بر اساس این فعالیت تعریف شده یک چشم اندازی برای بانک طراحی شده با عنوان بانک واردات و صادرات است که باید به همین شکل شناخته شود.
مدیر روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران با تشریح عملکرد روابط عمومی بانک گفت: «بانک توسعه صادرات ایران یک بانک کاملا دولتی و فعالیتش هم بر مبنای تامین مالی صادرات غیرنفتی می باشد.»
به گزارش پول پرس، دکتر حسین امامی ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با کاوشگران روابط عمومی اظهار داشت: بر اساس این فعالیت تعریف شده یک چشم اندازی برای بانک طراحی شده با عنوان بانک واردات و صادرات است که باید به همین شکل شناخته شود.
او ادامه داد: در هر کشوری بانک های متعددی وجود دارد، برخی کشورها نیز بانک صادرات و واردات EXIM BANK دارند. و به صورت تخصصی در حوزه صادرات غیرنفتی فعالیت می کند. برای این که چشم انداز این بانک با این وسعت شناخته شود نقش روابط عمومی این بانک غیرقابل انکار است چراکه روابط عمومی وظیفه نفوذ در اذهان مخاطب را دارد.
امامی تصریح کرد: برای وقوع این وظیفه خطیر روابط عمومی از مفهوم سازی آغاز کرده ایم. مفهوم سازی بدین معنا که سعی کردیم با تولید محتوا مفهوم بانک توسعه صادرات را برای مخاطبان بشناسانیم.
حسین امامی اظهار داشت: از اقداماتی که در بخش روابط عمومی صورت گرفته بحث جریان سازی خبری است. بدین صورت که وقتی جناب آقای دکتر بهمن وکیلی مدیر عامل بانک در موضوعات مختلف ایراد سخنرانی می کنند نکات کلیدی را استخراج کرده و در بخش درون سازمانی و برون سازمانی به شکل خبری به طور مداوم انتشار می دهیم. نتیجه این جریان سازی خبری به گونه ای شده است که آن انتظاراتی که از نمایندگان مجلس، دولت مردان و مدیران بخش صادرات می رود این است که کاملا مشاهده شد به طور تخصصی این افراد تاثیرگذار، همان حرف های ما را در اظهاراتشان تکرار می کنند. و این یکی از فعالیت های اثربخش روابط عمومی بانک بوده است.
او در ادامه به فرایند تبلیغات در شناساندن بانک به مخاطبان می پردازد و می گوید: در زمینه تبلیغات با توجه به نوع فعالیت خاصی که داریم و متفاوت از دیگر بانک ها می باشد، با این توضیح که تبلیغات بانک توسعه تجاری نیست. چراکه ما در این بانک با مخاطبان خاص مواجه هستیم نه مخاطب عام. یعنی اگر بخواهیم کل صادر کننده های کشور را در نظر بگیریم حدود ۳ هزار نفر می باشند و در واقع مخاطبان ما همین تعداد هستند.
وی ادامه داد: به همین دلیل در بخش تبلیغات به جای استفاده از بیلبورد از رسانه های تخصصی استفاده شده که این مخاطبان خاص به آن دسترسی دارند. اگر بخواهیم پاسخ روشنی داده باشم این است که بانک توسعه صادرات، روابط عمومی محور است تا تبلیغات محور.
امامی افزود: روابط عمومی بانک بدین شکل عمل می کند که برای هر مخاطبی ما یک پیام مخصوص و یک کانال ارتباطی مخصوص در فعالیت های خود انتخاب می کنیم.
وی به دیگر اقدامات بخش روابط عمومی این بانک پرداخت و اظهار داشت: اقدام دیگری که درحوزه روابط عمومی اتفاق افتاده حضور در شبکه های اجتماعی می باشد. به هرحال بانک توسعه صادرات بانکی است که بخشی از مخاطبانشان در سایر کشور به فعالیت می پردازند. این مخاطبان هم می بایستی با این بانک آشنا شوند.
وی در ادامه به تاکید روابط عمومی در تولید پیام اشاره کرد و اظهار داشت: در تولید پیام های رسانه ای حساسیت زیادی داریم در واقع روی محتوایی که قرار است تولید شود وسواس زیادی داریم. این پیام ها می بایستی منطبق با اهداف، استراتژیک ها، چشم انداز و منشور اخلاقی و برنامه های بانک باشد. یعنی سعی ما این است که از این مدار خارج نشویم.
امامی استفاده از نظرات مخاطبان را از دیگر فعالیت های روابط عمومی برشمرد و افزود: در بخش دیگری از فعالیت های خود سعی کردیم از نظرات مخاطبان و حتی کارمندان درون سازمانی به بهترین شکل بهره ببریم. و برای این منظور ابزارهایی را فراهم کردیم که این افراد به راحتی حرف های خود را به ما منتقل کنند. یعنی روابط عمومی یک حلقه ارتباطی بین مخاطبان و مدیران بانک باشد. در این خصوص بیشتر سعی کردیم گوش باشیم تا زبان.
وب سایت درون سازمانی از دیگر اقدامات روابط عمومی بانک توسعه صادرات است که امامی آن را یک نشریه الکترونیکی درون سازمانی تعریف می کند که فرهنگ نقد صحیح را بر آن صحه می گذارد.
نایب رییس انجمن متخصصان روابط عمومی در این خصوص می گوید: وب سایت درون سازمانی از دیگر اقدامات روابط عمومی بانک می باشد که با نام رویداد به فعالیت می پردازد که این یک نشریه الکترونیکی درون سازمانی مخصوص همکاران و حتی خانواده آن ها می باشد. ما آمده ایم یک فرهنگ نقد صحیح در را گسترش دهیم به همین منظور ستونی با عنوان راهکار شما در این وب سایت طراحی کردیم. برای فعال بودن این ستون به طور مداوم سوالاتی را مطرح می کنیم و از همکاران نظر می خواهیم تا راهکار خود را ارائه کنند.
وی در پایان به ویژه ترین فعالیت روابط عمومی بانک پرداخت و گفت: دیگر اقدام ما استفاده از ابزار قدرت تصویر است چرا که اعتقاد داریم تصویر بسیار قدرتمند است. کاری که در این خصوص انجام دادیم این است که به طور سر زده خبرنگار روابط عمومی به شعبه های متعدد بانک ها اعزام می شود و با مشتری مصاحبه می کند از مشتریان مشکلات فرایند کاری بانک را سوال می کند و مشتری نیز پاسخ می دهد. روابط عمومی این گزارش را تدوین کرده و در یک فیلم کوتاه ده دقیقه در جلسه شورای مدیران پخش می کند تا مدیران از نزدیک با مشکلاتی که مشتریان عنوان کرده اند مطلع شوند و برای آن راهکاری بیندیشند.
انتهای پیام