احسان باقری*: آغاز سال نو برای ایرانیان با نو شدن طبیعت و اغاز بهار مقارن است. این نو شدن سال و نو شدن طبیعت الهام بخش آدمی است تا او هم نو شود .

نو شدنی که تفسیر رمزهای ناگشوده است و ما ایرانیان به زبان پارسی آنرا در گرداگرد سفره هفت سین یا هفت شین خود زمزمه می کنیم، آرزو و زمزمه ای که هزاران سال است که نسل به نسل و سینه به سینه، پارسی گویان آنرا حفظ کرده ایم و خواهیم کرد.
گشت گرداگرد مهرتابناک، ایران زمین
روز نو آمد و شد شادی برون زندر کمین
ای تو یزدان، ای تو گرداننده ی مهر و سپهر
برترینش کن برایم این زمان و این زمین

اما خواست و تمنای تنها کافی نیست . باید برای نو شدن تلاش کرد . در این میان رسومی هم برای کمک به این نو شدن شکل گرفته اند . عیدی شاید به تعبیری یکی از این رسوم است . هدیه ای که می توان بخشید تا انگیزه و وسیله ای شود برای نو شدن . این عیدی البته در شکل های دیگری هم ظهور و نمود یافته است . اما فلسفه اصلی شاید همان مهیا کردن زمینه های لازم برای نو شدن باشد . شکل عیدی و نوع آن البته بسته به شرایط و افراد تفاوت دارد . اما در شکل ارزشی آن و به فراخور کسب و کاری که در آن هستیم عیدی هایی قابل تعریف و اهدا است . این یادداشت به همین بهانه به برخی از این عیدی ها اشاره دارد . این عیدی ها در ۷ عیدی به بهانه هفت سین نوروزی و در ۶ فصل که مخاطبان متنوعی را در بر می گیرد تنظیم شده است .اما بی شک عیدی و مخاطبان به آنچه بر شمرده ایم محدود نیست . فصل بهار و گل کردن طبع شعر و نظم ، نظمی به عیدی ها بخشیده که بر لطف آن افزوده است . البته به دلیل تعاریف متنوع و گسترده کلمات منظور و مقصود اصلی در توضیحی مختصر آورده شده است .

عیدی ما به خودمان :
۱-تعهد: (معنای آن احترام و پابندی به ارزشهای اخلاقی و حرفه ای است ).
کسی که تعهد دارد همیشه مورد اعتماد و اطمینان است . این پایبندی و تعهد است که ضامن درستی و راستی انسانها در تمام عرصه های زندگی چون کار است .
۲- توکل : (به معنای اعتقاد و ایمان به قدرتی بالاتر از تمام قدرتها است . )
همیشه در کار لحظاتی است که انسان خود را در مانده و شکست خورده و تنها می یابد . در پرتو این اعتقاد امید آفرین و آرامش بخش است که زندگی کاری مقدور و ممکن می شود . این توکل در پیروزیها و افتخارات که احتمال لغزش بسیار است باز نجات بخش انسان از غرور و سرمستی است .
۳- تکامل 🙁 به معنای کمال جویی است )
هستند کسانی که کار خود را تکراری می بینند و تلاشی برای بهتر و کامل تر شدن آن در پیش نمی گیرند . کمال جویی در کنار امیدواری ، پویایی و استواری ، توانایی و دانایی می تواند سرآمد شدن را در کار و شغل امکان پذیر سازد .
۴- تخصص : (تخصص حاصل تجربه و علم است . )
دانایی و توانایی نماد آن است . تلاش برای افرودن بر تجربه و علم ( رسمی و غیر رسمی ) می تواند از ما متخصصانی بسازد که جامعه رفع مشکلاتش را بر دوشمان خواهد گذاشت .
۵-تحول : (به معنی دگرگون شدن است .)
تغییر در همه ابعاد زندگی این تحول را اجتناب ناپذیر ساخته است . پس با دور اندیشی و درست اندیشی باید در پی تحول بود تا روز آمد و. پیشرو بود .
۶- تداوم 🙁 پایداری و ماندگاری در راه رسیدن به اهداف است .)
تحقق هر هدفی حاصل تلاشهای پی در پی است که بدان پشتکار گویند . در پرتو این تداوم است که موفقیت ، اعتبار و تجربیات ارزشمند حاصل می آید .
۷- تعلق : (به معنای پیوند احساسی و عاطفی با کار است .)
هیچ کاری بدون عشق و علاقه دوام نخواهد داشت . این عشق و علاقه نیرویی به نام شور و شوق را ازاد می کند . نیرویی که ضمن افرینش محیطی آرام و دلچسب برای کار خستگی و شکست را قابل تحمل کرده و ورزیدگی و بالندگی را به ارمغان می آورد .

