این روال در بهمن ماه نیز صادق است به گونه‌ای که میزان خریدهای اینترنتی در بهمن ماه در تهران به ٣٧٩٣۵٠۵٧میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ٢١۶٨٨١٨۵میلیون ریال می‌رسد.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از میزان تراکنش‌های شاپرک از حجم تجارت الکترونیکی در ایران حاکی از افزایش سهم تراکنش‌های اینترنتی در کشور دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir) به نقل از اعتماد، آمارهای جدید بانک مرکزی از تراکنش‌های شبکه شاپرک در بخش اینترنت که حاکی از افزایش خریدهای اینترنتی است نشان می‌دهد که میزان تراکنش‌های خرید اینترنتی در این شبکه به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.

بر اساس آمار بانک مرکزی میزان خریدهای اینترنتی ثبت شده در فروردین ٩۴ فقط در تهران به عدد ٩٠۵۶٢٢٨ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ٣٢٨١٢٣۵ میلیون ریال رسیده است، این در حالی است که در ماه مشابه سال قبل کل خریدهای اینترنتی ثبت شده در تهران ١٠۴۵١٢۶۴میلیون ریال و در سایر استان‌ها ۵٩۶٧۶۴۶٨ میلیون ریال بوده است.

این آمار در مورد میزان تراکنش‌های ثبت شده برای اردیبشهت و خرداد ٩۴ هم قابل توجه است، به گونه‌ای که روالفراز و فرودی تراکنش‌های خرید حتی در سه ماهه ابتدای سال نیز به خوبی مشهود است.

میزان تراکنش‌های اینترنتی ثبت شده برای اردیبهشت ٩۴ در تهران به عدد ١٠٩٣١٧٢٩ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ۴١٠٨٧٩٨ میلیون ریال رسیده است، این ارقام در خرداد ماه نیز برای تهران به عدد ١١٣۶١۵٩٨ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ۴٠١٩۴٣٣ میلیون ریال رسیده است.

بر اساس همین آمار بانک مرکزی تراکنش‌های خرید اینترنتی در تهران در اردیبهشت ٩٣ به عدد ٢٧١٠٨۶۴٨ میلیون ریال در تهران و در سایر استان‌ها به ١۵١٣٢۶٣۶ میلیون ریال بوده است؛ این اعداد در خرداد ماه ٩٣ برای تهران ٣٠٠٢۶۴٧٠ میلیون ریال و برای سایر استان‌ها ١٣۶٨۶٠۶۵ میلیون ریال بوده است.

یکی از نکات قابل توجه در آمارهای بانک مرکزی فراز و فرود خریدهای اینترنتی در مقایسه سال‌های ٩٢، ٩٣ و سه ماهه ابتدای ٩۴ است، بر اساس آمار بانک مرکزی میزان خریدهای اینترنتی ثبت شده در فروردین ٩۴ فقط در تهران به عدد ٩٠۵۶٢٢٨ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ٣٢٨١٢٣۵ میلیون ریال رسیده است؛ این در حالی است که در ماه مشابه سال٩٢ کل خریدهای اینترنتی ثبت شده در تهران ٧٣١٧۴۶میلیون ریال و در سایر استان‌ها ٢١٣٨۵ میلیون ریال بوده که نشان‌دهنده روال افزایشی خریدهای اینترنتی است، هرچند که در مقایسه با سال ٩٣ میزان خریدها در بازه زمانی ذکر شده کاهش داشته است اما میزان این خریدها نسبت به دو سال گذشته روال افزایشی داشته که حکایت از توجه به موضوع تجارت الکترونیک است.

این آمار در مورد میزان تراکنش‌های ثبت شده برای اردیبشهت و خرداد ٩۴ هم قابل توجه است به گونه‌ای که روال افزایش تراکنش‌های خرید حتی در سه ماهه ابتدای سال نیز به خوبی مشهود است.

میزان تراکنش‌های اینترنتی ثبت شده برای اردیبهشت ٩۴ در تهران به عدد ١٠٩٣١٧٢٩ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ۴١٠٨٧٩٨ میلیون ریال رسیده است، این ارقام در خرداد ماه نیز برای تهران به عدد ١١٣۶١۵٩٨ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ۴٠١٩۴٣٣ میلیون ریال رسیده است.

همین اعداد و ارقام در مقایسه با تراکنش‌های مشابه سال ٩٢ هم قابل توجه است. تراکنش‌های خرید اینترنتی در تهران در اردیبهشت ٩٢ به عدد ١١۴٠٣٨٧ میلیون ریال در تهران و در سایر استان‌ها به ۶٢۶۵٢ میلیون ریال بوده است. این اعداد در خرداد ماه ٩٢ برای تهران ١٠۶٠٨٩٧ میلیون ریال و برای سایر استان‌ها ٢٢۶٢٠٣ میلیون ریال بوده است.

