بازار سرمایه در ماه‌های اخیر میزبان هیات‌های تجاری و اقتصادی زیادی از سراسر جهان برای بررسی این بازار و چگونگی ورود به بورس تهران و کسب سود از تالار حافظ بوده است.

تعداد کدهای سهامداران خارجی گواه آن است که این سرمایه‌گذاران نگاه ویژه‌ای به بورس تهران دارند و تنها منتظر هستند که با از میان رفتن تحریم‌ها آماده ورود به تالار حافظ شوند. به‌طوری که مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار از صدور ۱۱۷ کد سرمایه‌گذار خارجی در نیمه نخست سال ۹۴ خبر داد. این آمار از رکوردشکنی صدور ۲۵ کد سهامدار خارجی در شهریور حکایت دارد تا زمینه‌ساز رکورد جدیدی در ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران باشد.

بازدید هیات انگلیسی از بورس
در فروردین ۹۴ هیات انگلیسی با هماهنگی صندوق سرمایه‌گذاری «فیروزه» از بورس ایران بازدید کرد. گروه مالی «شارلمان کاپیتال» انگلیسی متخصص در مدیریت دارایی‌ها با شرکتی که دفتر آن در ایران است برای ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار اوراق مالی ایران هم‌پیمان شد. مدیران این شرکت انگلیسی، ایران را به‌عنوان آخرین بازار بکر نوظهور دنیا می‌دانند و اعتقاد دارند که بین واقعیت‌ها و تبلیغات فاصله زیادی وجود دارد. رامین ربیعی، مدیرعامل گروه «فیروزه» گفت: پس از ۹ماه مذاکره با این شرکت اروپایی و چند ماه پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات اولیه ژنو، با این شرکت به توافق رسیدیم و درصورتی که تحریم‌ها لغو شود ظرفیت ورود سرمایه خارجی به بورس ایران به صدها میلیارد دلار می‌رسد. این شرکت که متخصص مدیریت دارایی‌ها در بازارهای نوپاست و مدیریت حدود ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار دارایی را در اختیار دارد، اعلام کرد که قصد دارد نخستین صندوق خود را به زودی در ایران دایر کند. «دومینیک پوکور انگرام» از مشاوران این شرکت گفت: پیش‌بینی می‌کنم این صندوق کار خود را با بیش از ۷۰میلیون دلار سرمایه آغاز کند که آن را از سرمایه‌گذاران جهانی جمع خواهد کرد و در کوتاه‌مدت این رقم را به بیش از ۲۰۰میلیون دلار خواهد رساند.

اشتیاق لندنی‌ها به بورس تهران
فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا در دیدار با رییس کل بانک مرکزی ایران در شهریور اظهار کرد: گام نخست برای ارتقای روابط اقتصادی، صحبت میان ۲دولت برای رفع موانع بوروکراتیک و محدودیت‌هاست.
وی با اشاره به اینکه دولت انگلیس قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های لازم را در سفارت خود در تهران برای تسهیل امور تجارت و روابط اقتصادی ۲ کشور انجام دهد، گفت: ما به‌عنوان نماینده انگلیس متعهدیم رفع تحریم‌ها و آزادسازی منابع ایران انجام شود که بخشی از آن مربوط به منابع مالی و بانکی است.
هاموند همچنین از علاقه‌مندی بورس لندن برای ایجاد و توسعه روابط با بورس تهران خبر داد و گفت: بورس لندن همکاری‌های گسترده‌ای با بورس‌های دیگر کشورها دارد و در این حوزه می‌تواند زمینه همکاری خوبی با بورس تهران داشته باشد.

