بازار سهام که با انتشار شایعاتی درباره احتمال لغو توافق هسته‌ای از ابتدای این هفته در مدار اصلاح قرار گرفته است، روز گذشته با افزایش تقاضا در برخی گروه‌ها و جمع شدن برخی از صف‌های فروش متعادل شد.

بورس تهران همچنان در حال عقب‌نشینی است. بازار سهام که با انتشار شایعاتی درباره احتمال لغو توافق هسته‌ای از ابتدای این هفته در مدار اصلاح قرار گرفته است، روز گذشته با افزایش تقاضا در برخی گروه‌ها و جمع شدن برخی از صف‌های فروش متعادل شد. بازار سهام سومین روز معاملاتی هفته جاری را نیز منفی آغاز کرد و با افت نزدیک به ۵/٠ درصدی روی ۶٨ هزار و ۴۵۴ واحد ایستاد. افت ٣٢٩‌واحدی دیروز نشان می‌دهد بازار در حال نفسگیری است و احتمال بازگشت رونق به بورس در هفته پیش‌رو وجود دارد.
در بازار دیروز شاهد جمع شدن بخش قابل توجهی از عرضه‌ها در گروه‌های سیمانی، دارویی، محصولات غذایی و فلزات بودیم اما در گروه‌های لیدر بازار یعنی بانکی‌ها، خودرویی‌ها و صنایع پتروشیمی روند اصلاح همچنان ادامه دارد و گروه‌های پیشروی بازار در لاک خود فرو رفته‌اند. شاید مهم‌ترین دلیل عقب‌نشینی بازار در سه روز اخیر شناسایی سود توسط نوسانگیران و حقوقی‌ها باشد که شایعه احتمال لغو توافق هسته‌ای نیز بر شدت عرضه‌های هیجانی افزود و شرایط بازار را ناپایدار و نگران کرد. این در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، بازار همچنان به توافق احتمالی هسته‌ای خوشبین است و موضع‌گیری‌های انجام شده هنوز در راستای رسیدن به تفاهم است. اما از آنجا که سود کوتاه‌مدت جذابیت خاص خودش را دارد، نوسان‌گیران به سرعت نسبت به شناسایی سود خود اقدام می‌کنند و به این ‌ترتیب بازار منفی می‌شود. در چنین شرایطی افزایش فشارهای روانی معامله‌گران آماتور و ترسو را نیز به صحنه فروش می‌کشاند و باعث تشدید روند منفی بازار می‌شود.
البته سهامداران نمادهای غیر بنیادی نباید انتظار معجزه داشته باشند و باید در حال حاضر از فرصت استفاده کنند و نسبت به تعویض سهام غیر بنیادی خود با سهام بنیادی ارزنده اقدام کنند. در چنین شرایطی به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه بنیادی بودن، ارزش جایگزینی، ریسک‌پذیری، نقد شوندگی و صادرات‌محور بودن باید ملاک اصلی سرمایه‌گذاران در این روزها باشد. در واقع سرمایه‌گذاران حرفه‌ای درشرایط کنونی سبد سهام تشکیل می‌دهند و در پرتفوی خود گزارش‌های عملکرد مالی، پیش‌بینی و روال تقسیم سود در شرکت‌ها را برای انتخاب سهام مد نظر قرار می‌دهند. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران باید سهامی را خریداری کنند که امید به افزایش قیمت آن در آینده وجود داشته باشد و تجربه تقسیم سود مناسب نیز در بنگاه‌ها وجود داشته باشد تا بخشی از زیان احتمالی آنها جبران شود. توصیه‌ای که معامله‌گران حرفه‌ای به فعالان بازار دارند این است که نگران افت و خیزهای مقطعی شاخص کل و قیمت سهام نباشند.

