احمد وفادار*: افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی سبب شده است بهای طلا در بازارهای ایران نیز رو به افزایش بگذارد اما این رشد قیمت‌ها هنوز نتوانسته است بازار طلا و سکه را از ثبات خارج کند و به نظر می‌رسد در صورت تداوم سیاست‌های دولت این اتفاق در آینده نیز رخ ندهد‌. پیش از این‌، به دلیل اتخاذ سیاست‌های ضد و نقیض از سوی دولت، با هر تکانه ریزشی یا افزایشی در بازارهای جهانی بازار ایران با جابجایی‌هایی بسیار بزرگ تر روبه‌رو بود و تحلیل کارشناسان نشان می‌دهد بی ثباتی حاکم بر بازار ریشه در بی‌ثباتی حاکم بر دولت داشت اما حالا که دولت نشان داده است قصد ندارد هر روز بخشنامه‌ای صادر کند و هر هفته تصمیمی در خصوص بازار ارز و طلا بگیرد، حتی تکانه‌های افزایشی قیمت نیز تاثیری در حد و اندازه خود به جا می‌گذارد و بیش از این باعث جابجایی شاخص‌ها نمی‌شود‌.

با این حال باید توجه داشت که در صورت خروج سرمایه‌ها از بورس و سرگردانی سرمایه‌های خرد، احتمال به هم ریختن بازارهای مسکن و طلا و سکه بسیار بالاست چرا که این بازارها از شکنندگی خاصی برخوردارند‌.
در این میان اتخاذ سیاست‌های حمایتی از سوی دولت بسیار با اهمیت است و نباید در این خصوص تردیدی وجود داشته باشد‌. حتی اگر روند قیمت طلا در بازارهای جهانی رو به افزایش باشد، به دلیل ثبات حاکم بر بازار ارز، بازار طلا آشفتگی خاصی را تجربه نخواهد کرد‌. این در حالی است که دو سال اخیر‌، طلا و ارز در قیچی نرخ ارز و نرخ طلا در بازارهای جهانی، روندی افزایشی را طی کرد و در نتیجه بازار با تقاضای بسیار بالا روبه‌رو شد و وقتی این تب‌، عرق کرد که هزاران سرمایه گذار خرد مال و اندوخته خود را باخته بودند‌. سکه یک میلیون و پانصد هزار تومانی به ۸۵۰ هزار تومان رسیده بود و نتیجه چیزی جز ضرر نبود‌. حالا نیز اگر ثبات در بازارها وجود داشته باشد، قیمت‌ها در بازار جهانی بالا وپایین خواهد شد اما به دلیل اطمینانی که مردم به سیاست‌های دولت دارند، اندوخته خود را پرخطر وارد بازار نمی‌کنند تا تبعات منفی حاصل از کاهش قیمت‌ها دامن آنها را بگیرد‌. لازم است مردم با احتیاط در شرایط تکانه‌ای وارد بازار شوند‌. نه زمانی که قیمت‌ها در حال سقوط مدام است و نه زمانی که قیمت‌ها دائما در حال صعود است، اوضاع برای خرید مناسب نیست‌.
*رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=29377
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بازار طلا با ثبات است
بازار طلا با ثبات است
بازار طلا با ثبات است
بازار طلا با ثبات است
بازار طلا با ثبات است
بازار طلا با ثبات است
بازار طلا با ثبات است