شورای سیاست گذاری هفته روابط عمومی چگونه شکل گرفت؟آیا برگزاری هفته روابط عمومی اثربخشی لازم را خواهد داشت؟ آیا برگزارکنندگان مختلف در هفته روابط عمومی به اجماع نظر خواهند رسید؟ آیا لوح فروشی و دریافت آن توسط روابط عمومی ها محکوم است یا ادامه خواهد داشت؟ روابط عمومی ها چگونه می توانند در دولت رسالت اجتماعی خود را به نمایش بگذارند؟ چرا جامعه روابط عمومی دغدغه دانش و مطالعه ندارد؟ و …برای یافتن پاسخ این پرسش های اساسی که ذهن جامعه روابط عمومی را این روزها در آستانه ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی به خود مشغول ساخته به سراغ امیر عباس تقی پور عضو شورای سیاست گذاری ستاد برگزاری هفته روابط عمومی، عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران و مدیر کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی رفتیم تا یک گام به پاسخ این پرسش ها و دغدغه ها بیشتر آشنا شویم . متن این گفت و گو را در ادامه ملاحظه و با هم می خوانیم:

به عنوان یکی از اعضای شورای سیاست گذاری هفته روابط عمومی درباره روند پیدایش این شورا و ضرورت برگزاری هفته روابط عمومی توضیح دهید؟
در ابتدا روز و هفته روابط عمومی را به استادان و مدیران و همکارانم در حوزه روابط عمومی تبریک می گویم. فعالان روابط عمومی در طول سال های قبل از ۱۳۸۵ مطالبه ای به حق از دولت ها داشتند تا با تعیین و نامگذاری یک روز در تقویم رسمی کشور به نام روابط عمومی، زمینه توجه بیشتر به این حرفه، فن و هنر ایجاد شود. شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۸۵ به این درخواست پاسخ مثبت داد و برای اولین بار در تقویم سال ۱۳۸۶ روز ۲۷ اردیبهشت، روز روابط عمومی نامگذاری شد. دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک نیز که تا آن زمان یک دوره همایش خود را در سال ۸۴ برگزار کرده بود در ایام نزدیک به این روز، همایش های سالانه خود را برگزار می کرد تا اینکه در سال گذشته، با تقویت ترکیب و اعضای شورای سیاستگذاری خود، ستادی به نام ستاد هفته روابط عمومی را تشکیل و در نهایت تصمیم گرفت هفته روابط عمومی را برنامه ریزی و اجرا کند.
نام گذاری روز روابط عمومی و برگزاری هفته روابط عمومی بهانه ای است برای بررسی دغدغه های این حوزه و نشان دادن اهمیت روابط عمومی به مدیران، مردم و مخاطبان وافزایش ارتقای سطح کیفی حوزه روابط عمومی .
سال ۹۲ با تمرکز بر هفت روز و هفت برنامه ماموریت تخصصی هفته روابط عمومی برگزار شد که بازخورد خوب و مناسبی داشت و مورد توجه رسانه ها و عموم همکاران قرار گرفت و بسیاری از مسوولین و مدیران روابط عمومی و مدیران ارشد وزارتخانه ها نظرشان به این موضوع جلب شد .
امسال نیز برنامه های متنوعی درنظرگرفته شده است و خدا را شاکریم که در طی یک سال هفته روابط عمومی جا افتاد و نشان داد که فعالان روابط عمومی بدون اینکه نیازهای مادی خود را به دولت محترم تحمیل کنند می توانند در جهت ارتقای این حوزه حرکت کنند.

در حال حاضر هفته روبط عمومی توسط گروه و تشکل های مختلف و گاهی بدون برنامه ریزی و هماهنگی برگزار می شود آیا بهتر نیست همه هماهنگ باشند تا یک برنامه منسجم داشته باشد؟
با توجه به ظرفیت گسترده حوزه روابط عمومی و افراد زیادی که شاغل در روابط عمومی ها هستند پرداختن چندین گروه به برگزاری هفته روابط عمومی مانعی ایجاد نمی کند و اتفاقاً امسال تلاش ما این بود که نهادهای مردمی و انجمن های تخصصی در استان ها هم برای این هفته برنامه داشته باشند. البته به همفکری، تعامل و همکاری که اصل و اساس کار روابط عمومی است نیاز داریم تا بتوانیم این هفته را بهتر و قوی تر اجرا کنیم . سال گذشته قرار به برگزاری جلساتی بین برگزار کنندگان شد تا تفاهم لازم انجام گیرد و فکر می کنم انتظار عمومی هم همین است امیدوارم بتوانیم با نشست هایی این کار میسر و مشکلات برطرف شود و سال آینده اجرایی شود تا کیفیت برنامه های هفته روابط عمومی بالاتر رود و تخصصی تر شود . برگزاری نشست های تخصصی و میزگرد های چالشی می تواند به این موضوع کمک کند.