استقبال از اوراق سلف موازی
در جریان بازدید شرکت‌کنندگان در هفتمین دوره بازارهای سرمایه اسلامی از بورس کالای ایران در ۱۶ اردیبهشت که بیشتر از فعالان بازار سرمایه در کشورهای اسلامی و حتی اروپایی بودند، نشستی میان این هیات و کارشناسان بورس کالای ایران برگزار شد.
کارشناسان بورس کالا در این نشست به تشریح اوراق سلف موازی استاندارد به‌عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی که در بورس کالای ایران اجرایی شده و استفاده از آن امسال نیز در دستور کار این بورس قرار دارد، پرداختند که فعالان بازار سرمایه کشورهای اسلامی و اروپایی از این اوراق استقبال ویژه‌ای کردند. در ادامه این نشست نیز اعضای این هیات برای همکاری در زمینه‌های آموزش، فناوری معاملات و پذیرش متقابل کالاها با بورس کالای ایران رایزنی کردند.
گفتنی است شرکت‌کنندگان در هفتمین دوره بازارهای سرمایه اسلامی از کشورهای پاکستان، عمان، اندونزی، هند، آلمان، گامبیا، بنگلادش، آذربایجان، افغانستان، سودان و ترکیه بودند.

دور جدید همکاری‌های فرانسه با ایران
اول مهر سازمان بورس و اوراق بهادار میزبان سرمایه‌گذاران و مدیران صنعتی فرانسوی شد. در گردهمایی مشترک بازار سرمایه ایران و فعالان اقتصادی فرانسه علاوه بر رییس سازمان بورس، مدیر امور بین‌الملل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار، هیاتی ۱۵۰ نفره از مدیران صنعتی و مالی فرانسه و همچنین جمعی دیگر از فعالان اقتصادی و صنعتی همتراز ایرانی همسان با آنها حضور داشتند. در این دیدار دوسیلگی، مدیرعامل شرکت «مدف» فرانسه با اشاره به اینکه این بزرگترین همایش اقتصادی هیات فرانسوی در ایران است و امیدوارم منجر به نتایج خوبی بشود، اظهار کرد: پس از رفع کامل تحریم‌های این کشور سرمایه‌گذاران خارجی به‌تدریج به این بازار جذب خواهند شد. دوسیلگی با اشاره به اینکه شرکت‌های فرانسوی پس از ورود به اقتصاد ایران و رقابت‌پذیر کردن آن، به بازار سرمایه این کشور نیز وارد خواهند شد، ادامه داد: حدود ۱۳۰ شرکت بزرگ و با سابقه فرانسوی برای حضور در اقتصاد ایران ابزار علاقه کرده‌اند و مایل هستند تا با بررسی موقعیت‌های همکاری در ایران پس از تحریم‌ها، بتوانند در مسیر توسعه اقتصادی این کشور نقشی ایفا کنند. وی موقعیت اقتصادی ایران پس از لغو تحریم‌ها را بسیار روشن و امیدوارکننده دانست و گفت: نقش بورس ایران پس از آزادسازی اقتصادی در این کشور روز به روز تقویت خواهد شد. نایب‌رییس شرکت «مدف» ادامه داد: خصوصی‌سازی در ایران در حال پیگیری است و امتداد این رویه می‌تواند عرضه‌های اولیه بیشتری را برای این بازار رقم بزند تا به این ترتیب، نقش توسعه‌ای بورس این کشور نیز تقویت شود. وی ادامه داد: از آنجایی که سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان بدنه نظارتی و قانونگذاری در بازار سرمایه این کشور عمل می‌کند و با وجود بیش از ۳۰۰ شرکت پذیرفته شده در این بازار، عملکرد بسیار خوبی را در سال‌های گذشته از این نهاد شاهد بودیم حتی با وجود چالش‌های بسیار زیاد در عرصه اقتصادی، بورس تهران توانست روند خوبی را به ثبت برساند. دوسیلگی گفت: پس از رفع کامل تحریم‌های این کشور، سرمایه‌گذاران خارجی به‌تدریج به این بازار جذب خواهند شد و قراردادهای همکاری گوناگونی را در زمینه‌های اقتصادی منعقد خواهند کرد.

