هرچند که نامش در لیست بدهکاران بانکی جای دارد اما می گوید که در اواخر سال ۱۳۹۱ نام هرکسی را که بدهکار بود،فارغ از میزان بدهی در این لیست قرار دادند.

بیش از ۳۰شرکت دارد و می گوید تنها خبرنگاری هستی که با وی گفتگو می کنم، در میانه مصاحبه ای کوتاه که داشتیم گریزی هم به روزگار جوانی می زند و می گوید که در ۱۶سالگی میراث دار یکی از ثروت های افسانه ای آنروزها بودم.

برای صحبت کردن با او که روزگاری نامش خبرساز بود زمانی تقریبا زیادی صرف کردیم اما در پایان این تلاش با صدایی مواجه شدیم که آرام و شمرده از روزهای آغاز به فعالیت می گوید، متولد ۱۳۳۵ است و ۱۶ سالگی آغاز راه فعالیت اقتصادی اش بوده است و تمام زندگی اش در راهسازی، عمران و آبادی خلاصه می شود.

هرچند که نامش در لیست بدهکاران بانکی جای دارد اما می گوید که در اواخر سال ۱۳۹۱ نام هرکسی را که بدهکار بود،فارغ از میزان بدهی در این لیست قرار دادند.
اکنون که مسئولیت خطیر مدیر عاملی صنعتی دریایی ایران یکی از شرکت هایی که زیان انباشته اش در بازار زبانزد است را پذیرفته ،استراتژی متفاوتی از مدیران ماقبل به سهامداران ارائه کرده است، اما بهانه این گفت و گو صدرا نیست و می خواهیم پرده از راز نام «قباد چوبدار» برداریم.

قباد چوبدار نامی آشنا در فهرست بدهکاران بانکی است که با برخی بستگانش، در این لیست جاخوش کرده است. واگذاری صدرا در سال گذشته به این فرد با اما و اگرهایی همراه بود و بعضا سایت های خبری عنوان کرده بودند که واگذاری صدرا به خانواده ای که در لیست بدهکاران جای دارد چه عقبه ای می تواند داشته باشد.

کنجکاوی مان از حضور وی در فهرست بدهکاران بانکی آغاز شد و از وی در خصوص این لیست و وارد شدن نام خانواده چوبدار به آن می پرسیم که می گوید: در سال ۱۳۸۷ شرکت توسعه راه های ایران را از سازمان خصوصی سازی خریدیم که بعدها براثر مغایرت اطلاعات خرید و فروش، به مشکل برخورد کرد و ماجرا به دادگاه کشید، در آن مقطع ما مطالباتی از دولت و البته بدهی هایی به دولت داشتیم که درخواست تهاتر کردیم که یکسال به طول انجامید. در همین مقطع بود که سازمان خصوصی سازی لیست بدهکاران بانکی را منتشر کرد.

یعنی در حال حاضر در لیست بدهکار بانکی نیستید؟
در ۲۱اسفند ۱۳۹۲ با پیگیری های صورت گرفته، سازمان خصوصی سازی به بانک مرکزی طی نامه ای اعلام کرد که اشخاص حقیقی آقایان قباد چوبدار، مهرداد چوبدار، آذین چوبدار، امین چوبدار، حامین چوبدار، زیبا شاه کرمی سید محمد رضا حسینی، فرزاد اناری و احمد رضا رزاقی منش از این جدول حذف می شوند.

از کجا فعالیت های اقتصادی را شروع کردید؟
از دوران جوانی و در ۱۶سالگی میراث دار یکی از ثروت های افسانه ای آنروز در ایران بودم و در استان لرستان، جزء سه تای اول محسوب می شدم. از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۵ کارگاههای پدر را اداره می کردم در اواخر ۱۳۵۵ اولین کارخانه تولید شن و ماسه لرستان را افتتاح کردم. بعد انقلاب تا سال ۱۳۶۸ در همین زمینه فعالیت کردم اما در سال ۱۳۶۸ پروژه کمربندی خرم آباد را شروع کردم. در سال ۱۳۷۰ فرودگاه خرم آباد، در سال۱۳۷۱ تقاطع های غیرهمسطح خرم آباد، در سال ۱۳۷۴ پروژه خرم آباد به بروجرد در دو محور،در سال ۱۳۷۶ آغاز صدور خدمات به کشور پاکستان،در سال ۱۳۷۹ در عسلویه،در سال ۱۳۸۱ در افغانستان صدور خدمات ( پروژه های راه سازی)، پس از این سالها نیز در کشورهای ترکمنستان، عراق و امارات این فعالیت ها ادامه یافته است. در سال ۱۳۸۸ سازمان توسعه راه سازی ایران را خریدیم و اشتغال زایی خوبی ایجاد شد نام این شرکت در حال حاضر «آبادتوسعه راه های پارس» است.

