رویا خالقی*: پیش بینی قیمت خودرو پس از تصویب افزایش ۷۱ درصدی قیمت حاملهای انرژی در سال آینده بسیار سخت است این موضوع را حمیدرضا فولادگر- نماینده مردم اصفهان در مجلس می گوید و معتقد است: بار روانی پیش بینی قیمت خودرو در سال آینده بدون تردید بیش از افزایش قیمت واقعی خودرو است. او البته افزایش قیمت خودو در سال آینده را تایید می کند. فولادگر در همچنین پیش بینی می کند رکود حاکم بر بازار خودرو سال آینده پایان می یابد از خودروسازان می خواهد تا به فکر افزایش بهره وری خودروها باشند و دل به تسهیلات بانکی نبندند.

افزایش ۷۱ درصد قیمت حاملهای انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها چه تاثیری بربازار خودرو در سال ۹۳ خواهد گذاشت؟

در این زمینه نمی توان از هم اکنون تحلیل کرد چون علاوه بر قیمت سوخت عواملی دیگری همچون تورم سالیانه، نرخ ارز،میزان تولید و واردات خودرو در تعیین قیمت خودو نقش دارند. بنابراین نمی توان از هم اکنون تعیین کرد قیمت خودرو در سال آینده افزایش می یابد یا خیر. ضمن اینکه بحث انرژی مصرفی کارخانه ها مثل برق نیز بر قیمت خودرو تاثیر دارد.

بااین مواردی که اشاره کردید، بدون شک قیمت خودرو سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد؟

قاعدتا باید اینگونه باشد اما در این شرایط اگر ما پیش بینی در زمینه افزایش قیمت خودرو نداشته باشیم بهتراست. چون بار روانی این پیش بینی بسیار بیشتر از افزایش قیمت خودروخواهد بود.

ممکن است رکود حاکم بر بازار خودرو در شرایط کنونی به سال آینده هم تسری پیدا کند؟

بعید به نظر می​رسد این رکود ادامه پیدا کند طبق پیش بینی ها احتمال این که بازار خودرو سال آینده از این وضعیت بیرون بیاید بسیارزیاد است .

با افزایش قیمت بنزین بی شک مردم انتظار خودروهای با کیفیت را خواهند داشت در حالیکه خودروهای پرتیراژ ایرانی هیچکدام اینگونه نیستند، و بنابر آخرین گزارش ها کیفیت آن ها کاهش پیدا کرده است. در این خصوص آیا مجلس برنامه ای دارد؟

ما تا کنون جلسات متعددی با خودروسازان در این زمینه برگزار کردیم که امید است نتیجه بخش باشد

یعنی تا حالا نتیجه بخش نبوده است؟

چرا بوده ؛ اما قانون ارتقاء کیفی خودرو باید به درستی اجرا شود. متاسفانه تا کنون همکاری در این زمینه بسار کم بوده است .بعنوان مثال قرار بود خودروها بدون ایربگ شماره نشوند اما نیروی انتظامی این مورد را رعایت نمی کند و ماشین ها را بدون توجه به این موضوع شماره می کند.

نظارت مجلس پس کجاست؟

باید پذیرفت مجلس به تنهایی نمی تواند در این زمینه عمل کند و نیاز به همکاری همه ارگان ها دارد.اما قرار است پس از دو ماه مشغله کاری در خصوص بودجه نظارت مجلس در این زمینه بیشتر شود.

به عقیده بسیاری از کارشناسان عدم پرداخت تسهیلات بانکی دلیل اصلی کاهش خودرو در سال جاری بوده ،نظر شما در این زمینه چیست؟

عمدتا شرکت‌های خودروسازی منابع‌شان را از طریق سیستم بانکی تامین می‌کردند که با سیاست‌های انقباضی اخیر بانک‌ها در تامین منابع برای تولید خودرو با مشکل مواجه شده‌اند.همانطور که مسئولان شرکت‌های خودروسازی اعلام کردند تاکنون در سال جاری نتوانستند از تسهیلات بانکی استفاده کنند، این موضوع نیز به دلیل سیاست‌های اخیر انقباضی بانک‌ها است که باعث شده تولیدات خودرو کاهش یابد.به دنبال کاهش تسیهلات بانکی به خودرو‌سازان آنها قادر به عمل به یکسری از تعهداتشان نبوده و نتوانستند پرداخت‌های به موقع به قطعه‌سازان داشته باشند که این موضوع باعث شده قطعات را به موقع تحویل نگیرند، این عوامل زنجیره‌ای باعث کاهش تولیدات خودرو شده است. از این رو در این شرایط از خودروسازان درخواست می کنم دل به تسهیلات بانکی نبندند.و به فکرافزایش بهره وری خودروها باشند.

آقای مهندس گفته می شود یکی از دلایل کاهش تولید خودرو تحریم بوده ،نظر شما در این زمینه چیست؟

اثرات تحریم در تولید خودرو بسیار کم بوده است، قطعات مکانیکی و صنعتی خودرو بیشتر در داخل کشور تولید می‌شود و تنها برخی از مواد اولیه و قطعات مربوط به سیستم‌ها کنترل اتوماتیک خودرو از خارج کشور وارد می‌شود از این رو به تعبیری تحریم‌ها در کاهش تولید خودرو اثرگذار نبوده است.در جمع‌بندی می‌توان گفت که درصد کمی از عوامل کاهش تولید خودرو به تقاضای مشتری، واردات قطعات و یا تحریم‌ها مرتبط است،عمده دلیل رخ دادن کاهش تولید عدم تامین منابع مالی از سوی سیتسم‌های بانکی به شمار می‌آید.

منبع: خبرآنلاین


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=30665
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

فولادگر: به تسهیلات بانکی دل نبندید
فولادگر: به تسهیلات بانکی دل نبندید
فولادگر: به تسهیلات بانکی دل نبندید
فولادگر: به تسهیلات بانکی دل نبندید
فولادگر: به تسهیلات بانکی دل نبندید
فولادگر: به تسهیلات بانکی دل نبندید