سرمایه‌گذاران اروپایی از بورس تهران بازدید کردند
مدیران ۹ شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری اروپایی، ۱۸ خرداد با هدف آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه ایران، از تالار معاملاتی بورس تهران بازدید کردند. این سرمایه‌گذاران که نمایندگان تعدادی از برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری اروپایی هستند به دعوت شرکت سوئیسی (آی‌سی‌ال اَست منجمنت) و شرکت کارگزاری بورسیران به کشورمان سفر کرده و در مدت اقامت خود در ایران فرصت‌های متنوع سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را در دوران پساتحریم بررسی کردند. این هیات متشکل از مدیران بزرگترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند که در چند سال اخیر به کشورمان سفر کرده‌اند و امیدوارند با پایان تحریم‌ها فرصت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران را داشته باشند. براساس این گزارش، پس از رایزنی‌های انجام شده و در مرحله نخست، سرمایه‌گذاری ۳۰۰میلیون یورویی این گروه در ایران، پس از لغو تحریم‌ها قطعی شده است.

تمایل انگلیس برای سرمایه‌گذاری
جی شارما، کاردار و بن فندر، معاون رییس هیات نمایندگی سفارت انگلیس در ۵ مهر سال ۹۴ در دیدار با محمد فطانت ضمن تاکید بر ضرورت همکاری‌های دوجانبه بازار سرمایه ایران و بورس لندن، خواهان تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در ایران شدند. این دیدار در محل سازمان بورس انجام شد و دوطرف به بررسی فرصت‌های همکاری بازارهای سرمایه ایران و انگلیس پرداختند. شارما با اشاره به تجربه و پیشینه انگلیس در ابزارهای مالی به‌ویژه «فیوچرز» و «آپشن» امکان همکاری بازار سرمایه دو کشور را در این زمینه مطرح و اعلام آمادگی کرد که دستاوردهای کشورش را برای راه‌اندازی بورس ارز در ایران در اختیار سازمان بورس قرار دهد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با تشریح فرصت‌ها و ظرفیت‌های بازار سرمایه ایران، اقدامات انجام شده برای افزایش شفافیت در بازار و حاکمیت استانداردهای بین‌المللی مالی و حسابرسی بر شرکت‌های بورسی را تشریح کرد. در این دیدار همچنین کاردار انگلیس بر اولویت دادن به بحث همکاری‌های دوجانبه بین بورس‌ها تاکید کرد و پذیرفت که زمینه‌های همکاری میان رییس سازمان بورس و همتای انگلیسی را فراهم کند.

استقبال سوئیسی‌ها از سرمایه‌گذاری در ایران
هیات سرمایه‌گذاران خارجی به سرپرستی رضا سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ایران و امیرعلی امیری، شریک و بنیانگذار موسسه مالی «آی‌سی‌ال» در سوئیس در ۱۸ خرداد از بورس تهران بازدید کردند. امیرعلی امیری، شریک و بنیانگذار موسسه مالی «آی‌سی‌ال» در سوئیس درباره هیات سرمایه‌گذار خارجی گفت: این شرکت‌های خارجی بیشتر در اروپا و روسیه مدیر صندوق هستند که پرتفوی صندوق‌های بازارهای نوظهور را در دست دارند و نگاه آنها به ایران به‌عنوان فرصت سرمایه‌گذاری است.
وی گفت: این افراد به قصد سرمایه‌گذاری و بررسی بازار سرمایه ایران از بورس تهران بازدید کردند تا در صورت امکان، سهام شرکت‌های ایرانی را نیز در صندوق‌های خود داشته باشند. امیری افزود: ارزش تمام صندوق‌هایی که مدیران آنها در این هیات وجود دارند در جمع یک تریلیون دلار است و این مدیران، صندوق‌های بسیار ارزشمند و بنامی را مدیریت می‌کنند. وی درباره روند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و تاثیر آن در اقتصاد بیان کرد: وقتی سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری به ایران علاقه‌مند می‌شود و نخستین چک را می‌کشد، یک ایرانی با دریافت چک از سرمایه‌گذار خارجی وارد چرخه اقتصاد می‌شود؛ در نتیجه این پول حداقل ۵ بار در اقتصاد کشور دست به‌دست می‌شود و با هر ۵۰میلیون دلاری که از سرمایه‌گذار خارجی وارد کشور شود ۲۵میلیون دلار «جی‌دی‌پی» داخلی ایجاد می‌شود.
وی در پایان گفت: تمام مدیران صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران ابراز تمایل کرده‌اند و تنها موقعیت‌های سیاسی و ژئوپلیتیک مانده است که اگر حل شود، سرمایه‌گذاران خارجی به کشور وارد خواهند شد.

