افزایش کارمزد خدمات الکترونیکی بانک‌ها اجتناب‌ناپذیر بود و اگر مجبور نبودیم تمایلی نداشتیم این کار را انجام دهیم.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اشاره به اینکه چاره‌یی جز افزایش کارمزد خدمات الکترونیک بانک‌ها وجود نداشت، گفت: خوشحال می‌شویم تراکنش‌های شبکه شتاب کاهش یابد و فروشندگان دستگاه‌هایPOS اضافی‌شان را به بانک‌ها پس بدهند.

به گزارش پول پرس، ناصر حکیمی اظهار داشت: افزایش کارمزد خدمات الکترونیکی بانک‌ها اجتناب‌ناپذیر بود و اگر مجبور نبودیم تمایلی نداشتیم این کار را انجام دهیم.

دلیل رقابت بانک‌ها برای خدمات الکترونیکی

حکیمی در پاسخ به این پرسش که اگر خدمات الکترونیک برای بانک‌ها سودآوری ندارد، چرا در شبکه بانکی بر سر آن رقابت می‌شود، گفت: ۳۶۰میلیون تراکنش کیکی است که بانک‌ها تلاش دارند سهم‌شان را از آن افزایش دهند. اسفندماه سال ۸۵ به بانک‌ها بخشنامه دادیم که اخذ کارمزد از تراکنش‌ها اجباری است و باید نیم درصد تا سقف ۱۵هزار تومان کارمزد اخذ کنند. بازار آن موقع این را قبول و مدتی هم رعایت کرد، اما بانک‌ها برای بردن سهم بیشتر از کیک دریافت کارمزد را رها کردند.

وی تصریح کرد: سال ۹۰ اوضاع داشت خراب می‌شد و دریافت کارمزد را مجددا وضع کردیم، اما بانک‌ها اعمال نکردند و آخر گفتند اگر زور نباشد هیچ‌کدام کاری نخواهیم کرد تا اینکه بانک مرکزی به اینجا رسید. بانک‌ها دارند خودکشی می‌کنند و شبکه از بین می‌رود.

مدیرکل فناوری بانک مرکزی افزود: ما هشت سال به بانک‌ها فرصت دادیم تا بازار را تنظیم کنند، اما نکردند و بانک مرکزی ناچار به دخالت شد و حالا خود بانک کارمزد می‌دهد و می‌گیرد.

حکیمی تاکید کرد: هدف ما چیزی نیست جز پایداری شبکه، نخست اینکه باید سرمایه‌گذاری مناسب انجام شود و قسمت دوم این است که تراکنش‌های خرد وارد شبکه نشود.

وی ادامه داد: دریافت کارمزدها وارد صورت‌های مالی شرکت‌های پشتیبان پرداخت الکترونیکی بانک‌ها می‌شود و دیناری نصیب بانک‌ها نخواهد شد.

اقدام کارشناسی بانک مرکزی

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اشاره به اینکه طبیعتا بانک‌ها مردم و اصناف از این کار خوشحال نخواهند شد، عنوان کرد: اگر این کار را نکنیم، کار پرداخت‌های الکترونیک می‌خوابد و اقدام بانک مرکزی کارشناسی است.

حکیمی در پاسخ به این پرسش که حتما پرداخت‌های الکترونیک برای بانک‌ها سودآور است که بر سر آن رقابت می‌کنند، اظهار داشت: هم‌اکنون بانک‌ها باید به حساب‌ کوتاه‌مدت فروشنده سود بدهند؛ در حالی که اگر دریافت‌های فروشگاهی نقد باشد، بانک‌ها نیازی به پرداخت سود نخواهند داشت. وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال افزایش کارمزد در سال آینده وجود دارد نیز گفت: بستگی به قیمت تمام شده دارد و لزوما کارمزدها افزایش نخواهد یافت.

حکیمی همچنین در پاسخ به این پرسش که ممکن است یک سوم پوزهای فروشگاهی به دلیل اعمال کارمزد از فعالیت خارج شوند، متذکر شد: خیلی خوب است اگر این اتفاق بیفتد. واقعیت این است که من خوشحال می‌شوم از ۲/۳ میلیون پوز فروشگاهی یک میلیون آن از فعالیت خارج شده و ما بتوانیم آن را در جاهای دیگر فعال کنیم.

وی از صاحبان فروشگاه‌ها خواست در صورت داشتن پوزه‌های اضافی آنها را به شبکه بانکی پس بدهند.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=47438
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

حکیمی: خوشحال می‌شویم کارت‌خوان‌ها کم شوند
حکیمی: خوشحال می‌شویم کارت‌خوان‌ها کم شوند
حکیمی: خوشحال می‌شویم کارت‌خوان‌ها کم شوند
حکیمی: خوشحال می‌شویم کارت‌خوان‌ها کم شوند
حکیمی: خوشحال می‌شویم کارت‌خوان‌ها کم شوند
حکیمی: خوشحال می‌شویم کارت‌خوان‌ها کم شوند