مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو: فرمول تعیین قیمت خودروی شورای رقابت علمی و راهگشای صنعت خودرو است .
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس به نقل از واحد مرکزی خبر، جواد نجم الدین در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما گفت : پرداخت نشدن تسهیلات بانکی در زمان مناسب ، ندادن ارز مرجع و افزایش قیمت مواد اولیه دلایل افزایش بهای خودرو در سال ۹۱ بود .
وی افزود : تا سال ۹۰ ما قیمت خودروها را به رغم افزایش قیمت مواد اولیه با افزایش بهره وری و تولید ثابت نگه داشته بودیم .
وی گفت : در فرمول شورای رقابت نرخ تورم در صنعت خودرو به رسمیت شناخته شده و این فرمول فصل الخطاب است .
نجم الدین درباره خبرهایی مبنی بر سرمایه گذاری خودروسازان با تسهیلات بانکی در بخش هایی به جز خودرو افزود : ایران خودرو منابع دریافتی را صرف صنعت خودرو سازی کرده است .
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو اضافه کرد : انحصاری در صنعت خودروسازی کشور وجود ندارد .
وی گفت: زمانی باید تعرفه واردات خودرو را کاهش داد که محیط کسب وکار بهبود ونرخ تسهیلات بانکی ومالیات کاهش یابد .
وی گفت : با توجه به مشکلاتی که برای صنعت خودرو سازی ایجاد شد ما یک نفر را تعدیل نکردیم در حالیکه خودرو سازی پژوی فرانسه هزاران نفر را اخراج کرد .
نجم الدین با بیان تاریخچه ای از صنعت خودرو سازی ایران گفت : اکنون هزار قطعه ساز خودرو در کشور فعالیت می کنند که از ۱۰۰ تا ۶ هزار نفر در هر کدام یک از آنها مشغول به کار هستند .
وی گفت : خودروی دنا در دو ماه آینده رونمایی و پیکان وانت از رده تولید این گروه خارج می شود .
مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه در تولید ۲۰۶ خودکفا شده ایم گفت : بزودی وانت یو ۹۰ و وانت سمند به بازار می آید.
نجم الدین با بیان اینکه نرخ بالای تسهیلات بانکی تولید را متوقف می کند گفت : برای ساخت هر پلاتفورم با قیمت های کنونی به یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است .
سعید مدنی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا نیز در این برنامه گفت : خودروسازان تسهیلاتی را که از بانکها دریافت می کنند برای تامین مواد مورد نیاز خود و کمک به جبران هزینه ها سرمایه گذاری می کنند .
وی درباره فرمول ارائه شده شورای رقابت برای تعیین نرخ خودروها افزود: این فرمول موجب ثبات در قیمت خودروهای تولید داخل خواهد شد .
مدنی گفت : با این فرمول مشکل قیمت گذاری خودروهای ساخت داخل رفع میشود اما این فرمول برای خودروهایی که قطعات آن وارد می شود پاسخگو نیست .
وی افزود: اکنون ۶۰ صنعت مربوط به خودروسازی داریم که اگر خودرو ساز دچار مشکل شود این صنایع نیز دچار بحران می شوند .
مدنی گفت: کشورهای همسایه متقاضی محصولات ما هستند و خودروهای ما با توجه به بهای دلار خودروهای ارزان قیمتی است .
امسال دو خودروی رونمایی شده به تولید انبوه می رسد و درسالهای آینده نیز ۳ خودروی جدید ارائه خواهیم کرد .
مدیر عامل گروه صنعتی سایپا اضافه کرد: در سال ۱۴۰۴ تولید ۳ میلیون خودرو در کشور پیش بینی شده که دومیلیون آن برای مصرف داخل و یک میلیون برای صادرات در نظر گرفته شده است .
مدنی گفت : اگر مشکلات خودرو سازان رفع شود افق صنعت خودرو در کشور روشن است و می توانیم جزو ۱۰ خودروساز بزرگ جهان شویم .
وی افزود : اکنون رتبه صنعت خودرو سازی کشور به دلیل کاهش تولید از سیزدهم جهان به هجده سقوط کرده است .
انتهای پیام