شاخص کل در ساعات ابتدایی معاملات در محدوده مثبت قرار داشت، اما رفته‌رفته و با نزدیک شدن به آخرین ساعت معاملاتی، شاخص کل افت کرده و در نهایت ۲۸واحد نزول را نشان داد.

شاخص کل بورس تهران در روز گذشته برای چهارمین روز پیاپی منفی شد تا باز هم امیدهای سهامداران را ناامید کرده باشد. این درحالی بود که مانند آخرین روز هفته گذشته، شاخص کل در ساعات ابتدایی معاملات در محدوده مثبت قرار داشت، اما رفته‌رفته و با نزدیک شدن به آخرین ساعت معاملاتی، شاخص کل افت کرده و در نهایت ۲۸واحد نزول را نشان داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، در ابتدای روند معاملات، گروه‌های بانکی، خودرویی و حمل‌ونقل دریایی در محدوده مثبت معامله می‌شدند و بعضا حتی تا ۳درصد مثبت نیز رشد نشان دادند. اما حجم و ارزش این معاملات تا حدی نبود که بازار را به حرکت وادارد و در نهایت اغلب این سهم‌ها با قیمتی کمتر از قیمت پایانی معامله شدند.
ظاهرا تکلیف بازار هنوز مشخص نیست. چنانچه فرض کنیم که مذاکرات هسته‌یی به لغو تحریم‌ها خواهد انجامید، قیمت‌ها به‌طور شگفت‌انگیزی پایین هستند. اما چنانچه سناریو بدبینانه عدم لغو تحریم‌ها یا مطول شدن پروسه لغو تحریم‌ها رخ دهد، آنگاه می‌توان گفت که قیمت‌ها درمحدوده مطلوبی برای خرید قرار ندارند.
در کل ابهامات بازار سهام تهران به حدی بالاست که نمی‌توان انتظار داشت که روند قیمت‌ها بازدهی چشمگیری برای سرمایه‌گذاران فراهم کند. اوضاع بازار به حدی خراب است که حتی باوجود کاهش نرخ بهره بانکی نیز بعید است که فعالان بازار واکنش مثبتی نشان دهند.

تعیین تکلیف سود بانکی به زودی
در این رابطه عضو شورای پول و اعتبار از بررسی گزارش مولفه‌های مرتبط با نرخ سود بانکی درجلسه روز سه‌شنبه این شورا خبر داد و اعلام کرد: با بررسی مولفه‌های اثرگذار بر نرخ سود بانکی و رسیدن به یک توافق کلی فرمول نرخ سود بانکی اعلام خواهد شد.
محمدرضا پورابراهیمی، عضو شورای پول و اعتبار و نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام این خبر گفت: روز سه‌شنبه جلسه شورای پول و اعتبار موضوع نرخ سود بانکی را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد داد و درصورت رسیدن به جمع‌بندی کلی نسبت به اعلام آن اقدام خواهد کرد.
وی افزود: قدر مسلم کاهش نرخ سود بانکی تاثیرات به‌مراتب مثبتی بر روند بازار سرمایه خواهد گذاشت و موج نقدینگی جدیدی را روانه این بازار می‌کند.
پورابراهیمی با بیان اینکه ورود نقدینگی به بازار سرمایه نمی‌تواند تنها عامل اثرگذار بر رونق آن باشد، خاطرنشان کرد: روز سه‌شنبه گزارشات موردنظر در مورد نرخ سود مورد بررسی قرار خواهد گرفت که در این گزارش مولفه‌هایی مانند نرخ تورم، پیش‌بینی روند آینده، وضعیت بازارهای متشکل، ذخیره قانونی و… مورد بررسی خواهد گرفت.
به گفته این عضو شورای پول و اعتبار با بررسی مولفه‌های یادشده در گزارش مربوطه و درصورت رسیدن به یک جمع‌بندی کلی فرمولی برای محاسبه نرخ سود اعلام خواهد شد.
درهمین راستا هفته گذشته طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی با تایید بررسی کاهش نرخ سود بانکی در جلسه آینده شورای پول و اعتبار اعلام کرد: در این بسته باید به ساماندهی نرخ سود براساس منطق اقتصادی و قوانین شرعی توجه و لوازم آن ازجمله تقویت بازار بین بانکی فراهم شود.
به گفته وی، به‌دلیل نرخ بالای سود بانکی ایجاد شده، فعالان تولیدی به‌دلیل نرخ بازدهی فعالیت‌های اقتصادی قادر نخواهند بود تا تسهیلات دریافتی را بپردازند و این منجر به ورشکستگی آنها می‌شود؛ همچنین نرخ سود بالا باعث می‌شود سهم دارایی‌هایی با ریسک بالا در نظام بانکی کشور افزایش یافته و آنها را آسیب‌پذیر کند؛ بنابراین قطعا نرخ سود سپرده و تسهیلات باید متناسب با تورم ساماندهی شود و این ساماندهی باید براساس منطق اقتصادی، قواعد شرعی و وضعیت اقتصادی کشور باشد.

