معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه بر اساس قانون بودجه سال ۹۴ بخشودگی جرائم بیمهای کارفرمایان از برنامه پنجم حذف شده است، گفت: بخشودگی جرائم بیمهای در دستور کار تأمین اجتماعی نیست و در عوض تشویق کارفرمایان خوش حساب را دنبال میکنیم.
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه بر اساس قانون بودجه سال ۹۴ بخشودگی جرائم بیمهای کارفرمایان از برنامه پنجم حذف شده است، گفت: بخشودگی جرائم بیمهای در دستور کار تأمین اجتماعی نیست و در عوض تشویق کارفرمایان خوش حساب را دنبال میکنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول (poolpress.ir)، محمدحسن زدا در نشست خبری با خبرنگاران رسانهها اظهار داشت: برای تکریم کارفرمایان و برآورده کردن خواستههای آنان، صورت بدهیهای بیمهای را به صورت ۶ ماهه تنظیم میکنیم تا کارفرمایان به موقع از بدهی خود مطلع شوند و مهلت کافی برای پرداخت داشته باشند.
وی همچنین دسترسی کارفرمایان به پرونده محاسباتی بیمهای خود را از دیگر اقدامات انجام شده برای تعامل سازنده با شرکای اجتماعی دانست و افزود: کارفرمایان از طریق نشانی samt.tamin.ir میتوانند به پرونده محاسباتی خود دسترسی یابند و از منشأ بدهی خود مطلع شوند.
زدا با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارفرما در کشور حدود ۵ هزار میلیارد تومان بدهی بیمهای دارند، گفت: با آسیب شناسی صورت گرفته در رابطه با بدهیهای بیمهای مشخص شد که به دلیل فاصله یک ساله دوره محاسبات و همچنین عدم اطلاع دقیق کارفرمایان درباره منشأ بدهی خود؛ در مواردی شاهد عدم تمایل به پرداخت بدهی های بیمهای هستیم که با تصمیمات اتخاذ شده امیدواریم شاهد کاهش مطالبات تأمین اجتماعی از کارفرمایان باشیم.
وی با اشاره به چند مرحله اجرای قانون بخشودگی جرائم بیمهای در سالهای گذشته گفت: از ۳ ماه پیش این ایده در سازمان تأمین اجتماعی مطرح شد که بخشودگی جرائم نوعی تشویق برای کارفرمایان بدحساب است درحالی که باید برای تشویق کارفرمایان خوش حساب برنامهریزی کنیم و در این رابطه آئین نامهای در حال تهیه است و در سال آینده برای تشویق کارفرمایان خوش حساب اقدام میکنیم.
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی کوتاهتر شدن زمان رسیدگی به اعتراض کارفرمایان به بدهیهای بیمهای را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و اظهار داشت: مدت زمان رسیدگی به اعتراضات در هیأتها رسیدگی از ۸ ماه به ۳ ماه رسیده است و در سال آینده نیز به یک ماه کاهش مییابد. علاوه بر این در سال جاری در ۱۴ استان کشور نیز هیأتهای تجدیدنظر و تشخیص مطالبات شروع به کار کردند تا فرایند رسیدگی به پروندهها با سرعت بیشتری انجام شود.
زدا سال ۹۴ را سال سیستمهای متمرکز بیمهای در سازمان تأمین اجتماعی دانست و گفت: در سال آینده تمامی پرداختهای سازمان تأمین اجتماعی در حوزه مستمریها و بیمه بیکاری به صورت متمرکز انجام میشود.
وی با بیان اینکه سال ۹۳ سالی درخشان در حوزه بیمهگری سازمان تأمین اجتماعی بوده و اتفاقات مهمی در این سال رخ داده است، اظهار امیدواری کرد که جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگان از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره مناسب را برده باشند.
زدا ادامه داد: سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه بیمهگری و هم چنین تهیه برنامه استراتژیک و راهبردی سازمان تامین اجتماعی در حال تدوین است واین سازمان در تهیه برنامه ششم توسعه نقش فعال و موثری دارد که در ۶۰ سال اخیر بیسابقه بوده است.
وی افزود: بیمه رانندگان، کارگران ساختمانی، حرف و مشاغل آزاد و بیمههای اختیاری به صورت غیر حضوری و مکانیزه انجام میشود که این اقدام موجب شده است که ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بار مراجعه به شعب سازمان تأمین اجتماعی کاهش یابد.
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی تسهیل انتقال سوابق بیمهای ایثارگران را از دیگر اقدامات این سازمان در سال ۹۳ برشمرد و اظهار داشت: بر اساس ماده ۴۵ قانون برنامه پنجم توسعه که مرتبط با سوابق ایثارگران است؛ ایثارگرانی که مجبور به انتقال دستگاه شدهاند تا ۱۵ سال هزینههای این انتقال را دولت تقبل میکند.
زدا افزود: در سال ۹۳ مشکلات نیبرهای شرکت های کارون و هفتتپه حل شد و گروه اول نیز بازنشسته شدند و دیگر شاهد تجمع این افراد نیستیم و مشکلات کارگران نساجی مازندران نیز در حال پیگیری و حل شدن است.
وی درباره مشاغل سخت و زیانآور اظهار داشت: افرادی که در مشاغل سخت و زیانآور مشغول به کار بودند با این مشکل مواجه بودند که اگر فردی بیشتر از ۱۰ روز غیبت غیرموجه داشت دیگر نمیتوانست با ۲۰ سال سابقه متوالی بازنشسته شود که سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری این ۱۰ روز را به یکسال افزایش داد تا گروه زیادی بتوانند از این آییننامه استفاده کنند.
زدا گفت: در گذشته برای تأمین اعتبار تعویض و یا صدور شناسنامه باید به شعبه ای مراجعه میشد که دفترچه صادر شده است ولی با ایجاد شعبه ملی هم اکنون بیمهشدگان برای این اقدامات میتوانند به تمامی شعب تأمین اجتماعی مراجعه کنند.
وی اظهار داشت: در سال جاری بر اساس سیاستهای جدید جمعیتی مشکل بیمه شدن فرزند سوم به بعد حل شد و برای بیمه فرزندان سوم به بعد هزینهای دریافت نمیشود.
زدا گفت: هزینه اروتز و پروتز بیمهشدگان نیز در سال ۹۳ دو بار بازبینی و اصلاح شده و در بعضی از اقلام آن ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی گفت: مصوبهای در خصوص ماده ۱۰ نوسازی وجود دارد که بر اساس آن کارفرمایان میتوانند به صورت اختیاری سهم خود و دولت را پرداخت کنند تا بدون شرط سنی و با ۲۵ سال سابقه بتوانند کارگران خود را بازنشست کنند.
زدا خبر داد: بر اساس ماده ۵۷ آئین نامه قانون حمایت از خانواده مقرر شده بود، خانمهایی که مستمری همسرشان را دریافت میکنند در صورت ازدواج مجدد بتوانند این مستمری را دریافت کنند که از ۷ اردیبهشت سال ۹۲ خانمهایی که مستمریشان به دلیل ازدواج مجدد قطع شده بود مستمری آنها واریز میشود.
وی از آمادگی سازمان تأمین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده خبر داد و گفت: در صورتی که مراجع قانونی میزان افزایش حقوق بازنشستگان را مشخص کنند، این افزایش از فروردین ماه در مورد بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اعمال میشود.
انتهای پیام