عیدی ما به مشتریانمان :
۱- اعتقاد: (یعنی باور اینکه مشتری نقطه شروع و انجام هر کسب و کاری است . )
این اعتقاد باید با توجه ، پاسخگویی و جلب رضایت مشتری همراه باشد . مردم داری و مردم واری از رموز موفقیت کسب و کارهایی است که این اعتقاد را در عمل به معرض نمایش گذاشته اند . این اعتقاد است که انتظار و ایده و انتقاد مشتری را چراغ راه ما برای کسب و کار می کند .
۲- امانت داری: (به معنای پایبندی است . )
این پایبندی و امانت داری هم در حفظ سرمایه و پول است هم در عهد و قراری که با مشتری می بندیم . پایبندی بیشتر و بهتر در گفتار و عمل به آنچه وعده کرده ایم در نهایت مشتری را به ما پایبند می کند .
۳- اطمینان و اعتماد : (به معنی آن است که ما به مشتری خود ، نظرات و اعمالش اطمینان و اعتماد داریم .)
ما باید به کسی که نان آور و نام آور ماست اعتماد و اطمینان کنیم تا این نان و نام همیشگی باشد . محافظت از موقعیت و منزلت یکایک مشتریان این اطمینان و اعتماد را مستمر می سازد .
۴- انتخاب 🙁 به معنی حق انتخاب است . )
مشتری حق انتخاب دارد . این امر ناظر به این واقعیت است که با خلق انتخابهای بیشتر این حق را احیا می کنیم . زمانی که گزینه ای برای انتخاب نیست این حق هم پدیدار نمی اید تا کسی در صدد احقاق آن برآید . کار و خلاقیت ما زمینه ساز بهره مندی مشتری از این حق اساسی است .
۵-ارزش آفرینی : (به معنی خلق فایده ای بیشتر از هزینه های مشتری است .)
ارزش افرینی بیشتر در قالب کم کردن هزینه ها و افزایش فایده ها میسر است . این ارزش آفرینی بیشتر در قیاس با رقبا کافی نیست . هدیه و عیدی ما ارزشهای بیشتر نسبت انچه مشتری تا به امروز دریافت می کرده است .
۶-احترام و ادب : (به معنی احترام به خود او و حقوق او است .)
احترام به مشتری با این پیش فرض که او یک انسان است . هر انسانی به لحاظ انسان بودنش از حق احترام و ارزشمندی برخوردار است . از سوی دیگر به دلیل آنکه مشتری ماست واجد حقوقی است که واجب است دیده شده و به رسمیت شناخته شود . خوش اخلاقی ، خوش رفتاری و خوش رویی از مصادیق این احترام است که می توان به مشتری ارزانی داشت .
۷- ارتباط و آگاهی بخشی 🙁 به معنی ارتباط دائمی و مستقیم با مشتری و دادن آگاهی و مشاوره لازم در پرتو این ارتباط است .)
هر اندازه این ارتباط عمیق تر ، انسانی تر و صمیمانه تر باشد منافع هر ۲ طرف بیشتر و بهتر براورده خواهد شد . اثر گذاری و اثرپذیری ، تفهیم و تفاهم از دستاوردهای این ارتباط است . مشاوره و راهنمایی بر پایه صداقت و درستی هم زمینه ساز ارتباط های سازنده و ماندگار است .

