طیبه شهبازی*: بازار قراردادهای آتی سکه که از ابتدای این هفته با تمام توان در جهت صعود قیمت حرکت می‌کرد، طی دو روز گذشته ناگهان به میزان زیادی ریزش داشته است. کارشناسان بازار سکه و طلا این رفتار را بیش از هر چیز تبعیت از مسیر جهانی طلا می‌دانند. در این میان دلار بازار تهران هم در این دو روز کاهش قیمت داشته و از ۳۱۱۷ تومان – که در پایان معاملات روز دوشنبه و ساعات ابتدایی دادوستدهای سه‌شنبه به آن رسیده بود – دیروز تا ۳۰۵۰ تومان هم سقوط کرد.

با وجود اینکه اغلب پیش‌بینی‌ها از حرکت طلا در مبادلات جهانی مبنای صعودی دارد، اما این فلز به‌رغم اینکه مهم‌ترین عامل جهش چند روز گذشته خود – بحران کی‌یف – را همچنان دارا است، از معاملات روز سه‌شنبه رو به نزول گذاشته است که این امر تا حدودی به کاهش تقاضای واقعی و فیزیکی مربوط است. به عقیده تحلیلگران در حال حاضر، طلا به تنش‌های ژئوپلتیکی بسیار حساس است. این امر لزوما نشانه خوبی نیست؛ چراکه جهت حرکتی اونس در پی کمرنگ شدن عوامل صعودی فعلی خود، می‌تواند به سرعت تغییر کند. به عقیده این گروه احتمال اندکی عقب گرد در قیمت‌ها بسیار زیاد است، اما در کوتاه‌مدت تغییر قیمت‌ها به اخبار منتشره بستگی دارد.
در همین حال تازه‌ترین تحلیل تکنیکال CNBC نشان می‌دهد که سطح مقاومتی بعدی برای قیمت طلا ۱۳۵۲ و ۱۳۶۱ دلار خواهد بود. این فلز در معاملات روز دوشنبه توانست تا ۱۳۵۱ دلار صعود کند، اما از آن پس رو به نزول نهاد. با این حال به باور برخی تحلیلگران در صورت شکسته شدن این سطح احتمال افزایش قیمت طلا به ۱۳۹۰ تا ۱۴۱۰ دلار نیز وجود خواهد داشت. در همین راستا به گزارش «ایسنا»، بزرگ‌ترین تولیدکننده طلای جهانی اعلام کرده است که این فلز به پایین‌ترین سطح قیمت رسیده و ممکن است در سال آینده از مرز ۱۵۰۰ دلار در هر اونس عبور کند. با پیش‌بینی بریک گولد قیمت طلا ممکن است ظرف دو تا سه سال آینده به حدود ۲۰۰۰ دلار در هر اونس صعود کند.
البته تحلیلگران در مورد دورنمای قیمت طلا اختلاف‌نظر دارند. به گزارش سایت طلا، گلدمن ساکس ماه گذشته پیش‌بینی خود از قیمت ۱۰۵۰ دلار هر اونس طلا تا پایان سال را تکرار کرد. وست پک بنکینگ نیز کاهش قیمت هر اونس طلا به ۱۰۱۱ دلار در دسامبر را پیش‌بینی کرده است؛ اما یو.بی.اس در ۱۹ فوریه پیش‌بینی خود از قیمت هر اونس طلا را در سال ۲۰۱۴ از ۱۲۰۰ به ۱۴۰۰ دلار افزایش داد. در چنین شرایطی انتشار آمارهای نگران کننده نسبت به وضعیت اقتصادی آمریکا تاثیر زیادی بر پیش‌بینی صندوق‌های پوشش ریسک سرمایه‌گذاری جهان درخصوص ادامه روند صعودی قیمت طلا در ماه‌های آینده داشته است. با روند یکی دو روز اخیر اونس طلا، قیمت سکه‌های بازار آتی به تبع بازار نقدی افت کرده و این مساله موجب شده تا اختلاف میان سررسیدهای این بازار نیز کاهش پیدا کند. دیروز تفاوت میان سکه نقدی و سررسید اسفند آتی هم با افت چشمگیر، به حدود ۷۰۰۰ تومان رسید در حالی که در روزهای ابتدایی هفته که این بازارها اوج افزایش قیمت را تجربه می‌کردند، این اختلاف به ۴۰ هزار تومان هم رسیده بود. در این میان هر گرم طلای ۱۸ عیار که تا روز دوشنبه با افزایش به بیش از ۱۰۱ هزار تومان رسیده بود، تا میانه معاملات روز گذشته به ۹۸ هزار تومان رسید. سکه‌های تمام بهار آزادی در این روز در هر دو محدوده مثبت و منفی نوسان کردند، اما این دامنه نوسان محدود بود به‌طوری‌که اغلب به سطح قیمتی سه‌شنبه باز می‌گشتند. حرکت سکه‌های نیم و ربع بهار آزادی در چند روز اخیر با سکه تمام چندان منطبق نبوده است که یکی از دلایل آن وجود تقاضای بیشتر برای سکه‌های با گرم پایین‌تر در روزهای پایانی سال است.
به غیر از سکه اسفند، باقی سررسیدهای آتی دیروز با کاهش قیمت آغاز به کار کردند. این کاهش در ابتدا بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان بود که در ادامه در بیشترین ریزش بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان از قیمت کاسته شد. سکه اسفند، اما در این بین تنها در کمترین قیمت روزانه خود شاهد کاهش بها به نسبت قیمت تسویه روز سه‌شنبه بود و در اغلب ساعات معاملاتی روز گذشته در محدوده سبز نوسان می‌کرد. تغییرات قیمتی سکه نقدی و آتی در شرایطی بود که اونس طلا دیروز در محدوده قیمت‌های سه‌شنبه (۱۳۳۴ دلار) معامله می‌شد. در این روز – تا ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران – کمترین و بیشترین قیمت جهانی طلا به ترتیب ۱۳۳۳ و ۱۳۴۰ دلار بود.
از جمله عواملی که در قیمت طلا اثرگذار است نشست مقام‌های ارشد بانک مرکزی اروپا است که قرار است امروز برگزار شود. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که برگزاری این نشست در کنار پیش‌بینی و ارزیابی بانک مرکزی اروپا نسبت به وضعیت اقتصادی منطقه یورو طی ماه‌های آینده، در شرایط کنونی مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند بر قیمت طلا تاثیرگذار باشد. همچنین از جمله سیگنال‌هایی که مستقیما بر بازار دلار و سکه داخلی اثرگذار است نشست کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ در وین است که از دیروز آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت. نتایج حاصل از این نشست سه روزه در صورتی که روشن باشد می‌تواند به بازار روز شنبه جهت دهد.

منبع: دنیای اقتصاد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=31213
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختلاف سر رسیدهای «آتی» کم شد
اختلاف سر رسیدهای «آتی» کم شد
اختلاف سر رسیدهای «آتی» کم شد
اختلاف سر رسیدهای «آتی» کم شد
اختلاف سر رسیدهای «آتی» کم شد
اختلاف سر رسیدهای «آتی» کم شد
اختلاف سر رسیدهای «آتی» کم شد