تاجگردون: در حال حاضر سرمایه بانک‌ها در سطح بسیار پایینی قرار گرفته و بانک‌ها عملاً توان پرداخت تسهیلات و تعهداتشان را ندارند و بدون افزایش سرمایه بانک‌های کشور خیلی توان کار ندارند.

در حال حاضر بانک‌های کشور نه مشارکتی در تولید دارند و نه فعالیتی چون سرمایه ندارند و این موضوع باعث شده تا بانک‌ها در ارائه تسهیلات امروز و فردا کنند.

به گزارش پول پرس، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: در حال حاضر سرمایه بانک‌ها در سطح بسیار پایینی قرار گرفته و بانک‌ها عملاً توان پرداخت تسهیلات و تعهداتشان را ندارند و بدون افزایش سرمایه بانک‌های کشور خیلی توان کار ندارند.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:دولت درصدد است که بتواند با روش‌های افزایش سرمایه یا درخواست از منابع ارزی کشور، سرمایه بانک‌ها را افزایش دهد اما در بحث بودجه هنوز موفق نشده و مجلس هم نتوانسته در این موضوع کار کند چرا که اول دولت باید در این امر پیش‌قدم شود.
تاجگردون بیان کرد:البته لازم است که بگویم افزایش سرمایه روش‌های مختلف دارد که یکی از این روش‌ها‌ وصول وام‌هایی است که برای حساب ذخیره ارزی در سنوات گذشته پرداخت شده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: مجلس و دولت درصدد هستند که این اقساط را بگیرند به همین خاطر مجلس اختیارات لازم را به دولت داده است که وام‌ها را با هر نرخی محاسبه کند و به هر شیوه‌ای دریافت کند و بعد از وصول آنها را در جهت افزایش سرمایه بانک‌ها یا پرداخت بدهی بانک‌ها استفاده کند، اما به نظر می‌رسد دولت خیلی جدی وارد این قضیه نشده و هنوز از اختیاراتی که در اختیارش گذاشته‌ شده استفاده نکرده است.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از روش‌هایی که ساده است و برای دولت نیز ارزشمند است ، این است که برای افزایش سرمایه بانک‌ها بتواند از منابع صندوق ذخیره یا منابع ارزی کشور برداشت کند و در بانک‌های دولتی افزایش سرمایه داشته باشد.
وی افزود: بعضی از نماینده‌ها معتقدند باید سرمایه بانک‌ها را افزایش دهیم اما در مقابل بانک‌ها را ملزم کنیم که الزاماً منابع خود را در بخش تولید استفاده کنند نه در بخش‌های متفرقه و خاص.
تاجگردون ادامه داد: نکته بعدی در این رابطه این است که اگر دولت لایحه‌ای جامع، صحیح و عاقلانه به مجلس ارائه کند، قطعاً نمایندگان همکاری خواهند کرد.
وی با بیان این‌که در شرایط فعلی بانک‌های توسعه‌ای در اولویت افزایش سرمایه هستند، تصریح کرد: بانک مسکن مساله‌اش فرق می‌کند اما بانک کشاورزی و بانک توسعه صادرات که در حال حاضر توجه به آن بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه‌ای کرد و بعد هم بالطبع بانک سپه و ملی هم جای خودشان را دارند، اما می‌خواهم بگویم نمایندگان مجلس بیشتر برای بانک‌های توسعه‌ای اهمیت قائل هستند و به آن توجه می‌کنند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این‌که بگوییم چون در سال‌های گذشته در سیستم بانکی و مالی کشور اتفاقاتی افتاده است که به آن دلیل کل کشور تعطیل باشد تا دیگر تخلفی رخ ندهد، این طرز تفکر درست نیست، اگر فرد یا نهادی کارش را درست انجام دهد دیگر نباید ترسی وجود داشته باشد.
این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: در حال حاضر بانک‌های کشور نه مشارکتی در تولید دارند و نه فعالیتی چون سرمایه ندارند و این موضوع باعث شده تا بانک‌ها در ارائه تسهیلات امروز و فردا کنند.
تاجگردون تشریح کرد: هیچ بانکی دوست ندارد وام ندهد همه بانک‌ها دوست دارند وام دهند چون حیاتشان به وام دادن است اما سرمایه‌ای ندارند که بخواهند وام بدهند بنابراین باید به بانک‌ها کمک کرد تا افزایش سرمایه صورت بگیرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره حضور گسترده بانک های خصوصی در عرصه ساخت و ساز خاطر نشان کرد:بانک‌های دولتی خیلی کم وارد بخش خرید زمین و ساخت‌وساز و نادیده گرفتن بخش تولید و صنعت شده‌اند و از آنجا که سود بانک‌ها کم است طبیعی است که بخواهند وارد این حوزه شوند تا سود سپرده‌های خود را در‌بیاورند اما این بهانه‌ها نباید باعث شود سرمایه بانک‌ها افزایش پیدا نکند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=47543
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

لزوم افزایش سرمایه بانک‌ها
لزوم افزایش سرمایه بانک‌ها
لزوم افزایش سرمایه بانک‌ها
لزوم افزایش سرمایه بانک‌ها
لزوم افزایش سرمایه بانک‌ها
لزوم افزایش سرمایه بانک‌ها
لزوم افزایش سرمایه بانک‌ها