بورس بر سر دو راهی سقوط یا صعود
به اعتقاد برخی کارشناسان با توجه به اینکه تعداد فروشنده‌های روزهای گذشته که به دنبال شناسایی سود بودند به تدریج تا پایان آخرین زمان تسویه اعتبار کارگزاری‌ها رو به کاهش خواهد گذاشت، به زودی شاهد برگشت بازار و برتری تقاضا از سوی خریداران خواهیم بود. همچنین شاخص کل پس از عبور ناموفق از محدوده مقاومتی ٧١ هزار واحدی هم‌اکنون عقب‌نشینی لازم را کرده است و معامله‌گران تکنیکال و نوسانگیران زیادی در این محدوده وارد بازار خواهند شد. بررسی بازارهای رقیب بورس نیز نشان می‌دهد که هنوز هیچ بازار رقیبی کاندیدای جذب کامل نقدینگی نیست و بنابراین وجوهی از بازار سرمایه به نفع سایر بازارها سرریز نشده است. همچنین روند اصلاحی اخیر بورس نشان می‌دهد که بازار در حال تصحیح بخشی از واکنش خود به اخبار پیرامون خود و غربال کردن اطلاعات است و به زودی شاهد تعادل منطقی و روند حرکتی متناسب با وضعیت گروه‌ها در بازار خواهیم بود.

نتیجه توافق اولیه هسته‌ای؛ کاهش ریسک سیستماتیک بورس
نتیجه توافق اولیه در مذاکرات هسته‌ای لوزان ریسک سیستماتیک بازار سهام را کاهش داد و یخ مراودات سیاسی ایران با کشورهای غربی را تا حدودی آب کرد. این در حالی است که اقتصاد ایران و سایر کشورهای مذاکره‌کننده، نیازمند رسیدن به توافق و رفع تحریم‌ها است. دیدگاه بدبینانه در شرایط کنونی حاکی از آن است که بعد از سه ماه توافق حاصل نشود و تحریم‌ها باقی بمانند که در این صورت روند اقتصادی کشور سخت‌تر از گذشته خواهد بود. اما براساس دیدگاه خوشبینانه پیش‌بینی می‌شود در تیرماه امسال شاهد رسیدن به توافق نهایی و نیز رفع تحریم‌ها باشیم که در این صورت اعتمادسازی، افزایش مبادلات اقتصادی و نیز تقویت مصادیق سیاسی میان ایران و این کشورها از جمله اهداف مهم خواهد بود. در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که آیا اقتصاد ایران آمادگی این را دارد که پس از رسیدن به توافق نهایی و نیز رفع تحریم‌ها از فواید آن بهره ببرد؟
برقراری ارتباط بین بورس اوراق بهادار و بورس کالای ایران و بورس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای یا رقابت سیستم بانکی کشور با بانک‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و مهیا شدن شرایط برای ورود به بازارهای جهانی از جمله مواردی است که می‌تواند دستاورد برداشته شدن تحریم‌ها و رسیدن به توافق هسته‌ای باشد. در این میان بازار سرمایه یکی از بازارهایی است که بیشترین نفع را از رسیدن به توافق جامع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها می‌برد و اصولا کسانی که نقدینگی خود را در بازار پول پارک کرده‌اند در آینده شاهد این خواهند بود که بورس بازدهی بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کند.

سازمان بورس نباید در روند عرضه و تقاضا دخالت کند
علیرضا عسگری‌مارانی در خصوص واکنش سازمان بورس نسبت به تشکیل صف‌های خرید سنگین در روزهای پس از انتشار نتایج مذاکرات لوزان گفت: زمانی که پیش‌بینی می‌شود اتفاقی در آینده خواهد افتاد که ورود نقدینگی جدید و افزایش تقاضا در بورس را به دنبال دارد، باید شرایط را برای این کار مهیا و با انجام عرضه‌های اولیه مناسب بتوانیم بازار را مدیریت کنیم و پس از آن با تداوم روزهای خوش، قدردان سرمایه‌گذارانی باشیم که نقدینگی خود را به بورس آورده‌اند. این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه کسانی که پیش‌تر در راس صندوق حمایت از بازار قرار گرفته‌اند دیگر باید کنار بروند، گفت: وظیفه سازمان بورس نظارت بر بازار است و نباید در عرضه و تقاضاها دخالت کند، به‌علاوه اینکه بازار سهام هوشمند است و معاملات بورس به شرایطی رسیده که افت و خیزهای آن به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد.

