موسسه تحقیقاتی فوربز Forbes فهرستی از بزرگترین و قدرتمندترین شرکتهای دنیا را منتشر کرد.
سهیل قدری : موسسه تحقیقاتی فوربز Forbes فهرستی از بزرگترین و قدرتمندترین شرکتهای دنیا را منتشر کرد.
فهرست گلوبال ۲۰۰۰ که توسط فوربز در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است شامل فهرستی از ۲۰۰۰ شرکت سهامی عام بزرگ دنیاست که بر اساس میزان درآمد، سود، دارایی و ارزش بازار از بین ۶۴ کشور رتبهبندی و انتخاب شدهاند.
در مجموع، درآمد شرکتهای موجود در این لیست معادل ۳۸ تریلیون دلار آمریکا و سودی معادل ۳ تریلیون دلار محاسبه شده که ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و نزدیک به ۹۰ میلیون نیروی انسانی در دنیا برای آنها کار میکنند.
لیست ۱۰ شرکت بزرگ دنیا در سال ۲۰۱۴ به قرار زیر است:
اما نگاهی به آمار منتشر شده نشان میدهد که شرکتهای چینی نه تنها توانستهاند برای اولین بار جایگاه نخست این فهرست را از آن خود کنند، بلکه ۵ جایگاه از ۱۰ شرکت اول دنیا نیز چینی هستند و اروپاییها دیگر در دهتای اول جایی ندارند.
جایگاه اول تا سوم این فهرست متعلق به سه بانک دولتی چینی است، اما در ادامه این لیست، بانک، بیمه و شرکتهای نفتی ایالات متحد آمریکا قرار گرفتهاند.
این فهرست نمایی کلی از تغییرات بازار و کسبوکار جهانی را نمایش میدهد. ایالات متحده آمریکا با حضور ۵۶۴ شرکت در این فهرست، بیشترین سهم را از کل فهرست داراست و ژاپن با ۲۲۵ شرکت آنرا دنبال میکند و کشور چین با ۲۰۷ شرکت جایگاه سوم را دارد.
نقشۀ پراکندگی زیر به صورت جزئی به نمایش تعداد بزرگترین شرکتهای دنیا در هر کشور میپردازد:
مقایسه حضور شرکتها با توجه به تقسیمبندی انجام شده نشان میدهد که تعداد شرکتهای سهامی عام آسیایی در این فهرست در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۰۳ بسیار افزایش یافته و توانسته با ۶۷۴ شرکت بالاتر از قاره آمریکای شمالی و اروپا قرار بگیرد. شاید بتوان گفت در این سالها توازن فعالیتهای تجاری بهشکل قابل ملاحظهای از سمت غرب به شرق دنیا متمایل شده است.
اما اگر بخواهیم بهترینهای لیست بزرگترین شرکتهای دنیا را انتخاب کنیم، میبینیم که شرکت اپل در فهرست جایگاه پانزدهم را دارد اما همچنان با ارزشترین شرکت دنیاست.
فروشگاههای زنجیرهای والمارت با وجود اُفت شدید در سوددهی، هنوز هم رهبر فروش کالا در جهان است.
انجمن ملی فدرال وام (فنی می) بعد از پشت سر گذاشتن بحران اقتصادی، توانسته است به سودآورترین شرکت دنیا تبدیل شود.
انتهای پیام