تحلیلگران افت شاخص را در زمان بازگشایی نماد ها در حدود ۸ تا ۱۱هزار واحد پیش بینی کرده بودند اما، با توجه به مصوبه های مختلف در کمیته ثبات بازار ، دامنه این نوسان کاهش یافت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از بازگشایی نماد پالایشگاه ها دفاع کرد و گفت: تحلیلگران افت شاخص را در زمان بازگشایی نماد ها در حدود ۸ تا ۱۱هزار واحد پیش بینی کرده بودند اما، با توجه به مصوبه های مختلف در کمیته ثبات بازار ، دامنه این نوسان کاهش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول (poolpress.ir) به نقل از سنا, محمد فطانت گفت : شرط ورود به سازمان ، بازگشایی پالایشگاه ها نبوده، بلکه اولویت اصلی ما رفع ابهام از شرکت های پالایشی بوده است.
وی افزود : با توجه به اینکه شرکت های پالایشی ایجاد تنش در بازار داشتند مشکل این شرکت ها باید هرچه زودتر برطرف می شد و البته به دلیل ابهامات زیاد این شرکت ها بازگشایی این نماد ها در دوره مدیریت قبل انجام نشد و پس از آن زمان منتظر رفع ابهام و ارائه حداقل گزارش های لازم
برای ارائه به بازار بودیم که با ارائه اطلاعات پالایشگاه ها از لحاظ قانونی زمان بازگشایی این نمادها بلافاصله پس از ارائه اطلاعات باید انجام می شد.
فطانت در باره اینکه چه میزان نماد ها در شرایط شفاف بازگشایی شده اند ، اظهار داشت : هنوز پیش داوری در این خصوص زود است و باید دو هفته سهام پالایشگاه ها در بازار معامله شود و تحلیل اطلاعات این شرکت ها در بازار مورد بررسی قرار گیرد و نظر بازیگران بازار ارائه شود .
وی تصریح کرد : به هر حال بازگشایی نماد ها قدم اول است و باید قدم های دیگری برای رفع ابهام همه صنایع از جمله صنایع پالایشگاهی همواره برداشته شود و در مورد پالایشگاه ها نیاز به توجه و همکاری جمعی است تا در مسیر درست قرار بگیرد و به ارزش ذاتی سهم نزدیک شود.
فطانت اظهار داشت : باید پالایشگاه ها از حالت توقف خارج و به حالت معامله تبدیل می شد و اینکه سهام شرکت های پالایشگاهی قابلیت معامله داشته باشد، حق سهامداران است. آنچه از توان ما بر می آمد تعویق کیفی سازی بود تا با یک برنامه پنج ساله به نقطه اوج و استاندارهای جهانی برسد ، البته آثار کاهشی قیمت نفت و تاثیر آن روی پالایشگاه ها ، قابل کنترل و مدیریت نیست و در این دوره اثر گذاری آن بر روی سود پالایشگاه ها بسیار معنا دار است.
رئیس سازمان بورس گفت : نرخ خوراک پالایشگاه ها براساس قیمت جهانی (۹۵درصد فوب خلیج فارس) تسویه حساب می شود ، حال اگر قیمت نفت ۱۰۰دلار باشد ۵درصد تخفیف معادل ۵دلار، در صورتیکه قیمت نفت ۶۰دلار یا زیر ۶۰دلار شود ۵درصد تخفیف، معادل ۳دلار یا کمتر خواهد بود.
وی افزود : بنابراین تاثیر بسیار مستقیم روی درآمد های پالایشگاه ها و متناسب با آن روی قیمت فرآورده ها دارد و وظیفه تحلیلگران و کسانی که به صورت حرفه ای کار تحلیل انجام می دهند ،پیش بینی بازار است. اما به عنوان نظر شخصی و خارج از سمت رییس سازمان بورس ، با توجه به وضعیت تمام نمادها از جمله پالایشگاه ها و تعادل قیمت های نفت، فلزات، سنگ آهن و برداشت جامعه از فضای مثبت سیاسی روند به سمتی است که، ریسک سیستماتیک نسبت به سال گذشته کاهشی است و با اتفاقاتی درسیستم بانکی از جمله کاهش نرخ های سود سپرده بانکی ۲۲درصد و بالاتر، تاثیر مستقیم خود را در کاهش ریسک سیستماتیک ، رشد سود مورد انتظار بازار و افزایش سودآوری صنعت بانکی در بورس ، خواهد داشت.
فطانت تاکید کرد : تلفیق این عوامل، کاهش تورم، اغاز فصل رونق در اقتصاد طبق آمار های موجود، نشانه های مثبتی است که به بازار می رسد به ویژه اینکه قیمت سهام ، ارزش جایگزینی آن ها، بازده و مقایسه آن ها درمورد یک شرکت خاص در منطقه و دنیا و همه عواملی است که در تحلیل مورد توجه قرار دارد و وضع ما را نسبت به سال ۹۳ درشرایط بهتری قرار می دهد و در مجموع شرایط پیش رو می تواند انتظارات مثبتی را ایجاد کند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=58876
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اولویت اصلی رئیس بورس رفع ابهام از شرکت‌های پالایشی است
اولویت اصلی رئیس بورس رفع ابهام از شرکت‌های پالایشی است
اولویت اصلی رئیس بورس رفع ابهام از شرکت‌های پالایشی است
اولویت اصلی رئیس بورس رفع ابهام از شرکت‌های پالایشی است
اولویت اصلی رئیس بورس رفع ابهام از شرکت‌های پالایشی است
اولویت اصلی رئیس بورس رفع ابهام از شرکت‌های پالایشی است
اولویت اصلی رئیس بورس رفع ابهام از شرکت‌های پالایشی است