معاون نظارت بیمه مرکزی در گفت گویی اعلام کرده که در قوانین و مقررات بیمهای پستی بهعنوان سرپرست پیشبینی نشده است، اما طبق آئیننامه شماره ۴۰ مصوب شورایعالی بیمه چنانچه به هردلیل مدیرعامل شرکت بیمه برکنار شود مسوولیت اداره شرکت تا دو ماه برعهده رئیس هیاتمدیره است.
معاون نظارت بیمه مرکزی در گفت گویی اعلام کرده که در قوانین و مقررات بیمهای پستی بهعنوان سرپرست پیشبینی نشده است، اما طبق آئیننامه شماره ۴۰ مصوب شورایعالی بیمه چنانچه به هردلیل مدیرعامل شرکت بیمه برکنار شود مسوولیت اداره شرکت تا دو ماه برعهده رئیس هیاتمدیره است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، شورای عالی بیمه در آئین نامه ۴۰.۳ و در تبصره ۳ تاکید دارد که در صورت استعفاء، عزل یا فوت مدیر عامل مؤسسه بیمه یا سلب شرایط وی (به تشخیص بیمه مرکزی ایران)، مؤسسه بیمه موظف است حداکثر تا دو ماه فرد واجد شرایط دیگری را به بیمه مرکزی ایران معرفی نماید. بیمه مرکزی ایران موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه نظر خود را در مورد صلاحیت فرد معرفی شده اعلام کند. تا زمان انتصاب مدیر عامل مورد تأیید بیمه مرکزی ایران، انجام وظایف وی بر عهده رئیس هیأت مدیره یا قائممقام مدیر عامل مؤسسه بیمه خواهد بود.
البته ذیل همین آئین نامه و در آئین نامه ۴۰.۶ در تبصره ۵ عنوان شده تعداد اعضای هیئت مدیره باید حداقل پنج نفر بعلاوه دو نفر علیالبدل باشد و همواره حداقل سه پنجم اعضای اصلی موظف باشند.
از سوی دیگر ماده ۱۰۷ قانون تجارت عنوان می کند شرکت سهامی بوسیله هیات مدیره ای که ازبین صاحبان سهام انتخاب شده وکلا یا بغضا قابل عزل می باشند اداره خواهدشد.عده اعضای هیئت مدیره درشرکتهای سهامی عمومی نباید ازپنج نفرکمترباشد.
ماده ۱۱۲ همین قانون اذعان دارد که درصورتی که براثرفوت یا استعفا یا سلب شرایط ا زیک یا چند نفرازمدیران تعداد اعضا ءهیئت مدیره ازحداقل مقرر دراین قانون کمترشود اعضاءعلی البدل به ترتیب مقرر در اساسنامه والا به ترتیب مقررتوسط مجمع عمومی جای آنان را خواهند گرفت ودرصورتیکه عضوعلی البدل تعیین نشده باشد ویا تعداد اعضا علی البدل کافی برای تصدی محلهای خالی درهیئت مدیره نباشد مدیران باقیمانده باید بلافاصله مجمع عمومی عادی شرکت را جهت تکمیل اعضاءهیئت مدیره دعوت کند.
ذیل ماده ۱۲۴ در تبصره ای عنوان شده که هیات مدیره درهرموقع می تواند مدیرعامل را عزل کند.به هر حال تغییر در مدیریت شرکت ها گذشته از اینکه حق قانونی است بعضا سبب دگرگونی تزریق اندیشه های جدید و پویایی نیز خواهد شد اما چگونگی اجرای آن ظرافت های خاصی را می طلبد.
به هر حال غرض از عنوان این موارد مرور کوتاه مسائل و مواردی است که از گوشه و کنار شنیده می شود و ذکر چند پرسش از نهاد ناظر که از این مورد که بگذریم تکلیف در مدیریت سایر شرکت های بیمه چگونه است ؟
چگونه ممکن است که در سایت اطلاع رسانی رسمی ترین و قانونی ترین مرجع صنعت بیمه که تاکید دارد اطلاعات مربوط به مدیر عامل، قائم مقام مدیر عامل، اعضای هیئت مدیره، معاون/ معاونان فنی، مدیران فنی، محاسب فنی و مسئول قبولی اتکایی داخلی/خارجی شرکت بیمه، صرفاً به شرح درج شده در سایت بیمه مرکزی مورد تأیید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران میباشد، اطلاعات کهنه و قدیمی وجود دارد ؟ چگونه ممکن است که مجید بنویدی که سال گذشته از صندلی قائم مقامی بیمه معلم جدا شده، هم اکنون در سایت بیمه مرکزی همچنان قائم مقام این شرکت معرفی شود؟
ایضا اطلاعات مربوط به ترکیب هیات مدیره،سهام داران و مدیران فنی شرکت های بیمه دی ،میهن،حافظ و … که از حوصله این نوشتار خارج است .
به گزارش ، هرچند که بیمه مرکزی در دوران مدیریت امین برخی آئین نامه ها و سامانه ها را در این صنعت سامان دهی کرده است اما وجود شرکت هایی که مرجع پاسخ گویی از سوی نهاد ناظر در آنها شناخته نشده نمی تواند آینده مطلوبی را برای صنعت رقم زند. پرسش اساسی اینجا است که چه کسی باید مراقب رعایت قوانین باشد؟ سازمان بازرسی،دیوان عدالت،مجلس و یا نهاد مسقیم ناظر ؟!
انتهای پیام