مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها با تأکید براینکه مشتریانی بوده اند که طی پنج سال ۳۰۰ بار از نظام بانکی وام گرفته اند، گفت: مسئول پرداخت تسهیلات به دانه درشت های خطا دار نیستیم.

به گزارش پول پرس به نقل از تسنیم، محمد جلیلی مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی و اعتبارسنجی بانک‌ها با تاکید بر اینکه اطلاعات ۱۹ میلیون مشتری بانکی در این شرکت ثبت شده است، اظهار داشت: طی ماه‌های اخیر رشد فزاینده‌ای در ثبت اطلاعات مشتریان نداشته‌ایم، چرا که بانک‌های جدید قبلا عضو این شرکت شده و اطلاعات خود را ساده دیدند.
وی با تاکید بر اینکه تمام بانک‌ها عضو سامانه اعتبارسنجی مشتریان شده‌اند، تصریح کرد: تغییرات اطلاعات سامانه به زمانی مربوط می‌شود که افراد جدیدی در سیستم بانکی تقاضای دریافت وام می‌باشند چرا که تمام مشتریانی که تاکنون از سیستم بانکی وام گرفته‌اند با این سامانه مرتبط شده‌اند.
۱۹ میلیون ایرانی در ۵ سال گذشته حداقل ۳ بار وام گرفتند
مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها با تاکید بر اینکه سیستم رتبه‌بندی مشتریان از اوایل سال ۸۸ شروع به کار کرده است، تصریح کرد: بانک‌ها باید برای پرداخت وام به هر یک از مشتریان خود اطلاعات آنها را به شرکت ما بدهند تا وضعیت خوش‌حسابی یا بدحسابی آنها را اعلام کنیم.
جلیلی با بیان اینکه از ابتدای راه‌اندازی این شرکت تاکنون اطلاعات ۱۹ میلیون ایرانی که حداقل یک بار از سیستم بانکی وام دریافت کرده‌اند، در این شرکت ثبت شده است، گفت: ۱۹ میلیون ایرانی از سال ۸۸ تاکنون به طور میانگین ۲ یا ۳ بار از سیستم بانکی تسهیلات دریافت کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه عموم تسهیلات دریافتی توسط مردم در این سال‌ها خرد بوده است، تصریح کرد: البته رتبه‌بندی مشتریان کلان بانک‌ها نیز توسط این شرکت انجام می‌شود. به گونه‌ای که از ۱۹ میلیون مشتری حدود ۳۰۰ هزار نفر را شرکت‌های حقوقی و ۱۸.۵ میلیون نفر باقی‌مانده را اشخاص حقیقی تشکیل می‌دهند.
مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم درباره اینکه میانگین تسهیلات دریافتی توسط مشتریان بانکی چقدر است؟ ادامه داد: در میان وام‌های پرداختی در سیستم بانکی تسهیلات از یک میلیون تا چندصد میلیارد تومان وجود دارد که بانک‌ها برای پرداخت آنها به مشتریان خود ملزم هستند ابتدا از این شرکت استعلام کنند.
بانک ها در پرداخت تسهیلات مختارند
جلیلی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه آیا بانک‌ها در زمینه استعلام حساب مشتریان دانه درشت خود نیز با شرکت اعتبارسنجی همکاری دارند یا خیر؟ گفت: بانک‌ها به منظور پرداخت تسهیلات باید اطلاعات مشتریان خود را دریافت و به شرکت رتبه‌بندی ارائه دهند چرا که این شرکت نقش مشاوره را برای سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات ایفا و میزان اهلیت اعتبار مشتری و همچنین اینکه تا چه میزان می‌توان به این مشتری وام پرداخت کرد را به بانک اعلام می‌کند.
