افت دوباره میهمان تالار شیشه‌یی شد، صحبت‌های تکراری درخصوص بورس این روزها هیچ جذابیتی برای سهامداران باقی نگذاشته است.

درحالی که سیر صعودی بازار وسوسه‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران خارج از دنیای بورس ایجاد کرده بود و کارشناسان بر این باور بودند که بازار به زودی روی خوشی از نقدینگی‌های لازم برای صعود دوباره را جذب می‌کند، بورس آن روی سکه را نشان داد، به‌طوری که برخی سهامداران تازه وارد از ورود هیجانی و بدون تحلیل خود به بورس کاملا پشیمان شدند، اما درحال حاضر که سرمایه بسیاری از فعالان در تالار حافظ جا مانده چه راهی برای بازگشت میزان پول اولیه آنهاست؟!

در شرایطی که کارشناسان نوید رسیدن شاخص به کانال ۹۰هزار واحد و شکست رکود قبلی را می‌دادند، به یک‌باره ورق برگشت و در سرازیری قرار گرفت، سرازیری که تا امروز مانند سریال تکراری ادامه پیدا کرده است، به‌طوری که تنها در هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت سال‌جاری ۱۵۶۵واحد افت را در کارنامه خود ثبت کرد، این موضوع به معنای این است که گمراهی بازار فعلا ادامه دارد و برای خروج از این گمراهی باید راه‌حل منطقی و قابل اجرایی را درنظر گرفت. طی چند ماه اخیر راهکارهایی برای خروج از رکود بازار ارایه شد که هرکدام پس از مدتی بلای جان بازار سرمایه شد، با این اوصاف باید گفت: راهکارهایی که در بسته‌های مختلف به بازار سهام هدیه می‌شود، هیچ‌کدام تاثیر بسزایی در معاملات نداشته است. راه‌حلی که مدیران بورسی آن را به بازار پیشنهاد کردند، ورود عرضه‌های اولیه برای ساماندهی به معاملات بود که متاسفانه این موضوع هم جذابیتی را برای ورود نقدینگی به بورس را ایجاد نکرد. عرضه‌های اولیه که چند روز قبل از ورود به تالار جو معاملات را برای دستیابی به نقدینگی لازم منفی می‌کند، قطعا نمی‌تواند تحول مثبتی را به بازار هدیه کند.

خریداران «مبین» واقعی نبودند

در راستای عرضه اولیه مبین و صف طویل خریدی که برای این سهم به وجود آمد، شک و شبهاتی برای برخی فعالان ایجاد شد به‌طوری که دو مرتبه طی دو روز اخیر معاملات این نماد برای مدتی ابطال شد، در این‌باره مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گفت: اگر به سهامداران اجازه می‌دادند که بدون محدودیت سفارش‌های خرید پتروشیمی مبین را ارسال کنند با حجم ۵-۴میلیاردی خرید مواجه می‌شدیم که ممکن بود به سامانه معاملاتی لطمه وارد کند.

عباس احمدی، درخصوص سامانه معاملاتی اظهار کرد: محدودیت‌های اعمال شده برای پتروشیمی مبین به‌دلیل پیشگیری از اختلال در سیستم معاملاتی انجام شد. وی گفت: اما این میزان سفارش برای خرید سهام پتروشیمی مبین واقعی نبود و پس از اعمال محدودیت‌ها در نهایت تقاضاها به کمتر از یک میلیارد سهم کاهش پیدا کرد. احمدی ادامه داد: نگرانی از پاسخگو نبودن سیستم معاملاتی موجب این محدودیت‌ها شد و طبیعی بود که این اتفاق برای سیستم رخ بدهد.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در ادامه بیان داشت: حجم سفارش خرید می‌تواند مشکل ایجاد کند چون این پتروشیمی مبین، مورد بسیار خاصی بود و در کسری از ثانیه حجم انبوهی سفارش خرید داشتیم که قطعا نیاز به کنترل و مدیریت داشت که به‌نظر می‌رسد ناظر با تدابیر خود این قضیه را خوب مدیریت کرد. وی درخصوص سامانه‌های معاملاتی در پاسخ به سنا گفت: به هرحال هر سامانه معاملاتی ظرفیت محدودیت و خاص به خود دارد و این محدودیت‌ها، عملی پیشگیرانه برای کنترل سامانه معاملاتی بود. درجریان معاملات روز گذشته تالار شیشه‌یی شاخص کل با ۹۸واحد افت به رقم ۶۴هزار و ۶۹واحد رسید که این ریزش بار دیگر موجب شد فعالان به فکر خروج از معاملات بورسی بیفتند. نمادهایی ازجمله رانفور، مبین، تاپیکو، وبملت به ترتیب با تاثیر ۷۰، ۴۰، ۳۷ و۱۰واحدی نتوانستند مانعی برای ریزش بیشتر شاخص شوند اما نمادهای شبندر، فارس، شپنا، فملی و… به ترتیب با تاثیر ۵۸، ۳۴، ۳۲، ۲۴و… بار دیگر شاخص را در سرازیری قرار دادند.