حجم تجارت الکترونیک کل کشور در فروردین ماه ٩٢ به ٧۵٣١٣١ میلیون ریال بوده که در فروردین ماه ٩۴ به ١٢٣٣٧۴۶٣ میلیون ریال رسیده است. این عدد در اردیبهشت ماه ٩٢ از ١٢٠٣٠٣٩میلیون ریال در اردیبهشت ٩۴ به ١۵٠۴٠۵٢٧میلیون ریال رسیده ودر نهایت از ١٢٨٧١٠٠میلیون ریال در خرداد ماه ٩٢ به ١۵٣٨١٠٣١ میلیون ریال در خردادماه ٩۴ رسیده است .

توسعه تجارت الکترونیک و فرهنگ خرید‌های اینترنتی چند سالی است که با الزام قانون تجارت الکترونیک و در زیر مجموعه وابسته به وزارت صنعت معدن تجارت- مرکز توسعه تجارت الکترونیک – در حال پیگیری است.

پیش از این محمد گرکانی‌نژاد، رییس مرکز توسعه تجار الکترونیکی کشور حجم کل تجارت الکترونیک در سال ٩٣ را بالغ بر ۵٢ هزار میلیارد ریال اعلام کرده بود کل حجم تجارت الکترونیک در پایان سال ٩٢ به عدد ١٣٩٠٨۵٣٧٧ میلیون ریال رسیده، این رقم در پایان سال ٩٣ به ۵٢١٠۴٠۴٢٢ میلیون ریال رسیده است که رشد قابل توجهی داشته است.

بهمن و شهریور رکوردداران تراکنش اینترنتی

بانک مرکزی در عین حال در گزارش میزان تراکنش‌های شاپرک در سال ٩٣ افزایش خرید اینترنتی در بعضی از ماه‌های سال قابل توجه است.

اساس آمارهای شاپرک میزان تراکنش‌های اینترنتی در بهمن و شهریور ماه در تهران و سایر استان‌ها بیش از ماه‌های دیگر سال است. بر این اساس میزان تراکنش‌های اینترنتی در تهران در شهریور ٩٣ در تهران ٣۵۶١٨٧٢١میلیون ریال بوده که این رقم در شهرستان‌ها به ١٧۶۴۵٧٨٢ میلیون ریال رسیده است ولی یک‌باره در ماه بعد از آن یعنی مهر ماه تراکنش‌ها با کاهش قابل توجه در تهران به ٢٣٨١۵٩٣۴ میلیون ریال و در شهرستان‌ها به ١٨۴١٧٧۴۵ میلیون ریال رسیده است. نکته قابل توجه کاهش خریدها در تهران و افزایش آن در سایر استان‌ها در یک ماه است.

این روال در بهمن ماه نیز صادق است به گونه‌ای که میزان خریدهای اینترنتی در بهمن ماه در تهران به ٣٧٩٣۵٠۵٧میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ٢١۶٨٨١٨۵میلیون ریال می‌رسد.

اما در اسفند ماه و همزمان با آغاز جشنواره‌های خرید اینترنتی که به نظر می‌رسد حجم خرید افزایش یابد میزان تراکنش‌ها در تهران به ٢٩٠٣٨١٠٩ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ١٧٨۶٩٠۴٢ میلیون ریال می‌رسد.

این اعداد و ارقام در سال ٩٢ نیز صدق می‌کند به گونه‌ای که در بهمن ٩٢ خرید اینترنتی در تهران به عدد ٢٧٠٠٧۴٠٢ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ٩٨۵٧٨٣٧ میلیون ریال رسیده است؛ این در حالی است که این اعداد در دی ماه برای تهران به ١۵٣٨١۴٧٢ و برای سایر استان‌ها به ۴۶۴۵٩۶٣ میلیون ریال بوده است و در ماه پایانی سال که به نظر می‌رسد با برگزاری نخستین جشنواره خرید اینترنتی رشد خریدهای اینترنتی را شاهد باشیم میزان خریدهای اینترنتی در تهران به ٢٠٠٠٢٧٣۵ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ٨٩٩٨۶۴٧ میلیون ریال کاهش یافته است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=67324
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

گردش ۵٢١ هزار میلیاردی خرید اینترنتی در یک سال
گردش ۵٢١ هزار میلیاردی خرید اینترنتی در یک سال
گردش ۵٢١ هزار میلیاردی خرید اینترنتی در یک سال
گردش ۵٢١ هزار میلیاردی خرید اینترنتی در یک سال
گردش ۵٢١ هزار میلیاردی خرید اینترنتی در یک سال
گردش ۵٢١ هزار میلیاردی خرید اینترنتی در یک سال
گردش ۵٢١ هزار میلیاردی خرید اینترنتی در یک سال