دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار هم مواردی که اشخاص تحت نظارت در خصوص مبارزه با پولشویی باید به انجام برساند را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس، روح الله نجفی گفت: در مرحله نخست باید واحد مبارزه با پولشویی در شرکت ایجاد و مسئول واحد مذکور جهت تائید صلاحیت و گذراندن دوره های تخصصی به سازمان معرفی شود.(ماده ۱۶ دستورالعمل شناسایی مشتریان در بازار سرمایه و ماده ۱۸ آئین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی)
دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: واحد پذیرش مشتریان نسبت به شناسایی مشتریان اقدام کرده و اطلاعات مشتری را در سیستم اطلاعاتی شرکت و پرونده اطلاعاتی مشتری ثبت می نماید اما در این بین، نکته قابل توجه این است که، هر یک از مشتریان باید پرونده اطلاعاتی مجزا داشته باشند.
وی در ادامه در خصوص روش های شناسایی مشتریان بیان داشت: جهت شناسایی اولیه باید اطلاعات هویتی مشتری تطبیق داده شود و جهت شناسایی کامل مشتریان باید اطلاعات تکمیلیتر (مطابق بند “د” و “ه” ماده ۲ آئین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی و ماده ۴ دستورالعمل شناسایی مشتریان در بازار سرمایه ) اخذ شود و همچنین تعیین سطح فعالیت مشتریان و سطح بندی ریسک (مطابق ضوابط اعلامی سازمان) صورت گیرد.
نجفی تاکید کرد: در صورت مخدوش بودن و یا وجود ابهام در خصوص اصالت مدارک شناسایی ارائه شده توسط مشتری، از پایگاه اطلاعاتی استعلام شود. (تبصره ۳ بند ۴-۱-۱- دستورالعمل شناسایی مشتریان) و در صورت عدم ارائه مدارک شناسایی و یا ظن به انجام فعالیت پولشویی از ارائه خدمت به مشتری خودداری نموده و مراتب به سازمان گزارش گردد (ماده ۷ دستورالعمل شناسایی مشتریان)
دبیر کمیته مبارزه با پولشویی با اشاره به امکان وجود تناقض در اطلاعات اخذ شده از مشتریان اعلام داشت: در صورت وجود هرگونه تناقض بین نشانی و کد پستی و یا کدپستی مندرج در کارت ملی با کد پستی ارائه شده از سوی مشتری مطابق ماده ۸ دستورالعمل نحوه ارسال اسناد و مدارک مربوط به بازار سرمایه به نشانی پستی اقدام گردد.
وی سپس در خصوص شماره های شناسایی یکتا افزود: در تمامی فرمها مورد استفاده، نرمافزارها و بانکهای اطلاعاتی، محل مناسب برای درج یکی از شماره های شناسایی یکتا(حسب مورد، شماره ملی، شناسه ملی و کد پستی برای نشانیها) پیشبینی و امکان جستجو بر اساس شمارههای مذکور در نرم افزار فراهم شود. (ماده ۱۲ و ۱۳ دستورالعمل شناسایی مشتریان)
نجفی در خصوص انعکاس گزارش معاملات مشکوک به سازمان بورس گفت: مطابق ضوابط تعیین سطح فعالیت مشتریان (که به زودی ابلاغ میگردد) اقدام به تعیین سطح فعالیت مشتریان نموده و در صورتیکه حجم فعالیت مشتری، متناسب با سطح تعیین شده وی نباشد، گزارش معاملات مشکوک وی به سازمان منعکس شود. (تبصره ۲ بند ۴-۱-۱- دستورالعمل شناسایی مشتریان)
دبیر کمیته مبارزه با پولشویی در ادامه با تأکید بر طبقه بندی مشتریان از لحاظ ریسک پذیری خاطرنشان کرد: مطابق ضوابط مشتریان در معرض ریسک بیشتر (که به زودی ابلاغ میگردد) مشتریان خود را از لحاظ ریسک حداقل در دو گروه مشتریان پرریسک و عادی طبقهبندی و اطلاعات هر کدام به صورت جداگانه در پروندۀ اطلاعات مشتری و سیستم اطلاعات شرکت ثبت شود.
وی افزود: در خصوص مشتریان پرریسک لازم است علاوه بر اخذ اطلاعات در چارچوب دستورالعمل شناسایی مشتریان اطلاعات تکمیلیتر نظیر ساختار مالکیت، موضوع فعالیت و اسامی اشخاصی که با آنها روابط تجاری عمده دارند، اخذ اطلاعات درخصوص سایر فعالیت ها یا سایر مشاغل مشتری، آخرین اظهارنامۀ مالیاتی، آخرین لیست بیمه، آدرس محل سکونت قبلی و درصورت دسترسی به پایگاه اطلاعاتی، وضعیت بدهی بانکی، گردش حسابها، پرداخت مالیات وبیمه را استعلام نمایند و نیز اشخاص پرریسک را زیر نظر داشته، هنگام ارائه هرگونه خدمات به آنها دقت و نظارت بیشتری به عمل آورند.
نجفی همچنین با اشاره به برنامه های آموزشی تدارک دیده در این خصوص اعلام کرد: شرکت ها موظف اند برنامههای آموزشی مستمری در مورد چگونگی شناسایی مشتریان، کشف عملیات و معاملات مشکوک گزارشدهی آن را تدارک دیده و به کارکنان شرکت آموزش دهند (ماده ۲۱ دستورالعمل شناسایی مشتریان و ماده ۴ دستورالعمل گزارش عملیات و معاملات مشکوک) و در صورت مشاهده عملیات و معاملات مشکوک (بر اساس شاخصهای ابلاغی سازمان)، بدون اطلاع مشتری در اسرع وقت گزارش عملیات و معاملات مشکوک را مطابق فرم های مشخص به واحد مبارزه با پولشویی سازمان گزارش شود. (ماده ۲ دستورالعمل گزارش عملیات و معاملات مشکوک)
وی تأکید کرد: ارسال گزارش عملیات و معاملات مشکوک بیانگر هیچ گونه اتهامی به افراد نبوده و اعلام آن به مراجع مذکور، افشای اسرار شخصی محسوب نمی گردد و درنتیجه هیچ اتهامی از این بابت متوجه گزارش دهندگان نخواهد بود.
نجفی در پایان متذکر شد: اسناد و سوابق مربوط به ارائه خدمات، تسویه معاملات، حساب هر فرد در داخل کارگزاری، مستندات و سوابق گزارش معاملات مشکوک، مدارک مربوط به سوابق شناسایی مشتریان و سایر موارد مطابق ماده ۲ دستورالعمل نگهداری و امحاء اسناد در بازار سرمایه حداقل به مدت پنج سال به صورت فیزیکی و برای همیشه بصورت الکترونیکی نگهداری شود.
انتهای پیام