مدیر عامل بانک پارسیان در مراسم رونمایی از مرکز نوآوری و کسب و کار پارسیان تاکید کرد: کسب و کار بدون نوآوری قابل اداره کردن نیست.
به گزارش پول پرس، علی دیواندری مدیر عامل بانک پارسیان با تاکید بر اینکه کسب و کار بدون نوآوری قابل اداره کردن نیست گفت: بنگاهی که می خواهد پیشتاز باشد باید به دنبال نوآوری باشد.
وی در ادامه بیکاری، کمبود منابع، تغییرات آب و هوایی،عدم تعادل بین ثروت و درآمد و عدم ثبات سیاسی و اجتماعی را از مشکلات پیش روی اقتصاد عنوان و خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ پیش از بروز بحران اقتصادی بازده بانکها در دنیا ۱۰ الی ۱۵ درصد بوده اما با بروز بحران بازدهی کاهش یافته و به زیر صفر درصد رسیده است.
مدیر عامل بانک پارسیان با بیان اینکه اکنون در دوره بازیابی هستیم، گفت: بازدهی در صنعت بانکی دنیا اکنون کمتر از ۱۰ درصد است.
در ادامه این مراسم فرهاد نیلی رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به نتایج تحقیقی در زمینه بهرهوری بنگاههای اقصادی در ایران تصریح کرد: نتایج این تحقیق نشان داده که بهره وری بنگاههای اقتصادی در ایران کاهنده بوده و به طور متوسط هر سال کاهش می یابد.
وی در ادامه به بهره وری پایین سرمایه نسبت به تولید اشاره و خاطرنشان کرد: بررسی نشان داده بنگاههای بزرگتر بهره وری کمتری دارند. همچنین بنگاههایی که در زمینه صنعت انحصاریترند بهره وری پایینتری دارند.
نیلی با اشاره به اینکه پایین بودن بهره وری بنگاههای بزرگ ناشی از سیاستهای اقتصاد کلان است گفت:برای بهبود بنگاههای بزرگ سیاستهای اقتصادی باید تغییر کند و در مورد بنگاههای کوچک باید مدیریت را متحول کنیم.
به گفته رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، خصوصی سازی بنگاههای بزرگ باعث افزایش قابل توجه بهره وری نمیشود.
وی با بیان اینکه بانکهایی که طی چند سال اخیر تاسیس شدهاند سهم کمی از بازار دارند خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد سهم بازار به بانکهایی اختصاص دارد که بیش از ۱۰ سال از تاسیسشان می گذرد.
نیلی با تاکید بر اینکه بهره وری در بانکها باید بهبود یابد گفت: سیاستهای تعرفهای دیواری در مقابل تحریمها ایجاد کرد تا بتوانیم تحریمها را دور بزنیم اما با کاهش فشار تحریم شبکه کارگزاری تنظیم میشود و آنچه بهره وری را بهبود می بخشد رقابت با بانکهای خارجی است که در این زمینه نیاز به بانکهای پیشتاز داریم.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه باید بتوانیم با بانکهای منطقهای رقابت کنیم، تصریح کرد: دو رکن نوآوری اراده مدیر و فشار رقابت بازار است که اتکا به رکن اول بسیار خوب است اما باید توجه کرد که فشار رقابت داخلی نمی تواند چندان موثر باشد و در واقع برای توسعه نوآوری به رکن دوم نیز توجه کرد.
انتهای پیام