امید قربانی رز*: هر ساله نمایشگاه‏ های مختلفی در کشور در سطوح محلی تا بین المللی برگزار می‏شود. شاید مهمترین نمایشگاه در ایران، سلسله نمایشگاه ‏های بین المللی تهران در صنعت‏های مختلف باشد. شرکت در یک نمایشگاه، کارایی و اثربخشی و ابعاد برگزاری آن صرف نظر از صنعتی که درگیرش هستید، یک دغدغه و چالش قابل توجه برای کسب و کارها در فضای رقابتی است. در این مقاله کوتاه به مرور ۸ نکته اساسی برای برگزاری هرچه موثرتر یک نمایشگاه خواهیم پرداخت.

۱) چند ماه پیش از برگزاری نمایشگاه قاطعانه تصمیم بگیرید که در آن شرکت نکنید!

باید به طور کاملاً شفاف بدانید برای چه در نمایشگاه حضور خواهید داشت و به چه اهداف ملموسی خواهید رسید. هزینه‏ های حضور در یک نمایشگاه امروزه از چند ده میلیون تا چند صد میلیون تومان متغیر است. اگر دلایل شما برای شرکت در نمایشگاه حضور رقیبان مهم، اهمیت استراتژیک یا صرفاً برندینگ است لطفاً حتماً ابتدا تصمیم بگیرید که شرکت نکنید. برای حضور موفق و کارا در نمایشگاه نیاز به دلایل و اهداف ملموس و محکمتری دارید. شرکت نکردن بهانه خوبی برای نگاه کردن به نمایشگاه به عنوان یک فرصت سرمایه‏ گذاری است و نه یک ضرورت. افزایش فروش، افزایش شناخت از برند، رونمایی از محصول جدید و توسعه ارتباطات از برنامه‏ هایی هستند که میتوان کم و بیش برای آن‏ها شاخص هدفگذاری و اندازه‏ گیری تعریف نمود. فراموش نکنید که فکر کردن به اهداف چندین ماه پیش از برگزاری (حسب ابعاد اجرا) باید انجام شود چون کارها به اندازه کافی زیاد است و هیچکس از برگزاری یک نمایشگاه به صورت ضرب العجلی و پر استرس استقبال نمیکند.

۲) برای برنامه‏ های خود اهداف ملموس و قابل اندازه‏ گیری تعریف کنید.

برنامه‏ های کسب و کار شما در نمایشگاه باید تا حد امکان ملموس و قابل اندازه‏ گیری باشد. اهمیت اینکار بسیار زیاد است و حداقل فایده آن تولید ملاک برای سرمایه‏ گذاری در نمایشگاه‏های بعدی یا برنامه‏ های مشابه دیگر است. برنامه ‏هایی چون افزایش فروش یا افزایش شناخت از برند با تکنیک‏های ساده قابل نظارت، محاسبه و اندازه‏ گیری است. ارضا نشدن اهداف در نمایشگاه دلیلی بسیار قوی برای تجدید نظر در مدل اجرا و یا عدم سرمایه‏ گذاری در موارد مشابه است. فرم‏های نظرسنجی و دیتابیس‏های ساده ثبت خروجی از راه‏های در دسترس و قابل استفاده برای اندازه‏ گیری است.

۳) برنامه اجرایی یکپارچه برای اجرا تهیه کنید.

به زعم من حضور در نمایشگاه معادل یک کارآفرینی تمام عیار با عمر چند روزه است. این کارآفرینی شامل موجودیت‏هایی چون فکر، طرح غرفه، پروموشن، نیروهای انسانی، رویه‏ های اجرایی وابزارها و تکنیک‏های مختلف است که همه در یک کارآفرینی یکپارچه با یکدیگر در ارتباط هستند. بنابراین به عنوان مجری و هماهنگ کننده، باید تمام اجزای درگیر در نمایشگاه را در نظر بگیرید. اینکه اجرای برنامه‏ ها به صورت وظیفه وار و بدون دید یکپارچه به مدیران و افراد بخش‏های مختلف سازمان سپرده شود، بهترین راه برای کاهش کارایی و در نهایت شکست حضور در نمایشگاه است.

۴) با غرفه سازی با تجربه قابل اتکا کار کنید.

