بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد ساختاری مناسب برای افزایش کارایی هیئت مدیره و مدیران ارشد شرکت های بیمه و احصای اهداف آنها، آیین نامه حاکمیت شرکتی را تهیه و تدوین کرد.
بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد ساختاری مناسب برای افزایش کارایی هیئت مدیره و مدیران ارشد شرکت های بیمه و احصای اهداف آنها، آیین نامه حاکمیت شرکتی را تهیه و تدوین کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول ( poolpress.ir ) ، معاون اداره کل برنامه ریزی و توسعه بیمه مرکزی در خصوص جزئیات این آیین نامه گفت:حاکمیت(راهبری) شرکتی، مجموعهای از روابط بین هیات مدیره، مدیران ارشد و ذینفعان (بیمهگذاران، زیاندیدگان، سهامداران و سایر ذینفعان) شرکت بیمه است که بر این اساس راهبری شرکتی در صدد ایجاد ساختاری است که از طریق آن اهداف شرکت احصاء شده و ابزارهای دستیابی به این اهداف و همچنین نحوه نظارت بر عملکرد مدیران ارشد معلوم شود.
عباسیان فر افزود: نظام راهبری شرکتی بیمهگران به دو بخش کلی تقسیم میشود. بخش اول مربوط به ضوابط عام حاکمیت شرکتی فعالیتهای تجاری ( در قالب قانون تجارت و مقررات عام حاکمیت شرکتی) است که شاکله اصلی نظام راهبری شرکتی در هر فعالیتی از جمله عملیات بیمه را تشکیل میدهد و بخش دوم به الزامات خاص عملیات بیمه می پردازد که موضوعاتی از قبیل سیستمهای حسابرسی داخلی، کنترل داخلی، آکچوئری داخلی و مدیریت ریسک موسسات بیمه را در بر میگیرد و مبانی حقوقی این بخش، مقررات بیمه حاکم بر حوزههای مختلف عملیات بیمهگری است.
عباسیان فر در مورد الزامات مورد نیاز این آیین نامه گفت: با بهره گیری از تجارب جهانی، به این نتیجه رسیدیم که چارچوب نظام راهبری شرکتی در صنعت بیمه معمولا باید شامل مولفههایی چون الزامات مربوط به ساختار هیئت مدیره و شرح وظایف، اختیارات و صلاحیتها و نحوه گزینش و انتصاب آنها؛ الزامات مربوط به پاسخگویی مدیران ارشد ،اصول استقلال سازمانی، الزامات مربوط به سیستمهای کنترل داخلی، حسابرسی داخلی، آکچوئری داخلی و مدیریت ریسک بنگاهی، اصول اخلاق حرفهای و پاسخگویی اجتماعی و گزارشگری و افشای اطلاعات مالی باشد.
وی با اشاره به مقایسه چارچوب نظام راهبری شرکتی در ایران با سایر کشور های جهان افزود: مقررات بازار بیمه کشور در موضوعات مقررات تاسیس و فعالیت موسسات بیمه، مقررات احراز صلاحیت و انتصاب هیات مدیره و مدیران ارشد موسسات بیمه، مقررات گزارشگری و افشای اطلاعات موسسات بیمه، مقررات مربوط به نظام حسابرسی داخلی، کنترل داخلی، آکچوئری داخلی و مدیریت ریسک موسسات بیمه و اصول اخلاق حرفهای در صنعت بیمه نیازمند اصلاح یا تدوین ضوابط جدید است. همچنین در کنار این بررسی توجه به تجربه سایر بازارهای مالی از جمله بازار بورس و نظام بانکی کشور در این زمینه راهگشا خواهد بود.
وی در پایان خاطر نشان کرد:آیین نامه مذکور پس از تأیید نهایی شورای عالی بیمه به شرکت های بیمه ابلاغ می شود.
انتهای پیام