گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی یکی از اتفاقات جنجالی مجلس نهم در ماه‌های اخیر بود که واکنش‌های بسیاری به همراه داشت. کمیسیون اصل نودم و همچنین کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی که نزدیک‌ترین افراد به جزییات این پرونده بودند تنها ساعاتی بعد از قرائت این گزارش با انواع واکنش‌ها از سوی مقامات دولت احمدی‌نژاد و در راس آن سعید مرتضوی، رییس سابق سازمان تامین اجتماعی رو‌به‌رو شدند. سعید مرتضوی در پاسخ به این گزارش اعلام کرده بود که تعداد زیادی از نمایندگان مبالغی را به صورت کارت هدیه از او دریافت کرده‌اند و تمامی اسناد این پرداخت‌ها را در اختیار دارد. این پاسخ مرتضوی در ادامه با واکنش نمایندگان عضو کمیسیون اصل نودم و کمیته تحقیق و تفحص رو به رو شد. این نمایندگان در واکنش به سخنان مرتضوی اعلام کردند که وی سند موثقی برای تایید این ادعا ندارد و تنها سعی بر این دارد تا نمایندگانی که در جریان این پرونده حضور داشتند را تخریب کند. مصطفی افضلی فرد، سخنگوی کمیسیون اصل نودم به جزییاتی از این پرونده اشاره می‌کند و می‌گوید: « عده‌یی از مساله کارت هدیه سوءاستفاده‌های زیادی کردند و در جهت تخریب مجلس گام برداشتند لذا چه بهتر است که تمامی جرایم مرتضوی بررسی شود تا موج‌های تخریبی علیه مجلس و نمایندگان هرچه زودتر خاتمه پیدا کند.» به گفته او، پرونده مرتضوی سنگین‌تر از این حرف‌هاست که با اتهام زدن به نمایندگان بخواهد منحرف شود.
فکر می‌کنید سرانجام پرونده مرتضوی به کجا کشیده شود و برخورد با تخلفات او چگونه خواهد بود؟

برای جلوگیری از تخلف، رانت و فساد در ادارات چندین راه و روش وجود دارد که بازدارندگی یکی از موفق‌ترین روش‌هاست. اگر به اندازه تخلفات و سنگینی پرونده‌ها با افراد برخورد کنیم توانستیم به هدف بازدارندگی دست پیدا کنیم در غیر این صورت نحوه برخورد‌ها به جایی نمی‌رسد و اعتماد مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته این از جمله مسائلی است که نهاد قضایی باید در پیگیری مورد توجه قرار دهد.

‌ در جلسه قرائت گزارش سازمان تامین اجتماعی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان تصمیم گرفتند که این پرونده را به قوه قضاییه جهت بررسی نهایی و ادامه پیگیری‌ها ارسال کنند، آیا این انتقال تاکنون صورت گرفته است ؟

بله. این پرونده که در کمیسیون اصل نودم نیز با حضور کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته بود پس از تصمیم نهایی نمایندگان در صحن علنی مجلس به قوه قضاییه ارسال شد.

‌ اما، اخیرا سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده بود که چنین پرونده یا گزارشی به این نهاد هنوز ارسال نشده است.

تصمیم بر این بود که ارسال صورت بگیرد حالا اگر چنین اتفاقی نیفتاده است بنده در جریان آن قرار ندارم.

زمانی که گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در صحن ارائه شد همچون گزارش‌های قبلی قرائت شده در صحن علنی مجلس، مباحث و مسائل خیلی کلی و مختصر قرائت شد. دلیل این کلی‌گویی‌ها چیست؟

اینکه همه گزارش در صحن قرائت نمی‌شود چند دلیل دارد. اول اینکه مجلس وقت محدودی دارد و نمی‌تواند تمام هفته را صرف قرائت گزارش کند. دوم اینکه ممکن است در تهیه گزارش‌ها اعضای کمیته‌های تحقیق و تفحص قصور کنند لذا نمی‌توان مباحث و مسائل قطعی نشده که اشخاص حقوقی و حقیقی را متهم می‌کند در صحن بازگو کرد. سومین دلیل این است که بعضی از مطالب را نمی‌توان در صحن عنوان کرد چون باعث جنجال و حاشیه می‌شود و مساله تحقیق و تفحص را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند.

‌ در گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، اعضای کمیته تحقیق و تفحص به سنگینی پرونده تخلفات این سازمان تاکید داشتند ولی تاکنون جز پرونده کارت هدیه نمایندگان مساله دیگری از این پرونده مورد توجه قرار نگرفته است.

عمده جرایم و تخلفات سازمان تامین اجتماعی و برخی از کارکنان آن از جمله آقای سعید مرتضوی در گزارش تحقیق و تفحص آمده است ولی علت توجه بیش از حد نهادها و رسانه‌ها به مساله کارت هدیه نمایندگان این است که تخلفات اقتصادی در پرونده تامین اجتماعی حجم زیادی از پرونده را به خود اختصاص داده است.