عیدی ما به همکارانمان :
۱- هم یاری : (به معنی کمک و مساعدت در حل مسائل و بحرانها است )
عضو یک شعبه یا یک واحد بودن همیاری را رقم نمی زند . کار تیمی نشان همیاری است . کاری تیمی زمانی اتفاق می افتد که افراد گروه با هم تشریک مساعی دارند . مسائل هریک از اعضا را مسئله گروه و نهایتا مسئله خود می دانند و در تلاش اند تا آن را به بهترین شکل حل و فصل کنند .
۲- همدلی 🙁 به معنی به اشتراک گذاشتن احساسات و عواطف است . )
گروه ها مجموعه ای از انسانها هستند . انسانهایی که احساس و عاطفه دارند و همراه با آن پا به درون گروه می گذارند . نمی توان و نباید انتظار داشت که این ساحت را در گروه نادیده بگیرند . باید از ان برای بهتر کارکردن بهره گرفت . آن را به اشتراک گذاشت و به مدد آن بر مشکلات چیره شد .
۳- همکاری 🙁 به معنی پذیرش مسئولیتها و وظایف است . )
همکاری در پذیرش مسئولیتها و وظایف زمانی اتفاق می افتد که همکاران به هم اعتماد و اطمینان دارند . انگیزه و علاقه برای موفقیت های شغلی می تواند در سایه یک همکاری صادقانه و صمیمانه زودتر ، بهتر و کم هزینه تر محقق گردد.
۴-همراهی : (به معنی یافتن هدفهای کاری مشترک است . )
آرزومندی و هدفمندی برای ساختن آینده ای دلخواه خالق امیدواری است . امیدی که همه ما برای زندگی بدان نیازمندیم . انسان بی امید هیچ ندارد و با امید صاحب همه چیز . اهدای امید ارزشمندترین چیزی که می توان بدان اهتمام ورزید .
۵-همفکری 🙁 به معنی بیان دیدگاه ها و نظرات و تفکرات است . )
جمله معروف هیچ کس با هوش تر از همه ما نیست ناظر بر این واقعیت است که همفکری و مشورت نه تنها به حل مسائل کمک می کند خود زمینه ساز ایجاد پیوندهای عمیق تر و دوستانه تر نیز هست . همفکری مشارکت داوطلبانه افراد در حل مسائل است .
۶-همرازی 🙁 به معنی رازدانی است . )
روزها و ساعتهای طولانی کار ، همدلی و همفکری زمینه ساز آگاهی از رازهایی است که وظیفه ما حفظ آن است . تلاشی که خود باز بر همدلی و همفکری می افزاید . باز رازهای دیگر و باز نزدیکی بیشتر تا دوستی هایی از دل آن شکل می گیرد که سالیان دراز ادامه می یابد .
۷- هم پذیری : (به معنی درک متقابل و احترام متقابل به تفاوتها و نهایتا حفظ حریمها است .)
پذیرش همکارانمان با باور این که با هم تفاوتهایی داریم . این تفاوتها در صورت توجه ، شناخت و احترام بر خلاف تصور رایج باعث نزدیکی بیشتر می شود . نزدیکی که با حفظ حریمهای مشخص هر کس شکل می گیرد . نزدیکی که از آفت ورود به حریمها که منجر به دفع می شود در امان است .

عیدی ما به مدیرانمان :
۱- نگرش : (به معنی التزام و اعتقاد ما به کار و ابتکار و پشتکار است . )
اعتقادی که بر این پایه استوار گشته که کار بیشتر و بهتر همراه با ابتکار و پشتکار ارزش است . این نگرش و ارزش زائیده آن نوید بخش یک کار ارزشمند است .
۲-انگیزش : (به معنی شور و شوق درونی برای کار است .)
شعله ای که به گرمایش برای کاری سخت و دشوار نیاز است . شعله ای که جایگاه ان در قلبهایی است عاشق کار و انسانها هستند. شعله ای که فروزان روشنایی بخش کسب و کار است .
۳-دانش : (به معنی دانستن و آموزش است .)
آموختنی که همخوان و همراه با وسعت ، سرعت و شدت تحولات زمینه ای است برای به انجام رساندن اهداف. دانشی که از یادگیری حاصل می شود و نوید بخش تغییر رفتارها در جهت بهبود است .
۴-روش : (به معنای به کارگیری مجموعه ای از عوامل ابزاری و رفتاری است .)
عواملی را که با هوشمندی ، زیرکی و چابکی به کار گرفته خواهد شد تا به همراه تجربه و بصیرت و کسب و کاری بهتر ساخته شود .
۵-بینش 🙁 به معنی کاری است که بر پایه درست کاری و همکاری شکل گرفته است . )
موفقیت پدیده ای یافتنی و ساختنی است . ساختن و یافتنی که بر پایه درستکاری و همکاری شکل گرفته باشد ماندنی و ارزشمند است .
۶- پرسش 🙁 به معنی پرسش گری و جستجوی گری است . )
مریدیت چاره کار نیست . باید به مدیریت پرداخت . مسائل را زیر و رو کرد و زیررو شدن (تغییر ) را سرلوحه افکار و رفتار خود قرار داد .
۷- ارزش : (به معنی شناخت و احترام به تمامی ارزشها است . )
مدیران گنجینه ای از تجربیات اند . حفظ و شناخت بیشتر این گنجینه ها از اولویتها است . این اولویت از باوری بر می خیزد که موفقیت ها و پیشرفتها ناشی از پیوندهای عاطفی و کاری با مدیران است .

