به رغم نگرانی های در خصوص امنیت و سوءاستفاده از اطلاعات، انجمن کارگزاران بریتانیا (BIBA) هفته گذشته اعلام کرد که چنین تکنولوژی های که با عنوان “تلمتیک” شناخته می شوند، بیشتر به نفع رانندگان است تا ضرر آنها.
به گزارش پول پرس به نقل از سایت صنعت بیمه، ایشا اینشورنس ریویو گزارش داد: رانندگان تا ۱۰ سال آینده یا با افزایش شدید حق بیمه ها مواجه می شوند و یا از ورود به جاده ها منع می شوند، مگر اینکه اجازه دهند چگونگی رانندگی آنان توسط تکنولوژی جدید کنترل شوند؛ تکنولوژی های که برای نصب ارزان تر هستند.
طبق گزارش روزنامه انگلیسی “تلگراف”، تعدادی از بیمه گران اصلی در حال راه اندازی محصولات پیشرفته در سال جاری هستند تا رانندگان را در زمانی مانند سفر، تعداد روزهای که از خودرو استفاده می شود و سبقت غیرمجاز کنترل کنند.
به رغم نگرانی های در خصوص امنیت و سوءاستفاده از اطلاعات، انجمن کارگزاران بریتانیا (BIBA) هفته گذشته اعلام کرد که چنین تکنولوژی های که با عنوان “تلمتیک” شناخته می شوند، بیشتر به نفع رانندگان است تا ضرر آنها.
“تام ایلز” یکی از کارشناسان بیمه نیز در این باره به روزنامه تلگراف گفت: در ۱۰ سال آینده هنوز مشتریانی هستند که نمی خواهند چنین دستگاه های برای آنان نصب شود اما این وضعیت یکسان برای همه است. آنان خواهان استفاده نیستند چرا که در هنگام رانندگی رفتارهای بدی دارند و از شرایط امنیتی خوشحال نیستند اما اگر این مسئله را نپذیرند با حق بیمه های بالا مواجه می شوند.
در این گزارش آمده است که تلمتیک اکنون نیز بخش کوچکی از بخش بیمه وسایل موتوری است اما به سرعت در حال گسترش است و این توسعه بسیار هزینه زاست. این تکنولوژی در ابتدا در سال ۲۰۰۳ میلادی مطرح شد و بیمه گران یک سال بعد سعی کردند آن را بر موبایل های هوشمند و دستگاه ها به کار گیرند؛ امری که به مراتب ارزان تر است.
این تکنولوژی همچنین به سرعت به استانداردی در اتومبیل های جدید تبدیل می شود. طبق قوانین اتحادیه اروپا، تمامی اتومبیل های جدید از اکتبر ۲۰۱۵ نیاز به جعبه سیاه یا همان eCall دارند تا در زمان خرابی یا تصادف از سرویس اضطراری بهره ببرند.
“فیر اییال” یکی از کارشناسان گروه مشورتی بوستون، نیز بر این باور است که تا سال ۲۰۲۰، نیمی از اتومبیل ها به این تجهیزات مجهز می شوند و اصلاعاتشان منتقل می شود.
از سوی دیگر، به گزارش انجمن کارگزاران بریتانیا، میزان فروش بیمه نامه بر اساس رفتار رانندگان در حال افزایش است و تا سال ۲۰۱۲، رشدی ۶۰ درصدی داشته است. بیمه گران اکنون پیش بینی می کنند استفاده از این تجهیزات تا ۱۰ سال آینده از کمتر از یک درصد به نزدیک ۱۰ درصد برسد و پس از گذشت پنج سال رشدی ۱۵ درصدی را تجربه کند.
اییال در ادامه افزود: ما می دانیم که بیمه گران در نظر دارند مشتریانی را بپذیرند که از این تجهیزات استفاده می کنند. ما شرایطی را می بینیم که شرکت های بیمه در آینده تنها از مشتریانی استقبال کنند که خواهان استفاده از این تکنولوژی هستند. آنان تنها بیمه نامه های را عرضه خواهند کرد که براساس سیستم تلمتیک تنظیم شده اند.
این تکنولوژی به شدت نرخ حق بیمه را برای جوانان کاهش می دهد و آنانی که جعبه سیاه حرفه ای را نصب کنند و بین ۱۷ تا ۱۹ سال سن دارند، تخفیف های ویژه ای را خواهند گرفت.
“پنی سیرلیز” مدیر عامل ونلی” که سیستم تلمتیک را برای بیمه گران توسعه می دهد، با اشاره به نگرانی های امنیتی گفت: برای برخی از رانندگان دست یافتن به بیمه نامه بسیار دشوار خواهد بود مگر اینکه اطلاعات خود را تقسیم کنند. در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده شما شاهد حق بیمه های بیشتر خواهید بود مگر اینکه برای تقسیم اطلاعاتتان آماده باشید.
همچنین اتومبیل های هوشمندی توسط محققان در شرکت سازنده تراشه اینتل طراحی شدند که اطلاعات درباره سرعت، شتاب و ترمز خودرو را به همراه صحنه های ویدیویی از داخل و خارج از خودرو ثبت می کند. این اطلاعات پس از تصادف به صورت خودکار به پلیس و شرکت های بیمه ارسال می شود تا تشخیص علت تصادف خودروها و شناسایی فرد مسئول را راحت تر کند. جعبه سیاه بخشی از خودروی هوشمندی خواهد بود که توسط محققان در غول تراشه ساز اینتل درنظر گرفته شده است.
حس گرهای داخل اتومبیل همچنین میتوانند چاله های موجود در جاده را تشخیص داده و در حالی که خودرو در حال حرکت است، محل آن ها را به مسئولان تعمیر و نگه داری جاده گزارش دهند. رانندگان نیز می توانند از موبایل یا رایانه خود برای قفل کردن و باز کردن از راه دور قفل، فعال کردن بوق هشدار و حتی روشن کردن موتور برای گرم شدن آن هنگام صبح استفاده کنند.
از سوی دیگر، مقامات فدرال آمریکا قصد دارند تا نصب جعبه سیاه را در تمام اتومبیل های این کشور اجباری کنند. به نظر می رسد تمام شرکت ها از سال ۲۰۱۴ موظف به نصب این وسیله در خودروها هستند. در جعبه سیاه اتومبیل به اطلاعاتی از قبیل سرعت، مکان، زاویه و غیره می توان دسترسی داشت.
البته این تکنولوژی سبب گرانتر شدن خودروها هم خواهد اما مسئله مهم در اینجا هزینه ها نیست، بلکه حفظ حریم خصوصی است. اتحادیه تولید کنندگان اتومبیل، از گروهی از تولید کنندگان مثل تویوتا، فولکس واگن و مرسدس بنز درخواست کرده است که حفظ حریم خصوصی را در نظر بگیرند.
انتهای پیام