وضعیت بورس کشور با اعلام نتایج مثبت مذاکرات به کدام جهت حرکت خواهد کرد و چه روندی بر آن حاکم خواهد شد.

هرچند بازارهای کشور و به خصوص تالار شیشه ای و بورس این روزها با نزدیک شدن به لحظات پایانی ضرب الاجل مذاکرات هسته ای در تب وتاب انتشار نتایج آن به سر می برند اما مهمترین نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که وضعیت بورس کشور با اعلام نتایج مثبت مذاکرات به کدام جهت حرکت خواهد کرد و چه روندی بر آن حاکم خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir) به نقل از ایرنا، بازارهای اقتصادی این روزها کماکان منتظر اعلام مهم ترین اخبار حول محور مذاکرات هسته ای هستند تا آینده خود را ترسیم کنند و البته بازار سرمایه نیز از این قاعده مستثنی نیست.
هرچند بورس تهران در دو هفته گذشته صعود ۴ درصدی را تجربه کرده بود اما در روزهای اخیر روند نوسانی منفی و مثبت را تجربه کرد و به این ترتیب در روزهای پایانی ضرب الاجل مذاکرات هسته ای نماگر شاخص کل بورس پس از چند روز افت در پایان معاملات روز دوشنبه با ۳۱ واحد افزایش به ۶۴ هزار و ۳۳۳ واحد رسید.
نوسانات و افت و خیزهای نماگرهای بورسی در روزهای اخیر و حرکت در کانال ۶۴ هزار واحدی نشان داد تا بازار سرمایه بیش از هر عاملی تحت تأثیر جو روانی مذاکرات هسته ای قرار دارد.
در همین حال کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، نااطمینانی به شرایط بازار در بین سهامداران، کاهش قابل توجه حجم معاملات را به همراه داشته است.
با این حال به نظر می رسد بازار سرمایه تحت تأثیر این امر به شرایط نزولی رسیده و تا حصول اخبار در خصوص مذاکرات هسته ای همچنان این روند ادامه داشته باشد.
البته در همین بازه زمانی نیز گروهی با خرید در قیمت های پایین و فروش در قیمت های بالاتر در تلاش هستند سودهای کوتاه مدتی را کسب کنند و این موضوع در معاملات ضعیف کنونی در بورس به نوسانات منجر می شود. در این میان در خصوص روند مذاکرات هسته ای در شرایطی همچنان ابهاماتی وجود دارد که بسیاری از صنایع مهم کشور، پتانسیل رشد قابل توجهی را برای دوران پساتحریم دارا هستند.
البته کارشناسان در مورد واکنش بازار به هر یک از سناریوهای مثبت و یا منفی مذاکرات بر بازار سرمایه معتقدند که با انجام توافق هسته ای بازار نیز واکنش مثبت نشان می دهد البته کیفیت توافق، تاریخ اجرای آن و اثرات آن نیز به نوبه خود اثرگذار خواهد بود.
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص تاثیر اعلام نتایج مذاکرات هسته ای بر بازار سرمایه، گفت: بازار سرمایه در صورت مثبت و یا منفی بودن نتیجه مذاکرات دو اتفاق را پیش رو دارد.
حامد ستاک با بیان اینکه، با اعلام این خبر بازار سرمایه دچار رفتار هیجانی خواهد شد، اظهار داشت: پیش بینی می شود تاثیر رفتار هیجانی بر بازار حداکثر ۱۵ تا ۲۰ درصد در شاخص باشد.
وی ادامه داد: در صورت مثبت بودن نتیجه مذاکرات در مرحله اول تقریبا تمام سهام پذیرفته شده با رشد قیمتی مواجه خواهند شد اما در مرحله بعدی که همراه با عرضه در سهام است به صورت مستقیم از توافق تاثیر نمی پذیرد و بازار وارد فاز منطقی می شود که به نظر می رسد کل زمانی که بازار به صورت هیجانی رفتار خواهد کرد یک هفته تا ۱۰ روز است.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بعد از این مرحله بازار دقت بیشتری به صورت های مالی و اطلاعات صادر شده از شرکت ها خواهد داشت به نحوی که شرکت هایی با وضعیت بنیادی مناسب همزمان با تاثیر گرفتن از کاهش تحریک ها و گشایش اقتصادی در وضیت کلی کشور با رشدی منطقی و همراه با نوسان به کار خود ادامه خواهند داد.
ستاک تصریح کرد: بنابراین گروه هایی که بیشترین آسیب را از تحریم دیده اند و مراودات خارجی آنها با محدودیت هایی به خصوص در نقل و انتقال ارز و همچنین صادرات محصولات و یا واردات مواد اولیه مواجه بوده اند با استقبال مواجه می شوند.
وی پیش بینی کرد سهام برخی از صنایع حمل و نقلی که فعالیت آنها با تحریم مواجه بوده نیز با استقبال خریداران مواجه شود.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص منفی بودن نتایج مذاکرات هسته ای بر بازار سرمایه نیز گفت: در این صورت بازار به صورت عکس عمل خواهد کرد.
همچنین یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه گفت: مشخص است که در صورت توافق بازار یک جهش احتمالا ۱۵ یا ۲۰ درصدی که جنبه روانی دارد، خواهد داشت و بعداز آن باید دید که آثار توافق در رفع تحریم ها، افزایش سودآوری شرکت ها، ورود سرمایه های خارجی، تغیر سیاست های اقتصادی دولت و غیره چگونه اثر می گذارد و این اثرات در بازار سرمایه چطور خود را نشان می دهد.
وی گفت: در صورت تمدید مذاکرات نیز با ادامه رکود تا رسیدن اخبار خوشایند مواجه خواهیم بود.
حمید میرمعینی در پاسخ به این پرسش که بیشترین سود در صورت توافق در کدامیک از صنایع اتفاق خواهد افتاد، گفت: بیشترین سود را صنایعی خواهند که بیشترین آسیب را از تحریم ها برده اند. صنایع حمل ونقل، خودرو و بانکی بیش از دیگران در صورت توافق رشد خواهند داشت و بخش های دیگر رشدهای متأثر از جنبه روانی بازار خواهند داشت.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=65269
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پیش‌بینی تاثیر روانی مذاکرات بر بورس
پیش‌بینی تاثیر روانی مذاکرات بر بورس
پیش‌بینی تاثیر روانی مذاکرات بر بورس
پیش‌بینی تاثیر روانی مذاکرات بر بورس
پیش‌بینی تاثیر روانی مذاکرات بر بورس
پیش‌بینی تاثیر روانی مذاکرات بر بورس
پیش‌بینی تاثیر روانی مذاکرات بر بورس