سازندگان پیامکهایی که در آنها «انصراف از یارانهها» به استهزا گرفته شده است چه کسانی هستند؟ آیا آنها سازمان یافته و در اتحادی نانوشته با یکدیگر قرار دارند؟ یکی از سایتهای طرفدار دولت معتقد است «در شرایطی که بحث و مساله یارانهها به منافع ملی و مردمی گره خورده است، فعالیت یک جریان منسجم ضد دولت که برخی آن را ستاد ضددولتی بله به یارانه نامگذاری کردهاند تشدید شده است. »
این سایت نوشته است: « پس از آنکه دولت با وجود تلاشهای بسیار زیاد موفق نشد نظر مجلس را برای تعویق فاز دوم فدهمندی – به دلیل شرایط اقتصادی مردم – جلب کند، جریان ضددولتی که البته تمام تلاش خود را برای زمین زدن دولت در حوزههای مختلف به کار گرفته است، اینک با تشکیل شاخه «بلی به یارانه» درصدد است ضربه دیگری را متوجه دولت کند تا به زعم خود، محبوبیت رییسجمهور را تحتالشعاع قرار دهد.
نه به یارانه، آزمون محبوبیت رییسجمهور؟
این ستاد یا جریان منسجم و ضددولتی «بلی به یارانه» که در راس آن صداوسیما قرار دارد، با تبلیغات تحریکآمیز و پخش مکرر و جهتدار سخنان رییسجمهور در مورد یارانه، ضمن تلاش برای ثبت شعار «انصراف از یارانه» به نام رییسجمهور، درصدد است محبوبیت روحانی را برابر با «تعداد انصرافدهندگان از یارانه» معرفی کرده و از این نگرانی و برخی مخالفتهای مردم با ایده «نه به یارانه»، نهایت بهرهبرداری را کرده تا به نتایج دلخواه خود برسد. تماسهای مکرری از سوی نزدیکان و مشاوران رییسجمهور با ضرغامی، معاونان و حتی خبرنگاران این سازمان و همچنین مسوول برخی رسانههای ضددولت گرفته شده و صراحتا از آنان خواسته شده از چنین اقدامی جلوگیری کنند و اجازه ندهند منافع ملی و ملت، فدای منافع گروهی برخی جریانهای خاص شود! محمدرضا صادق، مشاور رسانهیی رییسجمهور نیز با تایید این خبر گفت: با رییس، معاونین و حتی خبرنگاران این سازمان تماس گرفته شده و خواستار توجه بیشتر به این موضوع شدهایم.
از جوکهای پیامکی تا تبلیغات تحریک آمیز در تلویزیون!
این جریان منسجم ضددولت به جز آنکه نقش برجستهیی در برنامه سازیها و اخبار خاص رادیو و تلویزیون داشته است، سعی کرده در شبکههای اجتماعی، سایتهای خبری، رسانههای مکتوب و… تبلیغ «بلی به یارانه» را به صورت غیرمستقیم، مطرح کند. البته، طبق نظر رییسجمهور، ثبت نام هر شهروند ایرانی برای یارانه، حق مسلم آنان است اما اینکه این جریان درصدد است با چنین اقدامات تحریک آمیز و پخش شعارهای نامفهوم، مردم را از «لج دولت به ثبت نام در یارانه» ترغیب کند، از عجیبترین روشهای این ستاد جنگ روانی به شمار میرود.
پخش صدها مدل جوک و شعر و پیامک (SMS) در حمله به رییسجمهور و شعار «نه به یارانه» که با تیراژ میلیونی میان مردم منتشر شده، تنها بخشی اندک از پروژه جنگ روانی این ستاد علیه دولت است. این حجم انبوه و بی سابقه پیامک نیز این ذهنیت را ایجاد میکند که کمیتهیی برای سرودن شعر و همچنین ساخت جوک در مورد ایده «نه به یارانه» و مسائل مرتبط تشکیل شده است. این همت و تلاش بی وقفه و مخلصانه این جریان یا ستاد منسجم در شرایطی در حال وقوع است که پروژه «هدفمندی یارانهها» یک پروژه ملی است که هیچ ربطی به هیچ جریان و گروهی ندارد.
این پروژه ملی، قرار بود در دولت گذشته انجام شود اما بنا به دلایلی تعویق افتاد و به همراه شرایط وخیم اقتصادی، به دولت یازدهم ارث رسید. با این حال، دولت با خصیصه «قانونگرایی»، خود را موظف به انجام آن میداند چرا که اجرای صحیح آن را به سود اقتصاد ملی و توسعه پایدار میداند. آفت امروز کشور، جریانگرایی و بی توجهی محض به مصالح نظام است، آن هم مدلی متفاوت که برای زمین زدن یک دولت، منافع ملی و ملت را به خطر میاندازند.
برخورد هوشمندانه
دولت یازدهم شاید تصوری غیردقیق از نوع برخورد منتقدان به ویژه صدا و سیما با موضوع انصراف از یارانهها داشت. صدا و سیما در حالی که در ماههای گذشته هرگز همراهی کاملی با دولت در حوزههای گوناگون از جمله سیاست خارجی نداشته است، چگونه با دولت همراه شد؟ بررسی کارشناسانه همه برنامههای صدا و سیما درباره انصراف از یارانهها میتواند و باید در دستور کار دولت و کارشناسان رسانهیی قرار گیرد.
برخی برنامههای ارائه شده در رادیو که در آن انواع فشارهای احتمالی دولت برای انصراف از یارانهها به روشهای غیراصولی با صراحت بیان میشود جز اینکه به بدگمانی شهروندان منجر شود فایدهیی ندارد. کارشناسان و مدیران صدها دستگاه، سازمان و موسسه دولتی همین روزها باید بتوانند با ارائه روشهای موثر تبلیغاتی، دولت را در موضوع بسیار با اهمیت انصراف از یارانهها همراهی کنند. در حالی که در روزهای گذشته حرفهای تکراری، کلیشهیی و غیرموثر توسط رسانههای طرفدار دولت تهیه و عرضه شده است، صدها پیامک جوکگونه در جبهه مقابل عرضه شده است. شاید رسیدگی به این موضوع از ابعاد غیرامنیتی و کالبدشکافی ضعفهای دولت بتواند برای اقدامهای بعدی موثر باشد.
منبع: اعتماد