در‌سال آینده تنها کمتر از ٣٠٠ طرح از اعتبار عمرانی استفاده می‌کنند تا به بهره‌برداری نهایی برسند.

براساس لایحه پیشنهادی دولت اعتبار عمرانی‌ سال آینده ۴٧‌هزار‌میلیارد تومان بود که با‌توجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و در نتیجه افت درآمدهای بودجه این رقم در کمیسیون تلفیق مجلس به ۴١‌هزار‌میلیارد تومان کاهش یافت که البته همچنان ١١‌هزار‌میلیارد تومان از بودجه عمرانی‌سال ٩٣ بیشتر است. تا قبل از دولت یازدهم بودجه ناچیز عمرانی میان ٣‌هزار پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور توزیع می‌شد و همین رویه باعث شده بود تا پیشرفت پروژه‌های عمرانی بسیار کند باشد.

اما دولت یازدهم رویه تخصیص اعتبار به پروژه‌های عمرانی را به‌طور کامل تغییر داد و با اولویت‌بندی آنها و تقسیم‌بندی در سه گروه (زیر ٢٠ درصد، بین ٢٠ تا ٨٠ و بالای ٨٠‌درصد پیشرفت فیزیکی) تنها طرح‌هایی که پیشرفتی بالای ٨٠‌درصد داشتند را برای دریافت اعتبار مستحق اعلام کرد. بنابراین در‌سال آینده تنها کمتر از ٣٠٠ طرح از اعتبار عمرانی استفاده می‌کنند تا به بهره‌برداری نهایی برسند. حال با توجه به بودجه اندک عمرانی‌ سال آینده که در قیاس با انبوه پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام و همچنین نیاز به آغاز پروژه‌های جدید؛ اعتبار ۴١‌هزار‌میلیارد تومانی عمرانی‌ سال ٩۴ را با مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی مقایسه کردیم. به‌عبارت دیگر می‌خواهیم ببینیم با این بودجه چه اقداماتی می‌توان انجام داد.

راه آهن ٨٢٠٠ کیلومتر

هزینه احداث یک کیلومتر راه‌آهن ۵‌میلیارد تومان است که با این حساب و مقایسه رقم بودجه سال ٩۴ حدود ٨٢٠٠ کیلومتر راه آهن می‌توان ساخت.

۴١ سد

کل هزینه ساخت سد کارون ۴ معادل ١٠٠٠ میلیارد تومان بوده است که با این مقایسه می‌توان گفت که ۴١ سد مشابه کارون ۴ می‌توان ساخت.

١٣۶ فروند هواپیما

مقایسه کل بودجه ٩۴ با قیمت یک فروند هواپیمای ایرباس A۳۲۰neo که مبلغ ۱۰۲.۸‌میلیون دلار است از رقم تبدیلی ۳۰۱‌میلیارد تومان خبر می‌دهد که کل این بودجه تنها ١٣۶ فروند هواپیما خواهد شد.

۶٨ واحد پتروشیمی

برای مثال پتروشیمی فجر در ناحیه یک ۲۲۷ میلیارد تومان هزینه و در ناحیه دو نیز ۴۰۵ میلیاردتومان هزینه داشته است (حدود ۶٠٠‌میلیارد تومان) . با این حساب می‌‌توان تخمین زد ۶٨ پتروشیمی با بودجه عمرانی ساخته شود.

هزینه ساخت هر واحد پالایشگاه نفتی ٣‌هزار‌میلیارد تومان است که با رقم بودجه سال آینده فقط ١۴ پالایشگاه می‌‌توان ایجاد کرد.

نیروگاه ٢٠‌هزار و ۵٠٠ مگاوات

هزینه ساخت نیروگاه برق برای هر کیلووات ساعت ٣۵٠ تا ۵٠٠ یورو است و هر ۵٠٠ مگاوات نیز بالغ بر ۵٠٠‌هزار کیلووات ساعت خواهد شد (هزینه ساخت هر مگاوات نیروگاه برق ٢‌میلیارد تومان است) . با بودجه یادشده می‌توان ظرفیت ٢٠ هزار و ۵٠٠ مگاوات برق در واحدهای نیروگاهی ایجادکرد.

کارخانه فولاد ۶٨ واحد فولادسازی

ارزش اجرای کارخانه ذوب یک‌میلیون تنی فولاد سیرجان در بخش ریالی به ٣٠٠میلیارد تومان و رقم ارزی آن نیز ٧٩میلیون یورو بوده است که با حساب هزینه کل ۶٠٠‌میلیارد تومانی توان ساخت ۶٨ واحد فولاد سازی را عیان می‌کند.

