از توجه رسانهها به این منطقه جلوگیری کنند. وی افزود، پس از اینکه تصاویری از قاچاقچیان تهیه کرده، مورد بازجویی قرار گرفته و ناگزیر شده است تا تمام عکسهایش را پاک کند. مقامات عمانی همچنین به این عکاس گفته اند که به ایرانیانی که در خساب کار میکنند، نزدیک نشود. بسیاری از تجار ایرانی در یکی دو سال گذشته از دوبی خارج شدهاند، زیرا مقامات اماراتی تحت فشارهای آمریکا کسب و کار و تجارت را برای بازرگانان ایرانی مشکل ساختهاند. حسابهای بانکی بسیاری از تجار ایرانی مسدود شده دیگر نمیتوانند از تسهیلات بانکی نظیر دریافت وام بهرهمند شوند. کسب اجازه فعالیت نیز بسیار مشکل شده است. بهگفته یک تاجر ایرانی، چنین اقداماتی بسیاری از ایرانیانی را که قبلاً عمدتاً در امارات فعال بودند، ناگزیر کرده است تا به عمان نقل مکان کنند و از آنجا از طریق بندر خساب کالاهای خود را به ایران قاچاق کنند. وی افزود: «آنها دیگر بهسادگی نمیتوانند با تجار غیرایرانی رقابت کنند و متحمل زیان میشوند. تجارت در دوبی برای ایرانیها درحالحاضر تقریباً غیرممکن شده است». بر اساس این گزارش سفر کردن بین قشم و خساب آسان است. انتقال هر محموله توسط قایقهای تندرو حدود ۴۵ دقیقه طول میکشد. معمولاً کل پروسه رفتن به خساب، بار زدن کالا و برگشتن به قشم شبهنگام انجام میشود و کالاهای قاچاق قبل از طلوع آفتاب به قشم میرسند. قاچاقچیان کالاهایی مانند سیگار، لباس، رسیور ماهواره، دارو، لوازم خانگی ساخت کشورهای آسیایی، مواد غذایی خشک و حتی گاهی گوشت یخزده را به قشم منتقل میکنند. یک شاهد عینی دراینباره گفت: من هرگز ندیدم چیزی که استفاده صنعتی دارد از این طریق قاچاق شود. قاچاقچیان همچنین کالاهایی را از ایران به عمان منتقل میکنند، بهطور مثال، گوسفند یا بز و گاهی نیز حشیش و تریاک. آنها همچنین سوخت گازوئیل را که قیمت آن در ایران بسیار پایین است قاچاق میکنند و آن را به کشتیهای عبوری میفروشند. وی افزود: «ساکنان محلی (خساب) عمدتاً سلفیهایی هستند که معمولاً تمایلات ضدشیعی دارند، اما آنها تجار ایرانی شیعه را که موجب رونق کسب و کار شدهاند، تحمل میکنند». بر اساس این گزارش پلیس در هر دو کشور و بهخصوص عمان کاری به قاچاقچیان ندارد. سرمایهگذاری در خساب توسعه پیدا کرده و سطح زندگی مردم محلی بهتر شده است. در بدترین حالت، مشکل با پرداخت رشوه حل میشود. اما با این وجود، زندگی برای قاچاقچیان چندان هم آسان نیست. آنها پول زیادی نصیبشان نمیشود و مجبورند در طول شب در آبهای خلیج فارس تردد کنند که البته کار خطرناکی است. قایقها هیچگونه چراغی ندارند تا جلب توجه نکنند. آنها حتی زمانی که سیگار میکشند از قوطیهای خالی برای پنهان کردن نور سیگار استفاده میکنند. بسیاری از آنها جان خود را در مواقعی که دریا طوفانی است از دست میدهند. برخی از قاچاقچیان زن هستند که به آنها «خاله» گفته میشود. مأموران به قاچاقچیان زن کمتر شک میکنند. در خساب انبارهای ۴ هزار متر مربعی وجود دارد که توسط ایرانیها ساخته شدهاند. صاحبان این انبارها ظاهراً هیچ نگرانیای از اینکه به دردسر بیفتند ندارند. آنها کالاها را در این انبارها ذخیره میکنند تا قیمتها بالا برود. آنگاه کالاها را به ایران قاچاق میکنند.
انتهای پیام