باور کنید یا نکنید، با وجود بهترین برنامه‏ ها، اهداف، پرسنل و طرح‏ها، یک غرفه ساز بد می‏تواند به بدترین شکل ممکن برند شما را در نمایشگاه نابود کند. در انتخاب غرفه‏ ساز وسواس و دقت زیادی به خرج دهید. بررسی شرکت‏های قدیمی و شناخته شده در حوزه اجرای نمایشگاه‏ها با وجود اینکه هزینه بیشتری نسبت به غرفه‏ سازان تجربی طلب می‏کنند اما راهی سریع و نسبتاً قابل اعتماد برای انتخاب غرفه ساز است. اگر نمی‏خواهید هزینه آنها را بپردازید باید در زمان کافی به بررسی مستند و دقیق سوابق قبلی غرفه ساز بپردازید. از نظر مشتری تیزبین، هیچ چیز بدتر از این نیست که نیروهای غرفه‏ ساز کم تجربه، ساعاتی پس از شروع رسمی نمایشگاه همچنان در حال ساخت یا رفع معایب باشند و دست آخر غرفه‏ ای نه چندان دلچسب را تحویل دهند.

۵) در حد امکان و حسب برنامه‏ ها، پروموشن جذاب داشته باشید.

به صورت سنتی و بر اساس نوع کسب و کار، مشتریان برای اطلاع از تحولات، محصولات جدید، تخفیفات و یا هدایا به نمایشگاه مراجعه می‏کنند. اگر برای ارائه خدمات و محصولات خود پروموشن جذابی طراحی نکنید احتمال نرسیدن به اهداف از پیش تعیین شده زیاد است. بارها از روبروی غرفه‏ های پر زرق و برق با ویزیتورهای آنچنانی عبور کرده‏ ام که علیرغم داشتن محصول قابل عرضه، با استقبال مشتریان مواجه نشده اند.

۶) به مخاطبین خود پیش، حین و پس از نمایشگاه اطلاع‏ رسانی کنید.

اینکه فکر کنید چون نمایشگاه به خودی خود مخاطبین شما را به سمت خود می‏کشاند و فقط کافیست تور خود را برای صید پهن کنید اشتباه مهلکی است. اطلاع‏رسانی به مخاطبین و بخصوص پوشش محصولات، کلاسهای آموزشی و پروموشن‏های شما پیش و حین نمایشگاه برای افزایش کارایی جذب بسیار مهم است. پس از پایان نمایشگاه نیز باید نتایج و نحوه ادامه همکاری با مشتریان برای تکمیل اثربخشی اطلاع‏ رسانی شود.

۷) از تاثیر تبلیغات محیطی غافل نشوید.

استفاده از تبلیغات محیطی هوشمندانه و جذاب برای بیشتر شناساندن محصولات و یا برند شما تاثیر بسزایی دارد. منظور من اطلاع‏رسانی از محل غرفه یا استفاده از جمله تکراری “وعده ما سالن الف غرفه ب” نیست. ساخت یک بیلبورد جذاب برای معرفی محصول یا استفاده از یک بالن تبلیغاتی، راه‏های مناسبی برای پوشش جمعیتی است که الزاماً برای بازدید از شما به نمایشگاه نیامده اند.

۸) دستیابی به اهداف را بررسی و جمعبندی کنید.

در نهایت و پس از پایان نمایشگاه، باید تا آنجاکه ممکن است خروجی‏های کیفی و کمی را با اهداف از پیش تعیین شده مقایسه کنید. تولید یک گزارش مختصر از نتایج نمایشگاه، ضمن مرور کلی فعالیت‏های انجام شده، راه مناسبی برای جمع‌بندی و تصمیم‏گیری برای سرمایه‏ گذاری‏های بعدی است.
*مدیر مارکتینگ کارگزاری آگاه
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=42314
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

۸ نکته اساسی برای حضور موفق یک کسب و کار در نمایشگاه
۸ نکته اساسی برای حضور موفق یک کسب و کار در نمایشگاه
۸ نکته اساسی برای حضور موفق یک کسب و کار در نمایشگاه
۸ نکته اساسی برای حضور موفق یک کسب و کار در نمایشگاه
۸ نکته اساسی برای حضور موفق یک کسب و کار در نمایشگاه
۸ نکته اساسی برای حضور موفق یک کسب و کار در نمایشگاه
۸ نکته اساسی برای حضور موفق یک کسب و کار در نمایشگاه