تاکنون روش‌های زیادی برای کاهش بدهی دولت مطرح شده است با این حال بنا به گفته‌های کارشناسان این روش‌ها نتوانسته بدهی دولت را کاهش دهد و این بدهی روزبه‌روز در حال افزایش است.

مقام‌های دولتی به تازگی از روش‌های جدیدی برای کاهش این بدهی‌ها خبر داده‌اند و تاکید کرده‌اند که این راهکارها می‌تواند بدهی دولت را کاهش دهد. کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که دارایی‌های آزادشده و انتشار اوراق بدهی می‌تواند بدهی دولت را کاهش دهد. علی‌اصغر میرمحمدصادقی، مدیر اعتبارات بانک مرکزی نیز تبدیل بدهی دولت به اوراق بهادار را یک نوع تامین مالی می‌داند که می‌تواند یک نوع تسویه بدهی دولت باشد و این بدهی را کاهش دهد. مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری به تازگی از تبدیل بدهی دولت به اوراق بهادار به‌عنوان راه‌حل خروج اقتصاد از رکود و بن‌بست بانکی در اقتصاد ایران خبرداده و اعلام کرده که بانک‌ها این اوراق بهادار را به‌عنوان وثیقه نزد بانک مرکزی می‌گذارند تا دارایی بانک‌ها به‌تدریج امکان فعالیت پیدا کند و به این ترتیب بدهی دولت به بانک‌ها تسویه شود. به نظر شما این راهکار تا چه اندازه قابلیت اجرا دارد و آیا می‌تواند مشکلات اقتصادی و نظام بانکی را پایان دهد؟
تبدیل بدهی دولت به اوراق بهادار یک نوع تامین مالی است که در همه جا مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاثیر مثبتی هم داشته است. به‌عنوان مثال، اوراق اسناد خزانه که خوشبختانه از یکی دو سال گذشته در سیستم بانکی راه افتاده است، یکی از راهکارهایی است که می‌تواند بدهی دولت را کاهش دهد.

چگونه این بدهی کاهش می‌یابد؟
اسناد خزانه به عرضه عمومی گذاشته می‌شود و اگر به فروش نرود در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد و پیمانکاران اوراق را به سیستم بانکی برده و به فروش می‌رسانند. پس در این روش هم پیمانکاران و هم سیستم بانکی منتفع می‌شوند و هم بدهی دولت کاهش می‌یابد. به عبارتی دیگر استفاده از اسناد خزانه می‌تواند یک نوع تسویه بدهی دولت باشد.

اوراق رهنی مسکن چطور؟ فکر می‌کنید استفاده از این اوراق می‌تواند مسکن را از رکود خارج کند؟
اوراق رهنی مسکن به پشتوانه بانک مسکن نیز در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از آثار مثبت تامین مالی از این طریق است. استفاده از این اوراق به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان برای اولین‌بار به پشتوانه تصمیمات بانک مسکن از طریق بورس منتشر می‌شود و تامین مالی خوبی برای بانک مسکن خواهد بود و می‌تواند به رونق مسکن کمک قابل‌توجهی کند. از سوی دیگر گواهی حق‌تقدم اوراق مسکن نیز که تنها متعلق به بانک مسکن بود از انحصار بانک مسکن درآمده و به تمامی بانک‌ها تسری پیدا خواهد کرد.
پس با توجه به این اظهارات باید گفت که تبدیل بدهی دولت به اوراق بهادار، تنها راهکار برای تسویه بدهی دولت است؟ نه؟
قطعا این‌گونه ابزارها که مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری از آن نام برده‌اند و بانک مرکزی روی آن حساسیت ویژه‌ای دارد، کمک قابل توجهی به تسویه بدهی دولت می‌کند. ضمن‌اینکه تبدیل بدهی دولت به اوراق بهادار می‌‌تواند راه‌حل خروج اقتصاد از رکود و رفع مشکلات نظام بانکی باشد.

ولی‌اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات خود تاکید کرده‌اند که اصلاح ساختار نظام بانکی در اولویت نظام بانکی قرار دارد. کارشناسان نیز معتقدند که اگر نظام بانکی اصلاح نشود، فساد و معوقات بانکی بیشتر می‌شود. بانک مرکزی برای اصلاح ساختار نظام بانکی چه اقداماتی انجام داده و مهم‌ترین اولویت نهاد پولی وبانکی برای اصلاح ساختار نظام بانکی چیست؟
اصلاح ساختار نظام بانکی چندین فاکتور دارد که برخی از این فاکتورها درونی و برخی دیگر برونی است. تاکنون هم جلسات متعددی برای اصلاح ساختار نظام بانکی در بانک مرکزی گذاشته شده و انتظار این است که سایر دستگاه‌ها به‌ویژه دولت دراین زمینه همکاری کنند.

این جلسات در چه مرحله‌ای است و چه زمانی نهایی می‌شود؟
هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

منبع: فرهیختگان


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=79488
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

راهکار تسویه بدهی دولت به بانک‌ها
راهکار تسویه بدهی دولت به بانک‌ها
راهکار تسویه بدهی دولت به بانک‌ها
راهکار تسویه بدهی دولت به بانک‌ها
راهکار تسویه بدهی دولت به بانک‌ها
راهکار تسویه بدهی دولت به بانک‌ها
راهکار تسویه بدهی دولت به بانک‌ها