نمایندگان مجلس و کشاورزان انتظار دارند که دولت در این زمینه کشاورزان را یاری دهد و به آنها فرصت دهد که بتوانند اقساط خود را پرداخت کنند و بانک کشاورزی به جای ایجاد شعبه در شمال شهر مثل یک بانک تجاری، باید به کشاورزان وام بدهد و مثل یک بانک تخصصی در خدمت تولید باشد تا در شرایط کم آبی و خشکسالی تولید را افزایش دهند و نباید وثایق و خانه های آنها را به اجرا بگذارد و برعکس باید اقساط را استمهال کند و تسهیلات بپردازد تا تولید تقویت شود.

نمایندگان مجلس و کشاورزان انتظار دارند که دولت در این زمینه کشاورزان را یاری دهد و به آنها فرصت دهد که بتوانند اقساط خود را پرداخت کنند و بانک کشاورزی به جای ایجاد شعبه در شمال شهر مثل یک بانک تجاری، باید به کشاورزان وام بدهد و مثل یک بانک تخصصی در خدمت تولید باشد تا در شرایط کم آبی و خشکسالی تولید را افزایش دهند و نباید وثایق و خانه های آنها را به اجرا بگذارد و برعکس باید اقساط را استمهال کند و تسهیلات بپردازد تا تولید تقویت شود…

به گزارش پول پرس، به دنبال انتقاد کشاورزان در شهرها و روستاهای مختلف که به خاطر تحریم، خشکسالی، نبود سم و کود و امکانات، رشد هزینه تولید و تورم و… با خسارت و کاهش سود و درآمد مواجه شده اند، و بانک کشاورزی وثایق آنها را به اجرا گذاشته و یا از پرداخت تسهیلات به آنها امتناع کرده است، برخی نمایندگان مجلس نیز نسبت به عملکرد بانک های تخصصی از جمله بانک کشاورزی در افزایش فشار به بخش تولید انتقاد کردند.
برخی نمایندگان و کارشناسان اقتصادی و کشاورزی معتقدند که بانک کشاورزی به عنوان یک بانک تخصصی، باهدف کمک به بخش تولید و کشاورزی کشور تاسیس شده و فعالیت می کند و نباید به فعالیت های تجاری مبادرت کند و به جای افزایش شعب در شمال شهر و عملیات تجاری در بانکداری باید به وظیفه اصلی یعنی حمایت از کشاورزی و تولید اقدام کند و لذا انتظار می رود که در حمایت از کشاورزان و تولید کشاورزی در کشور شکیبا باشد و به کشاورزان کمک کند و با استمهال پرداخت بدهی آنها، از کشاورزی وتولید کشور حفاظت کند.

اخیرا گزارش هایی از نقاط مختلف کشور در زمینه عدم حمایت بانک کشاورزی از کشاورزان وتولید کنندگان محصولات باغی و کشاورزی و گلخانه ای در رسانه ها منتشر شده است و کشاورزانی که با کاهش سود و درآمد به خاطر خشکسالی یا نبود امکانات و تحریم و رشدهزینه های تولید مواجه شده اند و یا زیان ده هستند و یا انتظار کمک از بانک کشاورزی برای پرداخت وام دارند، و… از عملکرد بانک ها و بانک کشاورزی در عدم حمایت از تولید انتقاد کرده اند.

یکی از کشاورزان امان آباد اراک در این زمینه به خبرنگار ما گفت: بانک کشاورزی در این مقطع نه تنها به کشاورزان وام نمی دهد بلکه بخش عمده ای از کشاورزان کشت گلخانه ای که به دلایل مختلف زیان ده هستند و قادر به پرداخت اقساط خود نبوده اند با برخوردهای دیگری مواجه شده اند و بانک کشاورزی وثایق آنها که خانه ها و اموال و دارایی آنها بوده اند را به اجرا گذاشته است.

وی افزود: کشاورزان در هوای گرم و زبان روزه دغدغه تولید را دارند و در این شرایط کم آبی کشور از طریق طرح های مختلف گلخانه ای و آبیاری قطره ای و… مصرف آب را کاهش داده اند اما به خاطر خشکسالی و مشکل نبود امکانات و رشد هزینه های تولید، زیان ده شده اند و حالا قادر به پرداخت اقساط خود نیستند اما بانک کشاورزی وثایق و خانه های آنها را به اجرا گذاشته و دغدغه و مشکلات بسیاری را برای آنها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس و کشاورزان انتظار دارند که دولت در این زمینه کشاورزان را یاری دهد و به آنها فرصت دهد که بتوانند اقساط خود را پرداخت کنند و بانک کشاورزی به جای ایجاد شعبه در شمال شهر مثل یک بانک تجاری، باید به کشاورزان وام بدهد و مثل یک بانک تخصصی در خدمت تولید باشد تا در شرایط کم آبی و خشکسالی تولید را افزایش دهند و نباید وثایق و خانه های آنها را به اجرا بگذارد و برعکس باید اقساط را استمهال کند و تسهیلات بپردازد تا تولید تقویت شود…