بازدید رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران از بورس تهران
هیات انگلیسی متشکل از رییس و مدیرکل اتاق بازرگانی انگلیس و ایران، ۱۳ مهر ۹۴ از تالار حافظ بازدید کردند. این هیات متشکل از رییس و مدیرکل اتاق بازرگانی انگلیس و ایران، ریچارد دالتون و مارتین جانستون و سایر همراهان بود. این گروه پس از بازدید از تالار معاملات ضمن ملاقات با حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس و برخی از اعضای هیات مدیره بورس تهران، با سازوکار معاملات و نظارت بر شرکت‌ها آشنا شدند. در این نشست فرآیند خصوصی‌سازی، ترکیب شرکت‌های فهرست شده، فرآیند انتشار اطلاعات مالی شرکت‌ها، تنوع صنایع و سازوکارهای ورود سرمایه‌گذاران خارجی عنوان شد. در پایان این نشست هیات انگلیسی ابراز امیدواری کرد که با رفع تحریم‌ها بازار سرمایه ایران پذیرای سرمایه‌گذاران از کشورهای مختلف باشد.

دیدار رییس نهاد قانونگذار بورس افریقای جنوبی با رییس سازمان بورس
رییس نهاد قانونگذار بورس افریقای جنوبی در ۲۹ شهریور با رییس سازمان بورس و اوراق بهادار دیدار کرد. دوب تشیدی، رییس نهاد قانونگذار بورس افریقای جنوبی در دیداری با محمد فطانت‌فرد، از علاقه بورس افریقا نسبت به افزایش همکاری‌ها میان این ۲ بازار سخن گفت. رییس بورس افریقای جنوبی پیشنهاد داد تا تفاهمنامه همکاری مشترکی بین ۲ نهاد قانونگذار برای انجام پروژه‌های مشترک امضا شود. وی با اعلام آمادگی بورس افریقای جنوبی برای همکاری با بورس تهران، بازار سرمایه اسلامی ایران و ابزارهای موجود در این بازار را از نمونه‌های موفق در جهان برشمرد و برای آشنایی بیشتر با این بازار ابراز تمایل کرد. تشیدی که همراه با هیات اقتصادی از افریقای جنوبی به ایران آمده بود در سفر یک روزه خود با رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، از تمایل شرکت‌های کارگزاری افریقایی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و حتی شرکت سپرده‌گذاری این کشور برای آغاز همکاری با ارکان بازار سرمایه ایران خبر داد.

تفاهمنامه همکاری با دهمین بورس بزرگ دنیا امضا شد
سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و بورس کره‌جنوبی در سوم آبان تفاهمنامه همکاری برای گسترش فعالیت‌های مشترک ازجمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی امضا کردند. این تفاهمنامه دربرگیرنده طرح‌های ابتکاری بسیاری بین بورس ایران و کره‌جنوبی برای افزایش فعالیت‌های دو جانبه است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در جریان این جلسه به تنوع جمعیتی و ظرفیت‌های اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: رابطه خوب و دوستانه‌ای از گذشته بین ۲ کشور حاکم بوده و این تفاهمنامه بین بورسی امکان مناسبی برای عمق بخشی به این رابطه همیشگی است.
محمد فطانت با اشاره به اهمیت رابطه ایران با سئول گفت: بین‌المللی کردن بورس ایران از اولویت‌های کشور است بنابراین هدف از امضای این تفاهمنامه ارتقای سطح روابط ۲ کشور است.

منبع: صمت


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=71755
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سرمایه‌گذاران خارجی نزدیک درهای بورس
سرمایه‌گذاران خارجی نزدیک درهای بورس
سرمایه‌گذاران خارجی نزدیک درهای بورس
سرمایه‌گذاران خارجی نزدیک درهای بورس
سرمایه‌گذاران خارجی نزدیک درهای بورس
سرمایه‌گذاران خارجی نزدیک درهای بورس
سرمایه‌گذاران خارجی نزدیک درهای بورس