سود ٣۵ درصدی در انتظار سرمایه‌گذاران بورسی
عسگری مارانی وضعیت بازار سهام در هفته‌های پیش رو را مثبت پیش‌بینی نمی‌کند و معتقد است: با توجه به اینکه اردیبهشت زمان سررسید اقساط قابل توجه شرکت‌ها به سازمان خصوصی‌سازی است، به نظر می‌رسد بنگاه‌ها برای تامین نقدینگی خود اقدام به فروش سهام کنند و این اتفاق دومین ماه امسال را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. او همچنین پیش‌بینی می‌کند که تا پایان امسال شاهد اتفاق خاصی در بازار مسکن نخواهیم بود و با توجه به امیدی که در اقتصاد کشور به وجود آمده، امکان نوسان دلار و ارز وجود ندارد و از طرفی رشد چندانی را نیز در بازار جهانی فلزات نخواهیم داشت و بر این اساس به نظر می‌رسد کسی که در ابتدای امسال نسبت به خرید و سرمایه‌گذاری در بورس اقدام کند تا پایان سال به صورت میانگین ٣۵ درصد بازدهی را کسب خواهد کرد. این کارشناس ارشد بازار سرمایه چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: با توجه به چشم‌انداز امیدوارکننده مذاکرات سیاسی و رفع تحریم‌ها باید بسترهای مناسب تولید را در اقتصاد کشور فراهم کنیم و در صنایعی چون دارو، پتروشیمی، پالایشگاهی، خودرو و بانک‌ها به ظرفیت‌های خالی کنونی توجه کنیم و فکری برای آنها داشته باشیم تا در بلندمدت با کاهش هزینه‌های تولید، شاهد افزایش سودآوری بنگاه‌ها باشیم.

چشم‌انداز بورس تهران در سال ٩۴
این پیش‌بینی‌های مثبت و خوشبینانه در حالی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد تا رسیدن به توافق نهایی در تیرماه باید درانتظار برخی اظهارنظرهای متفاوت و آخرین تلاش‌ها میان مذاکره‌کنندگان باشیم. بنابراین به طور طبیعی در دو ماه آینده باید منتظر اوج‌گیری تنش‌ها میان مذاکره‌کنندگان برای دستیابی به سهم بیشتر در این مذاکرات باشیم.
این در حالی است که برخی کشورهای عربی از رسیدن ایران به توافق در مذاکرات هسته‌ای به دلیل از دست دادن منافع خود ناراحت هستند و واکنش‌هایی نیز در این زمینه خواهند داشت. در این شرایط سرمایه‌گذاران بورسی باید به نوسانات بازار به دید دوران گذر و همراه با سختی نگاه کنند و کسانی که این روزها در بازار خرید می‌کنند تا پایان سال شاهد کسب سود و منفعت از بازار سرمایه خواهند بود، چراکه یکی از دستاوردهای این مذاکرات کاهش قیمت تمام شده مواد اولیه و محصولات وارداتی و افزایش صادرات بنگاه‌های تولیدی است و در نتیجه سودآوری شرکت‌ها افزایش خواهد یافت.

تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر رونق بورس
این در حالی است که برخی کارشناسان بازارهای مالی کاهش نرخ سود بانکی را بر رفتار بازار سهام تاثیرگذار می‌دانند و معتقدند نرخ سود بانکی موجب رونق بازار سرمایه می‌شود و برخی دیگر معتقدند بانک و بورس دو رقیب هستند و مسوولان نباید منافع یک بازار را به نفع بازار رقیب تغییر دهند و یک بورس ایده‌آل باید خودش بتواند سرمایه و نقدینگی را به سمت خود جذب کند.
دسته اول بر این باورند که پول، بازار پایه اقتصاد است و ایران تنها کشوری است که از سپرده‌های بانکی مالیات نمی‌گیرد و نرخ سود بانکی مردم را تنبل کرده است؛ چرا که ترجیح می‌دهند بدون پذیرش هیچ گونه ریسکی از سود معقول و منطقی بانکی بهره ببرند. درواقع در شرایط کنونی بانک‌ها به دو راهی رسیده‌اند که یک سر آن به کاهش نرخ سود بانکی می‌انجامد و از طرفی بنگاه‌های تولیدی مانند خودروسازان نیز دیگر توان پرداخت بهره بالای تسهیلات بانکی را ندارند که بر این اساس به نظر می‌رسد بانک مرکزی باید سرعت بیشتری را برای تصمیمات خود برای کاهش نرخ سود بانکی داشته باشد.

منبع: اعتماد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=60123
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

معمای بورس تهران
معمای بورس تهران
معمای بورس تهران
معمای بورس تهران
معمای بورس تهران
معمای بورس تهران
معمای بورس تهران