قول دولت در پرداخت بدھی به بانک ھا نکته قابل توجھی است که به نظر می رسد وصول باقی مطالبات بانک ھا ضرورت دارد. ارائه تسھیلات به بنگاه ھای تولیدی با تضمینات موثق به منظور جلوگیری از تاخیر در پرداخت مطالبات بانک ھا حائز اھمیت است.

امیر صفری*: رقابت تنگاتنگ موجود بین بانک ھای خصوصی و دولتی در جذب و حفظ منابع از یک سو، تعیین بسته سیاستی
نظارتی بانک مرکزی در یکسان سازی نرخ سود از سوی دیگر، امکان استفاده درست از منابع موجود بانک ھا در جھت نیل به پویایی اقتصاد را مانع می شود.
با توجه به وظیفه ذاتی بانک ھا در جذب منابع، تخصیص مصارف و ارائه خدمات از محل این منابع با سود تضمین شده برای منابع گذار بسیار حائز اھمیت است. از جمله دلایل مطالباتی شدن بانک ھا می توان به تحریم و سھل انگاری بانک ھا در پرداخت تسھیلات اشاره کرد، بنابراین با توجه به شرایط کنونی باید به فکر وصول مطالبات معوق باشیم. در ھمین راستا، قول دولت در پرداخت بدھی به بانک ھا نکته قابل توجھی است که به نظر می رسد وصول باقی مطالبات بانک ھا ضرورت دارد. ارائه تسھیلات به بنگاه ھای تولیدی با تضمینات موثق به منظور جلوگیری از تاخیر در پرداخت مطالبات بانک ھا حائز اھمیت است.
از سویی دیگر بانک ھا در پرداخت تسھیلات به مشتریان خود می بایستی به نکاتی از جمله شخصیت اقتصادی، ظرفیت و سرمایه و شرایط اقتصادی و گردش وجوه و کنترل آن توجه کنند. لیکن به نظر می رسد در شرایط کنونی و با در نظر گرفتن این مطلب که رقبایی نظیر کشور چین وجود دارد که قابلیت تولید اجناس در بازار به قیمت پایین تر را دارند، پرداخت تسھیلات مناسب به واحدھای تولیدی با توجه به تحریم، باید مورد توجه بانک ھا قرار گیرد.
بنابراین تشکیل اتاق فکر بین بازرگانان و بانک ھا در راستای برنامه ریزی مناسب به منظور پویایی اقتصاد کشور بسیار موثر خواھد بود.
ھمچنین به ھمین منظور تشکیل اتاق ھای فکر بین بازرگانان کشور و بانک ھا در راستای برنامه ریزی مناسب به منظور پویایی اقتصاد کشور، بسیار موثر است.
مطالبات معوق ارزی به دلیل تعیین نرخ ارز در خصوص تحریم ھا و عدم گشایش اعتبار در شرایط فعلی وجود دارد، به ھمین دلیل دولت باید به منظور حل این معضل ورود داشته باشد. به طور کل می توان گفت بانک ھا با ایجاد بسترتسھیلاتی مناسب با لحاظ درصد سود مناسب برای خروج از بنگاه داری در توانمند سازی اقتصاد کشور پیشرو باشند.
*کارشناس ارشد اقتصادی
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=46534
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

رشد اقتصادی با وصول مطالبات معوق
رشد اقتصادی با وصول مطالبات معوق
رشد اقتصادی با وصول مطالبات معوق
رشد اقتصادی با وصول مطالبات معوق
رشد اقتصادی با وصول مطالبات معوق
رشد اقتصادی با وصول مطالبات معوق
رشد اقتصادی با وصول مطالبات معوق