در هفته روابط عمومی بیشتر برنامه های مختلف که برگزار می شود شامل تقدیر و تشکر و برنامه های تجلیل از مدیران و کار شناسان نمونه هست، به نظر شما بهتر نیست تمرکز بر برنامه ها علمی و نشست های تخصصی باشد تا مشکلات جامعه روابط عمومی شناسایی و بررسی شوند؟
برنامه های ستاد به گونه ای در نظر گرفته شده است که حتماً تأمین کننده این نوع نگاه یعنی تقویت علمی و تخصصی روابط عمومی و کارشناسان آن باشد. ضمن آنکه تجلیل و تقدیر فقط درصد کمی از برنامه ها را به خود اختصاص خواهد داد که در ذات خودش بلااشکال است.

اما به بسیاری از انتخاب ها اشکال گرفته می شود. گفته می شود در بسیاری از این همایش ها لوح فروشی می شود؟
با بسیاری موافق نیستم. انجمن روابط عمومی ایران بیش از ۱۵۰ نشست در ۱۵۰ ماه برگزار کرده است و از این حیث تا به حال کوچکترین اشکالی به کارش وارد نشده است. انجمن متخصصان روابط عمومی، انجمن ها و مؤسساتی که در استان ها فعالیت می کنند و بسیاری دیگر همینطور. ممکن است عده ای هم سوء استفاده و لوح فروشی کنند که قطعاً محکوم است. لوح فروشی شأن و منزلت روابط عمومی را پایین می آورد و موجب عدم اعتماد می شود . در این مسیر علاوه بر فروشنده لوح، حرکت دریافت کننده لوح هم محکوم است. در انجمن روابط عمومی ایران طرحی در دست بررسی است که به موجب آن قرار است به مدیران ارشد تمامی وزارتخانه ها و سازمان ها اعلام شود که اعطای هرگونه لوحی با عنوان روابط عمومی برتر و روابط عمومی پیشرو و …فاقد وجاهت حرفه ای است. اگر سازمانی در برگزاری همایشی مشارکت کرده، فقط باید بابت مشارکتش لوح بگیرد نه اینکه برتر اعلام شود.

به نظر شما روابط عمومی ها در حال حاضر با برگزاری هفته روابط عمومی چگونه کارکرد و رسالت واقعی خود را به جامعه و دولت بشناسانند؟
در طول این هفته روابط عمومی ها فرصت مناسبی در اختیار دارند تا علاوه بر تشریح و انتقال توانایی های خود به مخاطبان جامعه هدف، به بیان درخواست های معقول و منطقی خود بپردازند. برای مثال روابط عمومی ها این توانایی را دارند تا با ارائه راه حل های علمی در انجام پروژه های ملی به ایفای نقش بپردازند. یا اینکه ما نیاز داریم فرصت تدوین پیوست روابط عمومی در اجرای برنامه های ملی و کلان کشور را پیدا کنیم. از دولت و مدیران بخواهیم این فرصت را در اختیارمان قرار دهند و از طرف دیگر عملکردمان را با زبان آمار و ارقام منتشر کنیم. مثلا تشریح کنیم که در اجرای هدفمندی یارانه ها اگر پیوست ارتباطی مناسب داشته باشیم و راه حل های ارتباطی مناسب توسط اساتید ارتباطات و روابط عمومی ارایه شود تا چه حد می توانیم هزینه ها را کم و به فرصت ها اضافه کنیم؟

با توجه به این که در جریان کامل انتشار کتب تخصصی ارتباطات و روابط عمومی هستید استقبال جامعه روابط عمومی از کتاب های تخصصی را چگونه ارزیابی می فرمایید .
این موضوع نیاز به بحث و بررسی مفصل دارد اما در مجموع باید عرض کنم سبد کالاهای فرهنگی حوزه ارتباطات از جمله کتاب در میان حتی استادان و متخصصان این حوزه، جایگاه مناسبی ندارد. با وجودی که در چند سال اخیر تألیف، ترجمه و انتشار کتاب های تخصصی روابط عمومی از رشد بسیار قابل قبولی برخوردار شده اما همچنان میزان خرید و مطالعه کتاب ها کم است. آماری از نمایشگاه کتاب امسال عرض کنم که مجموع فروش کتاب های تألیف یا ترجمه شده توسط ۵ استاد بزرگ ارتباطات و رسانه کشور زیر ۳ میلیون تومان بوده است!تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

منبع: کاوشگران


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=37553
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

خریداری لوح در روابط عمومی ها ممنوع!
خریداری لوح در روابط عمومی ها ممنوع!
خریداری لوح در روابط عمومی ها ممنوع!
خریداری لوح در روابط عمومی ها ممنوع!
خریداری لوح در روابط عمومی ها ممنوع!
خریداری لوح در روابط عمومی ها ممنوع!
خریداری لوح در روابط عمومی ها ممنوع!