در چه پروژه های دیگری فعالیت داشتید؟
در سه پروژه نیز به صورت خصوصی با دولت مشارکت داشتیم این پروژه ها شامل آزادراه های تهران- پردیس، ساوه- همدان و پل زال اندیمشک می شود.

چطور به صدرا وارد شدید ؟
در آبان سال ۱۳۹۲ «شرکت آباد راهان پارس» مذاکره با قرارگاه خاتم برای مالکیت ۷۳درصد سهام صنعتی دریایی را انجام داد و در حال حاضر این شرکت به عنوان نماینده قرارگاه خاتم ریاست هیات مدیره را برعهده دارد . درحال حاضر مقدمات این معامله در فرابورس در مرحله آماده سازی است. این نکته را بایداضافه کنم که «شرکت آباد راهان پارس» در حال حاضر پیمانکار قرارگاه خاتم است اما طبق قانون مکانیزم واگذاری سهام صدرا از طریق فرابورس خواهد بود که مسلما در این عرصه امکان رقابت برای سایر متقاضیان هم وجود دارد.

بنابراین صدرا در مرحله انتقال است ؟
بله در مرحله انتقال است.

ممکن است این واگذاری بابت طلب «شرکت آباد راهان پارس»صورت گیرد؟
خیر . این عرضه در فرابورس است و ما فقط نماینده هستیم.

لازم به توضیح است که در سال های اخیر این سومین بار است که صدرا در بین شرکت های حقوقی دست به دست می شود . در سال ۱۳۸۲ شرکت سرمایه گذاری بانک ملی،۳۵ درصد از سهام این شرکت را خرید اما پس از مدتی ۵۱ درصد از سهام مذکور را به قرارگاه خاتم الانبیاء فروخت و سال گذشته نیز قرارگاه سهم خود از صنعتی دریایی ایران را به قباد چوبدار مدیر عامل و رئیس هیات مدیره «شرکت آباد راهان پارس» واگذار کرد.

گفتگو تمام شده اما قبادچوبدار از شرکت آب و خاک کشور نام می برد و قاطعانه می گوید که این شرکت در در اسفند ۹۲ توسط شخص دیگری با مشابهت اسمی ( محمد صادق چوبدار) خریداری شده و ارتباطی به لحاظ حقوقی و مالی به ما ندارد. این را می گوید و خیال آسوده از گفتن آن، ادامه می دهد بعد از مالکیت قطعی صدرا استراتژی مناسبی برای آن خواهیم داشت.

به نظر می رسد واگذاری صدرا به «شرکت آباد راهان پارس» در پی طلب این پیمانکار قدیمی از قرارگاه خاتم صورت می گیرد چراکه این پیمانکار از سال ها قبل با قرارگاه خاتم همکاری داشته و به این شائبه قوت می دهد که واگذاری صدرا در پی تهاتر برای رد دیون به «شرکت آباد راهان پارس» باشد.

منبع: ایران و جهان


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=42792
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سیامک ملکشاه گفت:

    من یکی از کارکنان شرکت ابادراهدار پارس هستم.خوب بدهگار بانکی بودن بدتر از بستان کار دولتی نیست.شما مطالبات رو در نظر بگیر با بدهگاری ها بالانسه.بازم دم چوبدار گرم تو این اشفته بازار دست چهارتا مثل من فنی کارو گرفته کاسه چه کنم چه کنم نگیریم دستمون.
    به امید روزی که کسیو با چشم بسته تخریب نکنیم.
    شبو روزگار خوش

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نابغه ای با ۳۰ شرکت تجاری، از کارگاه پدر تا لیست بدهکاران بانکی
نابغه ای با ۳۰ شرکت تجاری، از کارگاه پدر تا لیست بدهکاران بانکی
نابغه ای با ۳۰ شرکت تجاری، از کارگاه پدر تا لیست بدهکاران بانکی
نابغه ای با ۳۰ شرکت تجاری، از کارگاه پدر تا لیست بدهکاران بانکی
نابغه ای با ۳۰ شرکت تجاری، از کارگاه پدر تا لیست بدهکاران بانکی
نابغه ای با ۳۰ شرکت تجاری، از کارگاه پدر تا لیست بدهکاران بانکی
نابغه ای با ۳۰ شرکت تجاری، از کارگاه پدر تا لیست بدهکاران بانکی