وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از دولت درخواست می‌کنیم تا تصمیم مناسبی برای افزایش سرمایه بانک‌ها و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بگیرد، گفت: در حال حاضر سهم بخش صنعت از تسهیلات بانکی بسیار اندک است.

طبق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دولت مکلف بود در سه‌ماهه نخست سال‌جاری پنج‌هزارو۲۰۰میلیاردتومان به بخش تولید یارانه پرداخت کند. اما با وجود این تکلیف هنوز هیچ کمک مالی به واحدهایی که اقدام به اصلاح سیستم انرژی‌برشان کرده‌اند؛ نشده‌ است. به‌دنبال این اتفاق صنعتگران روز صنعت و معدن و مراسم بزرگداشت آن را موقعیت مناسبی دیدند که وعده‌های محقق‌نشده را از مسوولان پیگیری کنند. اما پاسخ وزیر صنعت، معدن و تجارت به تولیدکنندگان چندان امیدوارکننده نبود. محمدرضا نعمت‌زاده در این مراسم توضیح داد که اخیرا با موافقت معاون برنامه‌ریزی رییس‌جمهور قرار شد مبلغ ناچیزی از یارانه‌ها به بخش صنعت اختصاص یابد که امیدواریم این مساله در ماه‌های آینده نهایی شود. وی افزود: این پول به تولیدکنندگانی که برای کاهش مصرف انرژی اقدام کرده‌اند، پرداخت می‌شود. نکته‌ای که در صحبت‌های وزیر قابل تامل بود آنکه درصورت تخصیص این مبلغ ناچیز هم قرار نیست به‌عنوان یارانه در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد بلکه به گفته نعمت‌زاده در صورت اختصاص این مبلغ می‌توانیم با سپرده‌گذاری آن نزد بانک صنعت و معدن سه برابر این رقم را برای اعطای تسهیلات به دو بخش عمده شامل واحدهای صنعتی فعال در جهت کاهش مصرف انرژی و همچنین صنایع برخوردار از مزایای دانش فنی و فناوری بالا و دارای جنبه‌های صادراتی اختصاص دهیم.
سهم اندک صنعت از تسهیلات بانک‌ها
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از دولت درخواست می‌کنیم تا تصمیم مناسبی برای افزایش سرمایه بانک‌ها و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بگیرد، گفت: در حال حاضر سهم بخش صنعت از تسهیلات بانکی بسیار اندک است. نعمت‌زاده در ادامه به ارایه لایحه حمایت از تولید که اخیرا توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد و با در نظرگرفتن نظرات کارشناسان و به‌ویژه کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای تصویب نهایی به هیات دولت ارایه شده است، اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران شرایط فعلی کشور را درک می‌کنند و امیدوارم با اقدامات معکوس اثرات تحریم را بر کشور کاهش داده و موجبات رشد و توسعه صنعت را فراهم آورند. نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه بخش صنعت و معدن از دولت یازدهم انتظار دارد تا تصمیمات مناسبی برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به‌کار گیرد، اظهار کرد: سال گذشته براساس آمار بانک مرکزی فقط ۲۹درصد از تسهیلات بانکی به صنعت اختصاص پیدا کرده است در حالی‌که در شرایط متعارف باید میزان تسهیلات بانکی به بخش صنعت ۳۸درصد می‌شد. وی اضافه کرد: در همین راستا به شورای پول و اعتبار پیشنهاد کردم تا علاوه بر ایجاد بستر مناسب برای افزایش سرمایه بانک‌ها نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی را در قالب ارایه تسهیلات مناسب به وجود آورد.
۳۵ مانع پیش‌روی تولید را برداشتیم
وی همچنین با اشاره به اینکه دولت یازدهم تاکنون دست‌کم ۳۵ مورد از موانع تولید را برطرف کرده است گفت: به‌تازگی برنامه‌ها و راهکارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خروج کشور از رکود اقتصادی تهیه و خدمت رییس‌جمهوری ارایه شد. در همین زمینه رییس‌جمهور کارگروه مشخصی برای خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی تعیین کرده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ تاکنون هیچ‌گونه اعتباری تحت عنوان جایزه صادراتی پیش‌بینی نشده است، گفت: امیدواریم بتوانیم با اقدامات انجام‌شده مجددا بودجه مورد نیاز برای جایزه صادراتی را تامین کنیم. نعمت‌زاده همچنین خواستار تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر معوقات بانکی و تسویه حساب تسهیلات ارزی تولیدکنندگان شد. وی در ادامه با بیان اینکه مشکلی در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور وجود ندارد، افزود: کالاهای اساسی به ویژه مواد غذایی دارای ذخایر مناسبی در کشور است و میزان ذخایر مواد غذایی نسبت به سال گذشته بالاتر است. نعمت‌زاده تصریح کرد: در مورد گندم، برنج، روغن و شکر که تامین آن با شرکت بازرگانی دولتی است نگرانی در مورد تامین و قیمت‌ها نداریم و در مورد سایر کالاها نیز آمار کاهش تورم طی سه ماهه گذشته حاکی از کنترل قیمت‌هاست.
قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار را به‌طور دقیق اجرایی کنید
غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این مراسم با اشاره به عدم استفاده مناسب از درآمدهای رویایی سال‌های ۸۴ تا ۹۰ توسط دولت، از رییس‌جمهور خواست تا قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار به‌طور دقیق در کشور اجرایی شود. وی در ادامه با تشریح جمع تغییر در مانده تسهیلات بانکی در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ گفت: سهم بازرگانی و خدمات متفرقه ۱۱۸هزارمیلیاردتومان، ساختمان ۹۸ هزار میلیارد تومان، صادرات دوهزارمیلیاردتومان، کشاورزی ۲۹هزارمیلیاردتومان و صنعت تنها ۶۰هزارمیلیاردتومان بود.
نگرانیم دولت رکود را نادیده بگیرد
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه نگران آن هستیم که دولت به کاهش تورم دل بسته و رکود صنعت را نادیده بگیرد، گفت: از دولت درخواست می‌کنیم تا برای بخشودگی جرایم بانکی واحدهای تولیدی تصمیم مناسبی اتخاذ کند. سهل‌آبادی با اشاره به اینکه صحبت امروز من از جانب۱۰ هزار واحد صنعتی کشور با رییس‌جمهور است، اظهار کرد: چالش‌های پیش‌روی صنعت ایران در حال حاضر مزمن و انباشته شده است البته این چالش‌ها به تازگی اتفاق نیفتاده است که به‌راحتی قابل حل باشد بلکه باید برای حل آن کل قوای کشور همکاری کرده و در یک گفت‌وگوی بی‌پرده و جدی به یک راهکار جامع دست پیدا کنند.
۱۷ درخواست صنعتگران از رییس‌جمهور
در مراسم روز صنعت، صنعتگران نیز با صدور بیانیه‌ای درخواست‌های خود را از رییس‌جمهور و دولت در قالب ۱۷ بند مطرح کردند که کاهش مداخله دولت در قیمت‌گذاری، تصویب و اجرایی‌شدن لایحه «حمایت از تولید»، بازنگری در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، استقرار عدالت مالیاتی، مدیریت منابع ارزی و تدوین استراتژی برای بخش صنعت و معدن از مهم‌ترین این درخواست‌ها بود.
حاشیه‌هایی بر روز صنعت
مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن با حاشیه‌هایی مانند تشبیه صنعتگران به عقرب و بی‌نظمی در اهدای جوایز برگزیدگان همراه بود. مجری مراسم بعد از سخنرانی رییس اتاق بازرگانی ایران و روسای خانه صنعت ایران و خانه معدن ایران زمانی که خواست وزیر صنعت را برای سخنرانی دعوت کند، داستانی را درخصوص رفتار یک انسان با یک عقرب بیان کرد. وی عنوان کرد که روزی انسانی، عقربی را در حال دست‌وپازدن در آب دید و دستش را به داخل آب برد تا عقرب را نجات دهد ولی عقرب مرتبا دست او را نیش می‌زد. فردی از کنارش رد شد و به وی گفت چرا با وجود اینکه عقرب تو را نیش می‌زند، باز هم به آن دست می‌زنی و می‌خواهی نجاتش دهی؟! فرد پاسخ داد طبیعت عقرب نیش‌زدن است و طبیعت انسان، کمک‌کردن. مجری پس از بیان این داستان، در حالی که از نعمت‌زاده برای سخنرانی دعوت می‌کرد، گفت وزیر صنعت نیز نیش زیاد می‌بیند ولی طبیعتش کمک‌کردن است! اهدای جوایز برگزیدگان با بی‌نظمی همراه بود. در این شرایط وزیر صنعت برای دادن جوایز برگزیدگان بارها عرض و طول سن را طی کرد و به این‌سو و آن‌سو در حرکت بود، این کار با بی‌نظمی و شلوغی همراه شد و حتی لوح تقدیر برخی افراد به اشتباه به افراد دیگر داده شد. در این زمان مجری مراسم اعلام کرد که به نظرم این طرح خیلی موفقیت‌آمیز نبوده، اما عیبی ندارد، نوآوری است!
منبع: شرق


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=40832
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نعمت‌زاده: سهم صنایع از تسهیلات بانکی ناچیز است
نعمت‌زاده: سهم صنایع از تسهیلات بانکی ناچیز است
نعمت‌زاده: سهم صنایع از تسهیلات بانکی ناچیز است
نعمت‌زاده: سهم صنایع از تسهیلات بانکی ناچیز است
نعمت‌زاده: سهم صنایع از تسهیلات بانکی ناچیز است
نعمت‌زاده: سهم صنایع از تسهیلات بانکی ناچیز است
نعمت‌زاده: سهم صنایع از تسهیلات بانکی ناچیز است