باید توجه داشت که مشکل اصلی بازار سرمایه مشکلات ساختاری است، ‌بازار سرمایه ایران به شدت دولت‌زده است و در دولت دهم نیز اقداماتی برای اصلاح آن انجام نگرفته است.

شاهین شایان‌آرانی*: تیم اقتصادی دولت در شرایطی اقتصاد را تحویل گرفت که بورس در وضع حباب‌گونه‌ای بود. در دولت پیشین توجهی به بورس نمی‌شد و قیمت‌های سهام و به تبع آن شاخص رشد شدیدی را تجربه کرد. این شرایط درک غیرواقع‌بینانه‌ای را برای سهامداران ایجاد کرد، درحالی‌که کنترل‌های لازم برای رشد بی‌محابای قیمت‌ها صورت نمی‌گرفت، دولت جدید با چالش صعود غیرمنطقی قیمت‌ها و سهام روبه‌رو بود.
شاخص بورس درحال رشد بود اما هیچ‌گاه نماگری از وضع واقعی اقتصاد نبود. نقطه مثبت عملکرد دولت یازدهم نزدیک کردن بورس به واقعیت‌های اقتصادی بود، کار سخت و دشواری که دولت در مواجهه با این چالش انجام داد. از طرفی نگرانی سقوط آزاد در بورس وجود داشت اما مدیریت‌ مرحله‌به‌مرحله شرایط بورس را به واقعیت‌های اقتصادی موجود نزدیک کرد.
به هر ترتیب شرایط فعلی بورس مصداق نزدیک‌تری به شرایط اقتصادی، تحریم‌ها و مشکلات کلان بنگاه‌های اقتصادی دارد. با وجود اعتراضاتی که از سوی سهامداران صورت گرفت و ضرر و زیان‌هایی که متوجه برخی از آنها شد، حباب افسار گسیخته کنترل شد و قیمت‌ها به قیمتی تعادلی نزدیک شد. با همه این اوصاف، بازار سرمایه ایران نیازمند تحولاتی گسترده است که اصلاحات ساختاری و اصلاح قانون و مقررات ازجمله این الزامات است. در این مدت سازمان بورس تغییر مدیریتی را به خود دیده است اما تا جا افتادن آن باید صبر کرد. باید توجه داشت که مشکل اصلی بازار سرمایه مشکلات ساختاری است، ‌بازار سرمایه ایران به شدت دولت‌زده است و در دولت دهم نیز اقداماتی برای اصلاح آن انجام نگرفته است. قوانین موجود در بازار سرمایه نیز به مدت ١٠‌سال است که مورد بازنگری قرارنگرفته است. این درحالی است که در طول این ١٠‌سال معادلات در بازار به شدت تغییر کرده در این مبحث نیز اقدامات خاصی انجام نشده است.
مبحث دیگر ضرورت بورس برای بین‌المللی شدن است که فارغ از تحریم‌ها نیاز به اصلاحات و اقداماتی در داخل دارد. اقداماتی که نیاز به اصلاحات ساختاری و قوانین دارد.
*کارشناس‌ارشد بازار سرمایه
منبع: شهروند


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=68503
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بورس به نقطه‌ واقعی نزدیک شده است
بورس به نقطه‌ واقعی نزدیک شده است
بورس به نقطه‌ واقعی نزدیک شده است
بورس به نقطه‌ واقعی نزدیک شده است
بورس به نقطه‌ واقعی نزدیک شده است
بورس به نقطه‌ واقعی نزدیک شده است
بورس به نقطه‌ واقعی نزدیک شده است