اسفندیاری کارشناس کشاورزی نیز در این زمینه گفت: با این که وثایق کشاورزان زمین های قولنامه ای و بدون سند است اما آنها در پرداخت اقساط خود در سال های اخیر نظم خوبی داشته اند و اقساط ماهانه خود را پرداخت کرده اند اما متاسفانه بانک کشاورزی در یک سال اخیر که کشاورزان با مشکل رشد هزینه های تولید و زندگی مواجه شده اند، فشار برای دریافت اقساط را اضافه کرده و از پرداخت وام به کشاورزان نیز امتناع می کند.

وی افزود: انتظار می رود که بانک کشاورزی به جای روش های تجاری و پیگیری بانکداری تجاری در نقاط شمال شهرها، به دنبال ارائه خدمت در روستاها و قطب های کشاورزی باشد زیرا این بانک و سایر بانک های تخصصی مثل صنعت و معدن و مسکن برای حمایت از تولید کشور تاسیس شده اند ونباید به فکر کار تجاری باشند و باید به وظیفه و مسوولیت خود در قبال تولید وکشاورزان وتولید کنندگان عمل کنند.
درخواست نماینده تنکابن برای پرداخت تسهیلات کم بهره به کشاورزان

شمس الله شریعت نژاد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در رابطه با تعطیلی برخی از طرح های جنگل داری که هیچ گزارش منفی در باره آن اعلام نشده تذکر داد.
نماینده تنکابن با اشاره به برفی که باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی مازندران شد از رئیس جمهور خواست در جهت پرداخت تسهیلات کم بهره به این کشاورزان اقدام سریع صورت گیرد.
شریعت نژاد در ادامه از رئیس جمهور خواست در رابطه با توسعه گردشگری در حوزه انتخابیه اش که به بهانه‌های واهی متوقف شده توضیح دهد.

 

انتقاد نماینده سیستان از بانک کشاورزی
به گزارش بولتن نیوز، در حالی که بانک کشاورزی از ظرفیتهای ایجادشده قانونی بخش کشاورزی استفاده می کند، در عمل در خدمت سایر بخشهای اقتصادی است.
نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با ایانا با اعلام این مطلب گفت: مهمترین ابزار توسعه اقتصادی، سرمایه و نقدینگی است که باید بانک تخصصی در جهت افزایش و توسعه آن گام بردارد.
احمدعلی کیخا افزود: اساسا بانک کشاورزی چه فرمانبری از بخش کشاورزی داشته و چه فرقی با سایر بانکها برای بهره برداران و کشاورزان حوزه دارد؟

وی با اشاره به عملکرد بانک کشاورزی خاطرنشان کرد: اگر رییس مجمع بانک کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی بود، بانک مکلف می شد که در چه مواقع و مناطقی سرمایه گذاری کند.
کیخا تصریح کرد: بانک کشاورزی در حالی که از ظرفیتهای قانونی بخش کشاورزی استفاده می کند، مثل سایر بانکها تجاری عمل کرده و هر جا مزیتهای بیشتری متوجه منابع مالی بانک باشد، آنجا سرمایه گذاری می کند.
وی خطاب به مدیرعامل بانک کشاورزی ادامه داد: از مدیرعامل بانک کشاورزی باید پرسید چه اقدامات موثری برای بخش کشاورزی داشته است؟

انتقاد نماینده بابل از بانک کشاورزی

حجت‌الاسلام علی اکبر ناصری نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلاتی که بانک کشاورزی برای مددجویان کمیته امداد در مازندران ایجاد کرد، گفت: برخی از مددجویان کمیته امداد در این زمینه به من نیز مراجعه کردند.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=41545
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

انتقاد نمایندگان از عملکرد بانک کشاورزی
انتقاد نمایندگان از عملکرد بانک کشاورزی
انتقاد نمایندگان از عملکرد بانک کشاورزی
انتقاد نمایندگان از عملکرد بانک کشاورزی
انتقاد نمایندگان از عملکرد بانک کشاورزی
انتقاد نمایندگان از عملکرد بانک کشاورزی
انتقاد نمایندگان از عملکرد بانک کشاورزی