بازگشت دوقلوهای روغنی
همچنین در روز گذشته، نمادهای شرکت‌های صنعتی بهشهر (غبشهر) و مارگارین (غمارگ)، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود، به تابلو معاملات بازگشتند. باوجود اینکه به‌‌نظر می‌رسد این سهم‌ها، باتوجه به کاهش چشم‌گیر قیمت مواد خام جزو سهم‌های پرپتانسیل بازار محسوب می‌شوند، اما چندان هم مورد توجه بازار قرار نگرفتند.
براین اساس، «غبشهر» پس از تقسیم سود ۷۲۵ریالی بدون محدودیت نوسان بازگشایی شد و باوجود نوسان شدید قیمت در دوره پیش‌گشایش، نهایتا با رشد ۲درصدی مواجه شد. ازسوی دیگر غمارگ با رشد ۸درصدی با قیمت ۳۴۸ تومان بسته شد.

پالایشگاه‌ها همچنان می‌تازند
همچنین از نکات جالب توجه بازار در روز گذشته، تشکیل صف خرید برای نماد مهم پالایشگاه نفت بندرعباس (شبندر) بود. در چشم‌انداز ابتدای هفته، اشاره شده بود که باتوجه به اصلاح ۱۴درصدی قیمت در این نماد و حضور سهامداران قدرتمند در این نماد، این امکان وجود دارد که برای خرید این سهم صف خرید تشکیل شود. همین اتفاق هم رخ داد.
پس از انتشار پیش‌بینی سود سال گذشته و نخستین سود سال‌جاری ۴ پالایشگاه اصفهان، بندرعباس، تبریز و تهران، پالایشگاه فرابورسی شیراز هم سود هر سال قبل و نخستین سود سال‌جاری را پیش‌بینی کرد.
براساس این گزارش، «شراز» ۱۰۲میلیارد تومانی درحالی پیش از این سود هرسال مالی قبل را با دو سناریوی میانگین نرخ‌های فوب خلیج‌فارس نفت‌خام و نرخ‌های شرکت ملی پالایش به ترتیب ۱۸۴۰ و ۴۴۴ریال اعلام کرده بود که در آخرین اعلام رسمی به بورس، سناریوی دوم را به‌عنوان مبنای اصلی پیش‌بینی ۹۳ درنظر گرفته و سود ۴۴۴ریالی را تکرار کرده است.
ازسوی دیگر این شرکت نخستین سود سال‌جاری را با تکیه بر سه فرضیه ۴۳۵ریال پیش‌بینی کرده است. در این پیش‌بینی قیمت خرید نفت‌خام براساس نرخ نفت‌خام در دی‌ماه سال گذشته، ۴۶.۸دلار و نرخ تسعیر دلار ۲۷.۲۲۵ریال درنظر گرفته شده است. نرخ فروش فرآورده‌ها هم براساس قیمت‌های دی سال گذشته محاسبه شده است.
در کل به‌نظر می‌رسد که پالایشگاه‌ها نگاه خوش‌بینانه‌یی به روند قیمت نفت در سال آینده دارند. شاید این نگاه چندان هم بیراه نباشد، چراکه نفت درحال حاضر در بالاترین قیمت ۴ ماه اخیر خود قرار گرفته است. اما هیچ‌یک از موسسات معتبر بین‌المللی که اقدام به تحلیل بازار نفت می‌کنند، بر این باور نیستند که قیمت نفت تا پایان سال۲۰۱۵ رشد خاصی را تجربه کند. به هرحال نه‌تنها پالایشگاه‌ها، بلکه فعالان بازار سهام نیز شانس زیادی را برای افزایش قیمت نفت درنظر گرفته‌اند، چراکه در غیر این صورت قیمت سهم‌های پالایشگاهی تا این حد رشد نمی‌کرد.

رفت‌وآمد نمادها
همچنین در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت ایران ارقام جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، شرکت تراکتورسازی ایران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف شدند.
از طرف دیگر نماد معاملاتی شرکت‌های افست پس از برگزاری مجامع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره، سیمان هگمتان، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، دوده صنعتی پارس باتوجه به ارایه صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به ۲۹اسفند ۱۳۹۳ و سیمان فارس و خوزستان باتوجه به اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۳۱اردیبهشت ۱۳۹۵ بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله شدند. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های محورسازان ایران خودرو و آلومراد مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شدند.

