آشفتگی سیاسی و خشونت در اوکراین و عراق جان تازه ای به طلا بخشیده است اما بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند روند صعودی طلا به سرعت ضعیف شود.

آشفتگی سیاسی و خشونت در اوکراین و عراق جان تازه ای به طلا بخشیده است اما بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند روند صعودی طلا به سرعت ضعیف شود.

به گزارش پول پرس به نقل از ایسنا، کارشناسان بازار پیش بینی می‌کنند تقاضا برای جواهرات و شمش طلا در چین و هند که بزرگ‌ترین خریداران جهان هستند، نسبت به رکورد سال گذشته کاهش خواهد یافت. بعلاوه بانک مرکزی آمریکا در حال محدود کردن سیاست‌های پولی آسان است و یکی از بزرگ‌ترین عوامل پشتیبانی کننده قیمت طلا از زمان بحران مالی را حذف می‌کند. طلا در سالهای گذشته از سیاست‌های پولی آسان نفع برده بود زیرا سرمایه گذاران برای حفظ سرمایه در برابر تورم به این فلز پناه می‌بردند.

قیمت طلا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی سه درصد رشد کرد و مجموع رشد از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون را به ۱۰ درصد رساند. هر اونس طلا برای تحویل در اوت در بخش کامکس بازار بورس کالای نیویورک با ۰.۳ درصد رشد تا روز چهارشنبه ۱۳۲۶ دلار بود.

شعله ور شدن جنگ در سراسر جهان به رشد قیمت‌های طلا کمک کرده است. رویارویی غرب و روسیه بر سر اوکراین به نگرانی‌ها نسبت به احتمال راه افتادن یک جنگ داخلی تمام عیار دامن زد. در حالیکه نگرانی‌ها در مورد اروپای شرقی در ژوئن کمرنگ شد، منازعه دیگری این بار در عراق درگرفت و توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرد. بعضی از معامله‌گران در شرایط بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی، به سوی طلا به عنوان پناه مطمئن سرمایه جذب می‌شوند.

این وضع کمک کرد قیمت‌های طلا از رکورد پایین سال گذشته بهبود پیدا کنند. طلا ۲۸ درصد در سال ۲۰۱۳ نزول کرد و بزرگترین کاهش سالانه از سال ۱۹۸۱ را تجربه کرد. بعضی از تحلیلگران پیش‌بینی خود از قیمت طلا در پایان سال را بازبینی کرده اند اما حتی پیش بینی بازبینی شده آنها نیز نسبت به قیمت کنونی پایین‌تر است.

تام کندال، تحلیلگر بانک کردیت سوییس انتظاردارد قیمت طلا به ۱۲۷۰ دلار در سه ماهه سوم امسال برسد و تا پایان سال ۱۲۲۰ دلار شود. وی در پایان سال گذشته متوسط قیمت طلا در سال ۲۰۱۴ را ۱۰۸۰ دلار پیش بینی کرده بود.

به گفته وی، هیچ افزایش معنی‌داری در خرید فیزیکی طلا از سوی خریداران سنتی در آلمان و اتریش به چشم نمی‌خورد. به رغم اینکه رویدادهای اوکراین در نزدیکی آنها روی داده اما بی‌علاقگی این سرمایه گذاران، شدت سرخوردگی آنها از طلا پس از سقوط سال گذشته را نشان می‌دهد.

حتی در شرایطی که جنگ در نقاط شرقی اوکراین تشدید شد، سرمایه گذاران توجه خود را به آمار اقتصادی مثبت آمریکا معطوف کردند. گزارش‌های منتشر شده از بخش تولید و ساخت و همچنین بازار کار این کشور به احیای پایدار اقتصاد پس از بحران مالی اشاره دارد.

بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده سیاست‌های کنونی تعدیل تدریجی برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه و همچنین افزایش نرخ‌های بهره به آماری بستگی دارد که تداوم پیشرفت اقتصاد را نشان می‌دهند.

این موضع جذابیت طلا را کاهش داده است. به گفته سرمایه گذاران، بازده طلا صفر است و در صورت وجود گزینه‌های سرمایه گذاری بهتر مانند اوراق خزانه دارای بازده بالاتر، جذاب کمتری نیز پیدا خواهد کرد. طلا پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا به منظور تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی نرخ‌های بهره را کاهش داد و برنامه خرید اوراق قرضه را اعلام کرد به رکورد بالایی رسید زیرا سرمایه گذاران نگران بودند این سیاست‌ها موجب صعود شدید تورم و ضعیف شدن دلار خواهد شد اما تورم بالا هرگز تحقق پیدا نکرد.

سرمایه گذاران به خروج از بازار طلا ادامه می‌دهند. بر اساس گزارش بانک اچ اس بی سی، میزان طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلای قابل معامله در بورس که این فلز را برای سرمایه گذاران خریداری و نگهداری می‌کنند، امسال ۲.۷ درصد کاهش پیدا کرده و تا پایان هفته گذشته به ۵۵.۱ میلیون اونس رسید.

تحلیلگران این بانک که قیمت طلا در سال جاری را ۱۲۹۲ دلار در هر اونس پیش بینی کرده اند، معتقدند تا زمانیکه تقاضای فیزیکی یا تقاضای سرمایه گذاری رشد قابل ملاحظه ای پیدا نکند، مشاهده صعود قابل توجه طلا دشوار خواهد بود.

در این بین خرید فیزیکی طلا در هند و چین فروکش کردن علاقه سرمایه گذاران غربی به این فلز گرانبها را جبران نکرده است. تقاضای هر دو کشور در سه ماهه اول ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

در چین یوان ضعیف، خرید طلا را برای شهروندان این کشور گران‌تر شده و خریداران این فلز را مایوس کرده است. در هند نیز مالیات بر واردات، طلا را گران‌تر کرده است. بعضی از پیش بینی کنندگان آب و هوا گفته اند فصل بارندگی موسمی خشک‌تر از حد معمول ممکن است به تولید کشاورزی ضربه بزند و در نتیجه کشاورزان هندی پول کمی برای خرید طلا در فصل عروسی خواهند داشت.

انتهای پیام

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=41023
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

طلا تحت تاثیر ناآرامی‌های منطقه‌ای
طلا تحت تاثیر ناآرامی‌های منطقه‌ای
طلا تحت تاثیر ناآرامی‌های منطقه‌ای
طلا تحت تاثیر ناآرامی‌های منطقه‌ای
طلا تحت تاثیر ناآرامی‌های منطقه‌ای
طلا تحت تاثیر ناآرامی‌های منطقه‌ای
طلا تحت تاثیر ناآرامی‌های منطقه‌ای