در مصوبه مذکور بیمه مرکزی موظف به ارائه گزارش در خصوص نحوه اجرای ماده ۴۴ قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمهگری شده است ولی هیچ اشاره ای به تاریخ سررسید ارائه گزارش نشده است.
مدتی است بیمه گزاران شرکت بیمه توسعه از دریافت حقوق قانونی خود بازمانده اند و مسئولین پیگیر موضوع می باشند. اما سوال این است که این پیگیری و جلسات تا کی ادامه داشته و زیاندیدگان مرتبط با این شرکت تا چه مدت باید توکل به خدا، صبر و وعده به ماه آینده را پذیرا باشند.
به نظر میرسد ماجرا از آزادسازی نرخها توسط بیمه مرکزی آغاز شد. پس از این امر برخی شرکتهای بیمه خصوصی برای اینکه سهم بیشتری از پرتفوی بازار کسب نمایند اقدام به نرخ شکنی های عجیب و غریب کردند و نبود نظارت لازم در این خصوص زمینه مشکلات جدی امروز را فراهم نمود، تا جایی که در حال حاضر شرکت بیمه توسعه با تعداد زیادی خسارت مواجه شده و با توجه به کمبود نقدینگی برای مدت طولانی از پرداخت خسارت به زیاندیدگان ناتوان و یا به تعداد خیلی اندک اقدام به پرداخت خسارت می نمابد. البته مدتی قبل شرکت بیمه دی نیز در خصوص بیمه شدگان سازمان بازنشستگی مشکل مشابهی داشت.
به گزارش بیمه مرکزی، شورایعالی بیمه در مورخ ۲۵/۶/۱۳۹۳ مصوبه ای را به شرح زیر در خصوص شرکت بیمه توسعه بتصویب رساند:
“شورای عالی بیمه در تاریخ ۲۵/۶/۱۳۹۳ در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد. در این جلسه گزارش بیمه مرکزی از اقدامات انجام شده توسط شرکت بیمه توسعه مطرح و شورای عالی بیمه به استناد گزارش بیمه مرکزی به اتفاق آراء ضمن تاکید مجدد بر اجرای مصوبات قبلی شورا توسط شرکت بیمه توسعه بویژه پرداخت حقوق قانونی زیاندیدگان، مقرر نمود بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران نحوه اجرای ماده ۴۴ قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمهگری را بررسی و گزارش آن را به شورای عالی بیمه ارایه نماید.”
در مصوبه مذکور بیمه مرکزی موظف به ارائه گزارش در خصوص نحوه اجرای ماده ۴۴ قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمهگری شده است ولی هیچ اشاره ای به تاریخ سررسید ارائه گزارش نشده است. حال این سوال مطرح می شود که زیاندیدگان چه مدت دیگر باید صبر نمایند تا بیمه مرکزی گزارش خود را ارائه نموده، شورای عالی بیمه تشکیل شده و تصمیم نهایی اتخاذ شود.
ماده ۴۴ قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمهگری (مصوب ۳۰/۳/۱۳۵۰ ) می گوید: “در صورتیکه پروانه موسسه بیمه ای برای یک یا چند رشته بطور دایم لغو شود بیمه مرکزی ایران با تصویب شورای عالی بیمه کلیه سوابق و اسناد مربوط به حقوق و تعهدات ( پرتفوی portefeuille) موسسه مزبور را به شرکت سهامی بیمه ایران انتقال خواهد داد و یا ترتیب خاص دیگری را که متضمن منافع بیمه گزاران و بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنها باشد خواهد داد.”
با درنظر گرفتن موارد فوق جای تردیدهای دیگری باقی می ماند که در صورت تصویب شورایعالی بیمه، شرکت بیمه ایران چگونه و در چه مدت زمانی می خواهد خسارت زیاندیدگان را پرداخت نماید؟ چگونه پرونده ها انتقال پیدا می کند و بودجه پرداخت خسارت چگونه تامین خواهد شد؟ منظور از ترتیب خاص دیگر چیست؟ و بالاخره بیمه مرکزی که سازمان پاسخگو در این موضوع است و البته به روایت برخی شاکیان، مدیران اصلی آن حتی حاضر به پذیرش و شنیدن حرفهای مردم نیستند، چه اقدام فوری و اساسی انجام خواهد داد؟
در پایان جای دارد به موضوع اصلی همایش امسال صنعت بیمه که توسط بیمه مرکزی در روز بیمه (۱۳ آذر ماه) با عنوان “مشتری مداری در صنعت بیمه” برگزار خواهد شد، نیز اشاره نماییم. ایا این همایش ها راهگشای واقعی مشتری مداری بوده و در آن راهکارهای مناسب ارائه خواهد شد؟
منبع: صنعت بیمه