رضا آماری*: اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود حاوی جزییات مهمی است که اکنون در ارزیابى شرایط متقاضیان وام و خدمات مالى از سوى شرکت ها و موسسات مرتبط استفاده مى‌شود.

می‌دانیم که تنها استفاده‌کننده از اطلاعات و داده‌هایی که کاربران در شبکه‌هاى اجتماعى منتشر می‌کنند، دوستان و آشنایان آن‌ها نیستند. یکی از مشتریان جدید این اطلاعات، شرکت‌هایی هستند که در زمینه‌هاى مالى یا ارزیابى مسائل تجارى، به ویژه در خصوص اعطاى تسهیلات و وام به کسب و کارهاى کوچک، فعالیت می‌کنند. در حقیقت، اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود حاوی جزییات مهمی است که اکنون در ارزیابى شرایط متقاضیان وام و خدمات مالى از سوى شرکت‌ها و موسسات مرتبط استفاده مى‌شود.

در روند فعالیت‌هاى رسانه‌هاى اجتماعى، که چند سالى است بستر آن بسیار بیشتر فراهم شده است، توجه به این نکته حائز اهمیت می‌باشد که شرکت‌ها و موسسات مالى و نیز دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، به طور منظم فعالیت‌ها در این فضاها را رصد می‌کنند و از اطلاعات بدست آمده در زمینه‌هاى مختلفى، هم‌چون استخدام یا پذیرش درخواست متقاضیان، استفاده مى‌کنند.

در حال حاضر کارکردهایی مشابه آن‌چه در بالا ذکر گردید در شرکت‌هاى خدمات مالى و سرمایه‌گذارى، جهت بررسى درخواست متقاضیان از طریق تحلیل داده‌هاى شبکه‌هاى اجتماعى تشکیل شده است. جزییاتی از روش‌های مورد استفاده برای استفاده از قابلیت‌ها و امکانات متفاوت رسانه‌هاى اجتماعى به عنوان یک پارامتر اعتبار سنجى اخیرا در مقاله‌اى در وال استریت ژورنال مطرح شد. موضوع اصلی این مقاله، ویژگى‌هایی از شبکه‌هاى اجتماعى است که در اعطاى وام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وام‌گیرندگان و متقاضیان خدمات مالى، با داشتن فعالیت موثر در توییتر و فیس‌بوک می‌توانند جنبه‌هاى مختلف و ویژگى‌هاى برتر ایده و کسب و کار تجارى خود را مطرح کنند و این امر موضوع مهمى براى وام‌دهندگان است. علاوه بر این، واکنش‌های احتمالی به فعالیت‌های فرد یا شرکتی که برای توسعه‌ی کسب و کار خود درخواست وام کرده‌است، حاوی اطلاعات مهمی درباره‌ی احتمال موفقیت این کسب و کار است.

بطور مثال، پست‌های فیس‌بوکی، توییت‌ها، یا اطلاعات منتشر شده در لینکدین، و شبکه‌های اجتماعی مشابه آن، می‌توانند نمایان‌گر جنبه‌هاى مختلف یک محصول یا ایده باشند و درک درست‌تر و دقیق‌ترى از آن را را براى روشن‌شدن قابلیت‌هاى متقاضى به وام‌دهندگان ارائه دهند. با نگاه دقیق‌تر به این موضوع در می‌یابیم که اطلاعات موجود در رسانه‌هاى اجتماعى در حقیقت دریچه‌ای به سوى تحلیل دقیق‌تر وپیش‌بینی مسائل مالى افراد و شرکت‌هاست.

این روی‌کرد براى خود منتقدانى نیز دارد. این منتقدان بر این باورند که این روش ارزیابى نوعى از «داروینیسم اطلاعاتی» را باعث می‌شود که سبب می‌شود استفاده از حساب‌هاى کاربرى در رسانه‌هاى اجتماعى به سمت تسهیل تصمیم‌گیرى‌هاى اعتبارى و مالى متمایل شود و از کارکرد اصلی خود منحرف شود. هم‌چنین ارزیابى بسیارى از وام‌گیرندگان و متقاضیان از طریق شبکه‌هاى اجتماعى منجر به چالش‌هاى قانونی زیادى، از جمله درزمینه‌ی حریم شخصی، خواهد شد.

هر چه که هست، بار بعد که مطلبی در فیس‌بوک می‌نویسید، دقت کنید که دایره‌ی مخاطبین احتمالی شما بسیار بزرگ‌تر از صرفا دوستان و نزدیکان شماست.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=26731
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

وام می‌خواهید؟ مراقب چیزهایی که در فیس‌بوک پست می‌کنید باشید!
وام می‌خواهید؟ مراقب چیزهایی که در فیس‌بوک پست می‌کنید باشید!
وام می‌خواهید؟ مراقب چیزهایی که در فیس‌بوک پست می‌کنید باشید!
وام می‌خواهید؟ مراقب چیزهایی که در فیس‌بوک پست می‌کنید باشید!
وام می‌خواهید؟ مراقب چیزهایی که در فیس‌بوک پست می‌کنید باشید!
وام می‌خواهید؟ مراقب چیزهایی که در فیس‌بوک پست می‌کنید باشید!
وام می‌خواهید؟ مراقب چیزهایی که در فیس‌بوک پست می‌کنید باشید!