بغض «رانفور» شکست

سهام شرکت «خدمات انفورماتیک» پس از ۱۴ روز که صف خرید برای آن ایجاد شده بود، بالاخره به گره معاملاتی رفت، به‌طوری که پس از بازگشایی مجدد این نماد رشد ۱۰درصدی را تجربه کرد.

آمار معاملات در دادوستدهای روز گذشته بیش از ۵۴۲ برگه سهم و حق تقدم در بازار دست به دست شد. در معاملات آخرین روز کاری هفته سهامداران بیش از ۵۴۲میلیون برگه سهم را در بازار دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از یک‌هزارو۴۷۹ میلیارد ریال بود که در ۵۲هزار نوبت معاملاتی انجام شد. گفتنی است این متغیر در پایان معاملات دیروز به عدد ۶۴هزارو۶۹واحد رسید. شاخص آزاد شناور نیز با افتی ۱۸۷واحدی مواجه شد. همچنین درحالی که شاخص بازار اول ۱۳۷واحد نزول را ثبت کرد، شاخص بازار دوم ۲۱۱واحد بالا رفت.

در میان صنایع حاضر در بازار، گروه تامین آب، برق، گاز، خودرو و فرآورده‌های نفتی برترین گروه‌ها بودند. همچنین در آخرین روز معاملاتی هفته خدمات انفورماتیک، شیشه همدان، آلومراد، ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، پتروشیمی مبین، آبسال و داروسازی کوثر بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. بیشترین کاهش قیمت نیز در این روز متعلق به کارخانجات داروپخش، صنایع ریخته‌گری ایران، سایپادیزل، افست، سیمان اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و نوسازی و ساختمان تهران بود و این نمادها در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

همچنین در این روز سرمایه‌گذاران طولانی‌ترین صف‌های خرید را برای پتروشیمی مبین، ح. پتروشیمی خارک، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، توسعه معادن روی ایران، نورد آلومینیوم، شیشه همدان و باما تشکیل دادند. در مقابل نمادهای سایپا دیزل، نفت پارس، فولاد خراسان، سیمان دورود، پتروشیمی فناوران، پتروشیمی مبین و معدنی و صنعتی چادرملو با سنگین‌ترین صف‌های فروش به کار خود پایان دادند.

گفتنی است پتروشیمی مبین با ۱۹۸میلیون سهم به ارزش ۹۷۱میلیارد ریال در صدر بیشترین حجم و ارزش معاملات قرار گرفت و پس از آن بانک صادرات ایران با معاملاتی به حجم

۳۲ میلیون سهم و ایران خودرو با معاملاتی به حجم ۲۹میلیون سهم در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. همچنین معامله ح. پتروشیمی خارک به ارزش ۱۱۸میلیارد ریال و ایران خودرو به ارزش ۷۹میلیارد ریال در جایگاه‌های دوم و سوم بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در فرابورس نیز ۱۸۷ میلیون و ۸۵۰ هزار ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفت. در پایان معاملات دیروز ۱۶ اردیبهشت‌ماه، ۱۸۷میلیون و۸۵۰هزار ورقه بهادار در ۲۵هزارو۵۷ نوبت دست به دست شد و ارزش آن به یک‌هزارو۹۶۴میلیارد و۶۵۰میلیون ریال رسید. ضمن تقویت آیفکس به ۷۲۵واحد، فولاد هرمزگان جنوب با معامله ۳۵میلیون و۲۸۰هزار سهم به ارزش ۵۳میلیارد و۵۰میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را همانند روز گذشته به خود اختصاص داد. در روز پایانی هفته، بیشترین افزایش قیمت مربوط به رشد قیمت سهام شرکت‌های بیمه اتکایی ایرانیان، زرین معدن آسیا و معادن مس تکنار بود و سهام شرکت‌های پتروشیمی مارون، جم و ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشتند.

ازسوی دیگر، شرکت‌های بیمه نوین، نیرو سرمایه و پالایش نفت لاوان بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند و هر ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن در بازه ۶۸۰ تا ۷۳۰هزار ریال دادوستد شد. طبق این گزارش، بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد معامله ۳۴هزارو۱۶۰ ورقه اجاره ماهانه رایتل بود و بیشترین حجم معاملات ETF هم به صندوق سرمایه‌گذاری نسیم با خریدوفروش ۱۰۵هزارو۱۰۲ سهم اختصاص یافت. گفتنی است، نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد ارفع، باتوجه به تعدیل با اهمیت عملکرد واقعی سال مالی ۱۳۹۳ نسبت به اطلاعات پیش‌بینی، متوقف شد.افت دماسنج بازار در روزی که می‌توانست مثبت باشد

منبع: تعادل


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=61752
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مبارزه شاخص بورس برای بقا
مبارزه شاخص بورس برای بقا
مبارزه شاخص بورس برای بقا
مبارزه شاخص بورس برای بقا
مبارزه شاخص بورس برای بقا
مبارزه شاخص بورس برای بقا
مبارزه شاخص بورس برای بقا