رکود و تورم دومشکلی هستند که متاسفانه اقتصاد ما از سالها پیش هم زمان به آن گرفتار بوده و هست.

پول پرس- محمود نکونام: رکود و تورم دومشکلی هستند که متاسفانه اقتصاد ما از سالها پیش هم زمان به آن گرفتار بوده و هست.
مشکلاتی که دقیقا راهکارهای متفاوتی را برای رفع آن طلب می‌کند . راهکارهایی چون جمع کردن نقدینگی و توزیع و دیگری افزایش نقدینگی البته هدفمند و مناسب.
به همین دلیل نیز کمتر دولتی توانسته است این مشکلات را همزمان با هم حل کند . بطوریکه همیشه یکی فدای دیگری شده است. یکی از دلایلی هم که اقتصاد ما دچار دور باطل توسعه نیافتگی شده است هم به دلیل عدم توجه به حل این دو مشکل بصورت هم زمان بوده است.
البته دولت یازدهم تا کنون قدم‌های خوبی برای رفع این مشکلات برداشته است. دولت روحانی نیز در قدم اول مهار تورم را در اولویت قرار داد اما پرداختن به مقوله رکود و تلاش برای رفع آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن (حداقل در گفتار و برنامه ها) یک امتیاز برای دولت محسوب می‌شود که امیدوارم در تحقق این هدف موفق شود.
در این میان نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که رفع این دو مشکل بصورت هم زمان بسیار سخت است. این حرکت در واقع نوعی نوع بند بازی اقتصادی محسوب می‌شود و کوچکترین اشتباه ، دولت را از روی این بند به پایین خواهد افکند. یا موجب تشدید تورم خواهد شد یا به رکود دامن خواهد زد.
اما در این مسیر از لزوم همراهی مردم و تحمل مشکلات احتمالی نباید غافل بود. در یک جمله، باید صبور بود و دولت را در این مسیر همراهی کرد. باید این نکته را در نظر داشت که فقط تزریق پول باعث رونق نمی‌شود . تزریق درست و به جای نقدینگی و هدایت درست آن است که باعث از بین رفتن رکود می‌شود.
دست یافتن به این مهم در اقتصاد ما که ساختارش برای تولید برنامه‌ریزی نشده است مشکل تر و دشوارتر به نظر می‌رسد. ساختاری مثل قانون کار ، قانون مالیاتی کشور ، نرخ ارز ، ساختار دولتی اقتصاد و …. .
تجربه دولت احمدی نژاد نمونه بارز آن است . اصرار ایشان به دادن تسهیلات بانکی برای رسیدن به رونق نتیجه‌ای جز تورم و افزایش شدید نقدینگی به همراه نداشت .
در هر حال دولت تصمیم شجاعانه‌ای گرفته‌است. اول تورم را مهار کرد و در مدت زمان کوتاهی نیز قصد پرداختن به رفع رکود را دارد که امیدوارم با توجه به کاستی‌ها و ساختار نامناسب موجود موفقیت چشمگیری حاصل شود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=41964
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مارال گفت:

    مرسی از مطلب مفیدتون. امیدوارم که دولت در این امر موفق بشه. 🙂

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اثرات بند بازی اقتصادی
اثرات بند بازی اقتصادی
اثرات بند بازی اقتصادی
اثرات بند بازی اقتصادی
اثرات بند بازی اقتصادی
اثرات بند بازی اقتصادی
اثرات بند بازی اقتصادی