‌ تمرکز محض مجلس و همچنین سایر نهادها به مساله کارت هدیه و مسکوت ماندن سایر تخلفات مرتبط با این گزارش ابهاماتی را به بار آورده است که شاید تخلفات دیگر این پرونده مورد توجه قرار نگیرد.

امیدواریم که اینچنین نباشد و برخورد قاطعی با هرگونه تخلفی صورت بگیرد تا درس عبرت خوبی برای سایرین باشد.

‌ اعضای کمیته تحقیق و تفحص گفته بودند که با پیگیری جزییات گزارش تحقیق و تفحص، مسائل مسکوت مانده از سال‌های قبل نیز حل خواهند شد. آیا مجلس تصمیم ندارد که به غیر مساله کارت هدیه نمایندگان، جزییات دیگر این پرونده را پیگیری کند؟

خیر. تاکنون چنین تصمیمی صورت نگرفته است و کمیسیون اصل نودم ورودی به دیگر جزییات این پرونده نداشته و ندارد. ضمن اینکه ارسال چنین گزارشی به قوه قضاییه ما را مستعفی از رسیدگی به دیگر مسائل این گزارش می‌کند. البته ذکر عمده تخلفات سعید مرتضوی در گزارش تحقیق و تفحص همچون پرداخت پول به حقوقدانان امنیتی نشان می‌دهد که کمیته تحقیق و تفحص و همچنین کمیسیون اصل نودم تا حد امکان و اختیار قانونی به مسائل توجه داشته و قصور نکرده است. ارسال گزارش و جزییات دقیق آن به قوه قضاییه نیز رسیدگی به این جزییات را بر عهده قوه قضاییه می‌گذارد.

‌ با این وجود به نظر می‌رسد مساله کارت‌های هدیه تنها بحث مورد توجه این پرونده باشد.

بنده این حرف را قبول ندارم. اگر گزارش تحقیق وتفحص را مطالعه کرده باشید می‌بینید که ما نزدیک به ۵۰ مورد از تخلفات این سازمان را ذکر کردیم که فقط یکی از آنها مساله کارت هدیه است. تخلفات مرتضوی فقط فساد مالی نیست.

‌ با توجه به این تعدد تخلفات موافق بررسی تمام این ۵۰ مورد از تخلفات نیستید؟

هنوز چنین تصمیمی نگرفتیم. کمیسیون اصل نودم فعلا مساله کارت هدیه را تحت بررسی قرار می‌دهد و اگر در این رسیدگی‌ها مجبور شود که مابقی ۵۰ مورد را بررسی کند به آنها ورود می‌کند.

‌ آیا جزییات منتشر شده از جرایم سعید مرتضوی باعث می‌شود که پرونده‌های قبلی سعید مرتضوی دوباره به جریان بیفتد؟

بله، می‌توان شرایطی را فراهم کرد که این پرونده‌ها دوباره به جریان بیفتد. ضمن اینکه سایر جرایم ایشان هم باید رسیدگی شود.

سعید مرتضوی در پاسخ به گزارش تحقیق و تفحص اعلام کرده بود که نمایندگان از او مبالغی را دریافت کرده‌اند و به همین علت مجلس نمی‌خواهدبه تمامی جزییات این پرونده رسیدگی شود.

ایشان بدون ارائه اسناد و مدارک موثق چنین ادعایی را کردند که جای تعجب دارد. بدتر از این عده‌یی در چند ماه اخیر از مساله کارت هدیه سوء‌استفاده‌های زیادی کردند و در جهت تخریب مجلس گام برداشتند لذا چه بهتر است که تمامی این جرایم بررسی شود تا موج‌های تخریبی علیه مجلس و نمایندگان هرچه زودتر خاتمه پیدا کند. ما از برخورد با متخلفان استقبال می‌کنیم و بارها به شخص آقای مرتضوی در جریان تکمیل گزارش تحقیق و تفحص نیز اعلام کردیم که اسناد تخلفات را در اختیار ما قرار دهند تا مورد رسیدگی و بررسی قرار بگیرد.

منبع: اعتماد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=26273
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

امیدوارم با پرونده تامین اجتماعی جدی برخورد شود
امیدوارم با پرونده تامین اجتماعی جدی برخورد شود
امیدوارم با پرونده تامین اجتماعی جدی برخورد شود
امیدوارم با پرونده تامین اجتماعی جدی برخورد شود
امیدوارم با پرونده تامین اجتماعی جدی برخورد شود
امیدوارم با پرونده تامین اجتماعی جدی برخورد شود
امیدوارم با پرونده تامین اجتماعی جدی برخورد شود