اعتبار سنجی ۶۰ هزار مشتری بانک در هر روز
وی با بیان اینکه روزانه ۶۰ هزار درخواست بانک‌ها به صورت مکانیزه در سیستم اعتبارسنجی ثبت می‌شود، گفت: همچنین به طور میانگین در هر دقیقه اطلاعات ۱۰ تا ۲۰ نفر از مشتریان بانکی در شرکت رتبه‌سنجی مورد بررسی و رتبه‌بندی قرار می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها تاکید کرد: بانک ها فقط از شرکت رتبه‌بندی مشورت می‌گیرند و اینکه این تسهیلات را پرداخت کنند یا خیر، تضمینی است که برعهده خودشان است و ما نقشی در این زمینه نداریم.
جلیلی در خصوص رتبه‌بندی مشتریان دانه‌درشت سیستم بانکی نیز اظهار داشت: اعلام وضعیت تسهیلات دانه‌درشت‌ها به مراجع مربوطه از جمله وزارت اقتصاد و … وظیفه ما نیست بلکه بازرسان سیستم بانکی باید درباره این افراد گزارش را به مراجع مربوطه ارائه دهند.
مسئول پرداخت تسهیلات به مشتریان خطا دار نیستیم
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تسهیلاتی توسط سیستم بانکی پرداخت شده که قبلا شما نسبت به عدم اهلیت تسهیلات‌گیرنده اخطار داده باشید؟ گفت: ما به عنوان شرکت رتبه‌بندی از این موضوع خبر نداریم چرا که وقتی گزارش اهلیت یا عدم اهلیت مشتری را به بانک می‌دهیم دیگر کارمان تمام شده و وظیفه‌ای به پیگیری تسهیلات پرداختی نداریم.
مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها افزود: اگر تسهیلات پرونده‌ای که قبلا شرکت رتبه‌بندی نسبت به پرداخت آن هشدار داده بود، معوق شده باشد اداره نظارتی بانک و بخش‌های نظارتی باید بررسی‌های لازم را انجام داده و مسئول پرداخت این وام را درخواست کنند.
جلیلی البته این را هم گفت که درصد اشتباه در رتبه‌بندی مشتریان بانک‌ها از سوی این شرکت وجود ندارد و اضافه کرد: طی ۵ سال گذشته افرادی را داشته‌ایم که از حداقل ۲ تا ۳ وام و حداکثر ۳۰۰ وام دریافت کرده‌اند البته شرکت‌های حقوقی بیشترین تعداد وام‌های دریافتی را به خاطر تامین سرمایه در گردش و انجام فعالیت‌های تولیدی داشته‌اند.
مشتریانی که طی ۵ سال ۳۰۰ بار وام گرفته اند
وی افزود: مواردی بوده که شرکتی ۳۰۰ وام از سیستم بانکی دریافت و به موقع نسبت به بازپرداخت آن اقدام کرده است و این اصلا منفی نیست و نباید به آن با دید بد نگاه کرد چرا که گردش بالای فعال اقتصادی را نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها مسیر اعتبارسنجی را روبه تکامل دانست و افزود: هر ماه اطلاعات جدیدی به سامانه اضافه می‌شود به عنوان نمونه در سال گذشته این شرکت ۵۰ عضو داشت ولی الان تعداد اعضا به بیش از ۶۴ سازمان رسیده‌اند.
جلیلی گفت: بانک‌ها، سازمان‌های دولتی، صندوق‌ها، لیزینگ‌ها و موسسات مالی و اعتباری در شرکت رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان عضو هستند و البته در سیستم‌های جدید نیز در حال اتصال به سامانه ما می‌باشند.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=39120
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

افرادی که ۵ ساله ۳۰۰ بار وام گرفتند
افرادی که ۵ ساله ۳۰۰ بار وام گرفتند
افرادی که ۵ ساله ۳۰۰ بار وام گرفتند
افرادی که ۵ ساله ۳۰۰ بار وام گرفتند
افرادی که ۵ ساله ۳۰۰ بار وام گرفتند
افرادی که ۵ ساله ۳۰۰ بار وام گرفتند