هنوز ۳۲ شرکتی که هر ساله بیلبوردهای شهری را از سازمان زیباسازی در قالب مزایده تحویل میگیرند، به جمع بندی نرسیدهاند، در واقع این اتفاق به معنای معلق ماندن درآمد ۱۰۰ میلیارد تومانی این سازمان از محل اجاره بیلبوردهای شهری است.
هفته گذشته عبدالحسین مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در جلسه ای با عنوان «هم اندیشی فعالیت فرهنگی در فضاهای تبلیغاتی پایتخت» شرکت کرد. تمامی شرکتکنندگان مدیران ۳۲ کانون تبلیغاتی فعال تهران بودند. کانونهایی که فضای تبلیغاتی محیطی یا همان بیلبوردهای شهری را از سازمان زیباسازی هر ساله اجاره میکنند. این جلسه بیشتر از آنکه رنگ و بوی هم اندیشی داشته باشد، تلاش این عضو شورای شهر در دعوت از شرکت برای شرکت در مزایده دوم سازمان زیباسازی بود. کاری که هنوز به نتیجه نرسیده است.
هنوز ۳۲ شرکتی که هر ساله بیلبوردهای شهری را از سازمان زیباسازی در قالب مزایده تحویل میگیرند، به جمع بندی نرسیدهاند که آیا سال آینده را با قیمت اعلام شده از سوی سازمان زیباسازی بیلبوردهای شهری را در اختیار بگیرند یا نه. در واقع این اتفاق به معنای معلق ماندن درآمد ۱۰۰ میلیارد تومانی این سازمان از محل اجاره بیلبوردهای شهری است.
روز گذشته نیز دوباره کانونهای تبلیغاتی بزرگ تهران دور هم جمع شدند تا تصمیم بگیرند که آیا در مزایده امروز سازمان زیباسازی شرکت کنند یا نه.
هفته گذشته مرحله اول مزایده در سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد اما تمامی ۳۲ کانون تبلیغاتی از حضور در این مزایده سرباز زدند.
دعوا هم مشخص است. افزایش ۳۰ درصدی قیمت بیلبوردهای شهری.
ابتدای همین امسال سازمان زیباسازی با اکران آثار نقاشی بر بیلبوردهای شهری، طرحی با نام «نگارخانهای به وسعت شهر» را به اجرا درآورد. البته این طرح به عنوان یک اقدام فرهنگی بازتاب گستردهای نه در ایران که در جهان داشت. شاید تنها منتقد این طرح کانونهای تبلیغاتی شهر بودند. همان شرکت هایی که سالانه هزینهای به عنوان اجاره این فضاهای تبلیغاتی را به سازمان زیباسازی پرداخت میکنند.
ابتدای آبانماه سال جاری بود که با امتناع کانونهای تبلیغاتی و در نتیجه خالی ماندن بیلبوردهای شهری، سازمان زیباسازی به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی تصمیم گرفت تا بیلبوردهای شهر را به جلد کتابهای مطرح ایران و جهان و برخی متون آنها اختصاص دهد.
در ابتدا این تصور میشد که در غیاب کانونهای تبلیغاتی، این طرح نیز مورد تقدیر قرار گیرد و به عنوان اقدامی فرهنگی تحسین شود. اما کسی به این اقدام سازمان زیباسازی وقعی نگذاشت.حالا در روزهایی که سازمان زیباسازی بخشی از کمبود بودجه برخی سازمانهای دیگر شهرداری تهران را جبران میکند، چشم امید بسیاری دوخته به درآمد حاصل از اجاره بیلبوردهای شهری.
درآمد متوسط سازمان زیباسازی شهر تهران از اجاره بیلبوردهای شهری، رقمی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است. البته بنا بر قراردادی که سازمان با کانونهای تبلیغاتی دارد، قرار است هر ساله ۱۲ درصد از زمان اکران بیلبوردها به فعالیت های فرهنگی اختصاص یابد. زمانی که البته در ماه هایی مانند محرم و صفر و ایام ملی همچون ۲۲ بهمن، قطعا این تابلوها از دست شرکتها گرفته میشود و به تبلیغ فعالیتهای فرهنگی و ملی اختصاص مییابد.
آنگونه که محمد مهدی تندگویان عضو شورای شهر تهران میگوید، اقدام کانون های تبلیغاتی برای ترک مزایده، اقدامی کاملا هماهنگ بوده است.
منبع: بلدیه