لیلی خامنه*: برخلاف شایعه‌هایی که می‌گویند احتمال دستکاری در شاخص‌ها وجود دارد اما مسوولان ارشد بورس و وزارت امور اقتصادی ودارایی طی روزهای اخیر تمام تلاش خود را برای تکذیب قاطع چنین شایعه‌یی متمرکز کرده‌اند. در چنین فضایی است که بازار سرمایه روزهای سردی را سپری می‌کند؛ روزهایی پر از شایعه و سقوط. شایعات ضد و نقیضی که این روزها به غیر از عوامل اقتصادی به دلیل مهم تبدیل شده‌اند برای کشاندن متغیر شاخص از قله به دامنه… گام نخست با دستگیری بابک زنجانی بود که به دنبالش خبری پیچید مبنی بر اینکه او بیش از یک میلیارد تومان از پول‌های خود را در بورس شست‌وشو داده است، این شایعه هنوز چندان کمرنگ نشده بود که شایعه‌یی دیگر دربازار پیچید؛ رییس سازمان بورس علی صالح آبادی و عده‌یی از مدیران بورسی دستگیر شده و درحال تغییر هستند.

در ۲۰ -۱۵ روز اخیر رد این شایعات از سویی و وضعیت قرمز شاخص بورس از سویی دیگرو پیگیری منبع انتشار این شایعات تمام انرژی مدیران بورسی و وزارت اقتصاد و دارایی را صرف خود کرده است. رشد مستمر شاخص کل بورس از اول سال به بعد و رسیدن به یک بازدهی ۱۳۰ درصدی همه و همه دلایل کافی بود تا آنها که پول‌های خود را از بازار سکه، ارز، ‌مسکن و سیستم بانکی جمع کرده بودند به سوی بازار سرمایه هدایت شوند و از اواسط سال جاری یکباره بورس با حجم زیادی نقدینگی برای خرید سهام روبه‌رو شود. برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد که در یک‌سال اخیر بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه افزوده شده و به بیش از ۸۰۰ هزارمیلیارد تومان رسیده است که این رقم ۳۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور است که

به این‌ترتیب ۳۰۰ هزار میلیاردتومان به صورت کسر افزوده شده درحالی که مخرج کسریا همان حجم بازار سرمایه در این مدت دچار تغییر چندانی نشد. درحال حاضر تعداد سهامداران حقیقی در بورس بیش از شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفراست که این تعداد با وجود اینکه تنها ۲۰ درصد از معاملات بازار سرمایه را بردوش دارند اما طی ماه‌های اخیر آسیب‌شناسی رفتار هیجانی و جوان این گروه انتقادات بسیاری را از سوی کارشناسان بورس به همراه داشت.

بسیاری از این سهامداران حقیقی که تعداد زیادی از آنها در سال جدید وارد بورس شده‌اند به دلیل عدم آشنایی کافی از بازار که مهم‌ترین اصل آن عدم تاثیر‌پذیری سریع از شایعات است، به طور مستمر دریک روز کاری با انتشارخبری بی‌پایه و اساس درصف خرید و فروش قرار گرفته‌اند و این خود نشان از عدم آشنایی مردم در بورس دارد و نکته عجیب دیگر رفتار حقوقی‌ها و بازگردانان در بازار است که دربسیاری ازموارد به دنبال این سهامداران حرکت کرده و با آنها همراه شده‌اند. رفتار عجیب سهامداران حقیقی موجب شد که بارها تصمیم‌گیرندگان و نهادهای حقوقی به سهامداران حقیقی هشدار بدهند که وارد مسائل حاشیه‌یی نشوند زیرا نوسان جزو ذات بازار سرمایه است. حسین عبده تبریزی، عضو شورای بورس و رییس سابق سازمان بورس نیز روز سه‌شنبه جو حاکم بر معاملات کنونی بازار سرمایه را ناشی از اخبار بی‌پایه و اساس دانست. به هر روی تمام هشدار‌های کنونی حاوی یک پیام است، کاهش ضررسهامداران حقیقی که به نظر می‌رسد افت شاخص‌ها این شش میلیون نفر را بسیار نگران کرده و برتعداد آنها هر روز درصف‌های خرید می‌افزاید؛ سهامدارانی کم‌تحمل و با دید کوتاه‌مدت تا هرچه زودتر سرمایه خود را از این بازار خارج و به بازاری دیگر وارد کنند. اما در این میان مدیران بورسی نیز باید با استفاده از ابزارهای مختلف و حمایت بجا از این بازار از زیان هرچه بیشتر آنها جلوگیری کنند.
منبع: اعتماد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=26532
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

۶ میلیون سهامدار خرده‌پا درمعرض تهدید
۶ میلیون سهامدار خرده‌پا درمعرض تهدید
۶ میلیون سهامدار خرده‌پا درمعرض تهدید
۶ میلیون سهامدار خرده‌پا درمعرض تهدید
۶ میلیون سهامدار خرده‌پا درمعرض تهدید
۶ میلیون سهامدار خرده‌پا درمعرض تهدید
۶ میلیون سهامدار خرده‌پا درمعرض تهدید