آمار معاملات
در معاملات نخستین روز کاری هفته، سرمایه‌گذاران تالار حافظ بیش از ۳۵۶میلیون برگه سهم و حق‌تقدم را دست‌به‌دست کردند. شاخص کل اندکی کاهش یافت و با ۲۸واحد افت، به عدد ۶۶هزار و ۵۴۰رسید. سرمایه‌گذاران در این روز، بیش از ۳۵۶میلیون برگه سهم و حق‌تقدم را در بازار دست‌‌به‌‌دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از ۸۲۳میلیارد ریال بود و در ۵۰هزار نوبت معاملاتی انجام شد. شاخص کل با افتی که تجربه کرد، معادل ۰.۰۴درصد کاهش پیدا کرد و شاخص بازار اول هم با افزایش ۳۷واحدی روبه‌رو شد این درحالی بود که شاخص بازار دوم کاهش ۴۴۰واحدی را تجربه کرد.
در این روز نماد سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، گروه مپنا، ملی صنایع مس و معدنی و صنعتی چادرملو دارای بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل بودند. همچنین پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و بانک ملت دارای بیشترین تاثیر مثبت بر مهم‌ترین متغیر بورسی بودند.
همچنین در نخستین روز هفته افست، مارگارین، پالایش نفت بندرعباس، شیر پاستوریزه پگاه، معادن منگنز ایران، رینگ‌سازی مشهد و صنایع شیمیایی فارس بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند.
بیشترین کاهش قیمت نیز در این روز متعلق به آلومراد، محورسازان ایران خودرو، ایران ارقام، لیزینگ خودرو غدیر، توریستی و رفاهی آبادگران ایران، کارخانجات قند قزوین و درخشان تهران بود و این نمادها در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.
همچنین در این روز سرمایه‌گذاران طولانی‌ترین صف‌های خرید را برای پالایش نفت بندرعباس، خدمات انفورماتیک، لیزینگ صنعت و معدن، تامین ماسه ریخته‌گری، صنایع شیمیایی فارس، پشم شیشه ایران و آلومینیوم ایران تشکیل دادند.
در مقابل نمادهای لیزینگ خودرو غدیر، پتروشیمی شازند، سیمان قائن، نفت پارس، سیمان قائن، سیمان دورود و پتروشیمی فناوران با سنگین‌ترین صف‌های فروش به کار خود پایان دادند.
به گزارش تعادل، در معاملات دیروز بانک صادرات ایران با ۴۵میلیون سهم در صدر بیشترین حجم معاملات قرار گرفت و پس از آن پارس خودرو با معاملاتی به حجم ۳۰میلیون سهم و بانک تجارت با معاملاتی به حجم ۲۳میلیون سهم در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفت.
همچنین پالایش نفت اصفهان به ارزش ۱۱۳میلیارد ریال در صدر بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت و پس از آن بانک صادرات ایران به ارزش ۴۲میلیارد ریال و پارس خودرو با معاملاتی به ارزش ۲۸میلیارد ریال قرار گرفتند.

فرابورس
در جریان معاملات دیروز فرابورس ایران ۱۷۶میلیون ورقه بهادار به ارزشی بالغ بر یک‌هزار و ۵۰۵میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت.
در پایان معاملات دیروز ۱۷۶میلیون و ۱۰۰هزار ورقه بهادار در ۲۶هزار و ۴۰۲نوبت دست‌به‌دست شد و ارزش آن به یک‌هزار و ۵۰۵میلیارد و ۶۲۰میلیون ریال رسید.
فولاد هرمزگان جنوب با معامله ۴۸میلیون و ۳۷۰هزار سهم، بیشترین حجم و پالایش نفت تهران با ۱۰۹میلیارد و ۶۰۰میلیون ریال معامله، بالاترین ارزش معاملات روز جاری را به خود اختصاص داد.
دیروز آیفکس با رشد ۲.۷واحدی به ۷۵۲.۵۳واحد رسید و سهام شرکت‌های پالایش نفت تهران و پتروشیمی زاگرس بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشتند.
در جریان معاملات نخستین روز هفته، بیشترین افزایش قیمت مربوط به سهام شرکت‌های پالایش نفت شیراز، ذوب‌آهن اصفهان و پالایش نفت تهران بود و در سوی دیگر بازار هم شرکت‌های پتروشیمی امیرکبیر، صنعتی مینو و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با بیشترین کاهش قیمت سهام مواجه شدند.
بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد معامله ۱۲۰هزار و ۲۱۰ورقه اجاره ماهانه رایتل در روز گذشته بود و بیشترین حجم معاملات ETF هم به صندوق سرمایه‌گذاری اطلس با خریدوفروش ۴۴۷۳۹هزار و ۴۳۰سهم اختصاص یافت.
همچنین ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان از دیروز بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و بدون محدودیت حجمی در هر سفارش (بلوک)، در سامانه معاملات توافقی امکان‌پذیر شد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=60960
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران بورس
بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران بورس
بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران بورس
بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران بورس
بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران بورس
بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران بورس
بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران بورس