عیدی ما به جامعه :
۱-منفعت 🙁 به معنی ارزش آفرینی کارآفرینی فرصت افرینی است .)
نفعی که از ارزش آفرینی نصیب مشتریان می شود ، از کارآفرینی نصیب جامعه و فرصت آفرینی نصیب صنعت و همه و همه جزیی از این جامعه اند که بهره مند می شوند .
۲- مشارکت 🙁 به معنی شرکت در توسعه و ابادنی جامعه است . )
تلاش برای افزایش سهم خود در توسعه و آبادانی سالی پر رونق را رقم خواهد زد .
۳- مراقبت : (به معنی مراقبت از سرمایه های جامعه و مراقبت از درست کاری کسب و کار است . )
اعتقاد به اینکه همیشه هر کسب و کاری زیر ذره بین جامعه قرار دارد و کوچکترین عمل آن از چشم تیز بین جامعه به دور نخواهد بود . صداقت و سلامت برای سربلندی کسب و کار از اهم واجبات است .
۴- مهارت : (به معنی مهارت و تخصص در رفتار ، ابزار ، ساختار و آثار است. )
با افزایش بر مهارت و تخصص ضمن انجام رسالت اجتماعی الگویی ساخته خواهد شد برای همه کسانی که پای در راهی می گذارند که به مقصد ایرانی اباد رهسپار است .
۵-مداومت : (به معنی تداوم زایندگی و سازندگی است .)
زایندگی اندیشه ها وقف سازندگی کشور سربلند ایران است . زایندگی در فکر و سازندگی در عمل رشد و شکوفایی را پدیدار می کند .
۶- معنویت 🙁 به معنی امین تر و درستکار تر و انسان تر و ارزش مدار تر است .)
باور ان است که هر کسب و کاری بر محور معنویت بچرخد مطلوبتر و مقبولتر خواهد بود . مطلوبیت و مقبولیت جامعه یعنی اجازه و توان خدمت رسانی برای کسب و کار فراهم است .
۷- منزلت : (به معنای تلاش برای حفظ اعتبار و خوش نامی ایران و ایرانی است . )
گامهایی استوار تا داشتهای را در سطحی جهانی پشتوانه اعتبار و خوش نامی ایران سازد .

عیدی ما به رقبا :
۱- رقابت : (منظور از رقابت همچراغی است .)
همچراغی یعنی وقتی رقیبی به بازار می اید با روشن کردن چراغ کسب و کارش بر روشنایی بازار می افزاید . روشنایی که در پرتو آن هم مشتری بهتر خرید می کند هم کسب و کار رونق و روشنی می یابد .
۲- رفاقت : (به معنی پیکاری است که به حقوق دیگران تجاوز نمی شود .)
پیکاری منصفانه در سالی جدید که تحول و پویایی و رشد را به ارمغان خواهد آورد .
۳- رعایت : (به معنی رعایت اصول اخلاقی و حرفه ای در رقابت است .)
توفیق در رعایت اصول و ارزشها جز از راه اهتمام و باور به دستاوردهای ان محقق نخواهد شد . اثار رعایت اصول بلند مدت اما انکار ناپذیر است .
۴- : رسمیت : (به معنی به رسمیت شناختن رقیب است .)
آرزوی پایداری و ماندگاری برایرقبا .به رسمیت شناختن یعنی حق حیات قائل شدن . حقی که مسئولیتهای بسیاری خلق می کند و التزام به ان را طلب می کند .
۵- رزاقیت (به معنی قدرت روزی رساندن است . )
فکرها و تلاشهای اثربخش و ثمر بخش روزی رسانی به همه ذینفعان را مقدور و مطلوب می سازد .
۶- رفعت:( به معنی جایگاه بلند و رفیع است .)
بلندی جایگاه در پیشگاه خداوند و در پیشگاه جامعه اتفاق می افتد . جایگاه بلند و رفیع تک تک اعضای یک صنعت به معنی جایگاه آن صنعت و کسب و کار است .
۷- رهبریت : (به معنی داشتن یک رهبر بازار خوب است . )
یک رهبر بازار پیشرو می تواند هدیه ای ارزشمند برای پیروان باشد تا پای به پای او حرکت و رشد کنند .

انتهای پیام

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=32303
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

هفت عیدی بانکداران
هفت عیدی بانکداران
هفت عیدی بانکداران
هفت عیدی بانکداران
هفت عیدی بانکداران
هفت عیدی بانکداران
هفت عیدی بانکداران