سرانه هر ایرانی ۵٢۵ هزارتومان

براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران جمعیت کشور حدود ٧٨‌میلیون نفر است که براین اساس سرانه هر ایرانی از بودجه عمرانی٩۴ کمی بیش از ۵٢۵ هزارتومان می‌شود.

سرانه هر خانوار ایرانی ٢ میلیون تومان

هم‌اکنون بیش از ٢١‌میلیون خانوار در ایران وجود دارد که بدین ترتیب سهم هر خانوار از بودجه عمرانی ٩۴ یک‌میلیون و ٩۵٢‌هزار تومان می‌شود.

واحد مسکونی ٨٢‌میلیون متر مربع

هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در کشور ۵٠٠‌هزار تومان است که با کل بودجه عمرانی کشور در سال بعد می‌توان ٨٢ میلیون متر مربع مسکن ساخت.

٨٢٠٠ مگاوات نیروگاه بادی

هر مگاوات نیروگاه‌ بادی حدود ۴ تا ۵میلیارد تومان هزینه دارد. با این محاسبه می‌توان ساخت ٨ هزار و ٢٠٠ مگاوات برق در نیروگاه بادی را با این بودجه سامان داد.

بزرگراه ٢٠۵٠٠ کیلومتر

هزینه احداث یک کیلومتر بزرگراه در دشت حدود ٢‌میلیارد تومان، در کوهپایه ٢,۵‌میلیارد تومان و در مسیرهای کوهستانی از ۴ تا ۵‌میلیارد تومان است. درکل بودجه ٩۴ با میانگین هزینه ٢‌میلیارد تومان برای بزرگراه‌ها توان ساخت ٢٠۵٠٠ کیلومتر را دارد.

جاده ١۶‌هزار و ۴٠٠ کیلومتر

۵/٢‌میلیارد تومان هزینه ساخت هر کیلومتر راه اصلی در ایران است. با این حساب می‌توان حدود ١۶ هزار و ۴٠٠ کیلومتر جاده را با این بودجه احداث کرد.

مترو ٢٩٢ کیلومتر

برای احداث هر کیلومتر از خط قطار شهری بیش از ١۴٠‌میلیارد تومان هزینه می‌شود. با این حساب اگر کل بودجه عمرانی را به این حوزه اختصاص دهند فقط ٢٩٢ کیلومتر مترو ساخته می‌شود.

۴١٠ فرودگاه

هزینه ساخت هر فرودگاه به‌طور میانگین ١٠٠‌میلیارد تومان است که در مقایسه با بودجه موجود توان ساخت ۴١٠ فرودگاه را خواهیم داشت.

١٠٢ کارخانه سیمان

هزینه ساخت هر واحد تولید سیمان در حدود ١٠٠ تا ١١٠‌میلیون‌ یورو ( برای ظرفیت یک‌میلیون تن در‌ سال) است. با این محاسبه می‌توان گفت که هر واحد کارخانه سیمان حدود ۴٠٠‌میلیارد تومان هزینه دارد و کل بودجه معادل ١٠٢ کارخانه است.

‌ ۶٨٣٣ کیلومتر آزاد راه

هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه به‌طور میانگین در دشت ۶‌میلیارد تومان، در کوهپایه ٩‌میلیارد تومان و در مناطق کوهستانی ١۵‌میلیارد تومان است. حدودا می‌توان گفت نزدیک به ۶٨٠٠ کیلومتر آزادراه با این بودجه سامان می‌یابد.

نیروگاه سیکل ترکیبی: ۴١ واحد

هزینه احداث هرواحد نیروگاه سیکل ترکیبی به‌طور میانگین ١٠٠٠‌میلیارد تومان است که بودجه عمرانی کل کشور کفاف ایجاد ۴١ واحد نیروگاهی را می‌دهد.

منبع: شهروند


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=56678
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

با بودجه عمرانی سال ٩۴ چه می‌توان کرد
با بودجه عمرانی سال ٩۴ چه می‌توان کرد
با بودجه عمرانی سال ٩۴ چه می‌توان کرد
با بودجه عمرانی سال ٩۴ چه می‌توان کرد
با بودجه عمرانی سال ٩۴ چه می‌توان کرد
با بودجه عمرانی سال ٩۴ چه می‌توان کرد
با بودجه عمرانی سال ٩۴ چه می‌توان کرد