درگاه های پرداخت الکترونیکی را می توان نقاط مجازی فروش نامیداین نوع پرداخت بدون حضور فیزیکی کارت صورت می گیرد. خریدهای اینترنتی از طریق درگاه پرداخت انجام می شود.
هرشرکت و سازمانی برای فروش محصولات خود از طریق اینترنت و سایت مخصوصش می تواند یک درگاه پرداخت الکترونیک تهیه کند.
آنچه موقع خرید اینترنتی از فروشگاه ها و درگاه های پرداخت لازم داریم اطلاعات مورد نیاز برای انجام یک خرید اینترنتی از طریق درگاه پرداخت
شامل موارد ذیل می باشد:
– شماره شانزده رقمی کارت
– CVV2″کد امنیتی برای خرید اینترنتی”Card Verification Value
– رمز دوم کارت “رمز مختص انجام امور بانکی از طریق فضای مجازی ( اینترنت)”
شرکت ها چطور خدمات “درگاه پرداخت” بانک ها را تهیه می کنند؟
در این خدمت فروشندگان می توانند از طریق درگاه پرداخت اینترنتی نسبت به فروش محصولات یا خدمات خود توسط کارتهای شتابی در وب سایت اختصاصی خود اقدام نمایند. دارندگان کارتهای شتابی پس از انتخاب کالاها یا خدمات مورد نظر خود در سایت فروشنده، از طریق لوگوی بانک به درگاه پرداخت این بانک منتقل شده و تراکنشهای مالی مربوط به خرید اینترنتی از طریق درگاه پرداخت بانک انجام خواهد پذیرفت.
مزایای استفاده:
کاهش هزینه های فروشندگان امکان فروش خدمات و محصولات در تمامی ساعات شبانه روز کاهش سفرهای درون شهری افزایش رفاه حال مشتریان
معرفی مجموعه خدمات:
در این سامانه امکان پرداخت هزینه های کالا یا خدمات در بستر اینترنت برای مشتریان فراهم می باشد.ضمن اینکه فروشندگان می توانند گزارشهای کاملی از فروشهای انجام شده در بازه های زمانی متفاوت دریافت نمایند.
مدارک لازم:
اشخاص حقوقی
اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء مجاز شرکت
اصل و کپی آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات شرکت
اصل و کپی اساسنامه شرکت
دارا بودن حساب در یکی از شعب بانک سرمایه
کپی دفترچه حساب یا دسته چک حساب جهت واریز وجوه
نامه رسمی اعلام IPسایت (سرور فروش IP Dedicated)
سفته به مبلغ ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال
اشخاص حقیقی
اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک سایت
اصل و کپی سند یا اجاره نامه محل فعالیت
اصل و کپی جواز کسب یا مجوز در خصوص فعالیت در حال انجام
دارا بودن حساب در یکی از شعب بانک
کپی دفترچه حساب یا دسته چک حساب متقاضی جهت واریز وجوه
نامه رسمی اعلام IPسایت (سرور فروش IP Dedicated)
سفته به مبلغ کافی
شرایط استفاده:
– رعایت قوانین عمومی و تجارت الکترونیک جمهوری اسلامی ایران
– دارا بودن مجوزهای شغلی معتبر حقیقی و حقوقی در زمینه فعالیت مورد نظر و اقامتگاه قانونی
– نداشتن هرگونه منع فعالیت از جانب دستگاههای مختلف
– دارا بودن وب سایت آماده جهت فروش اینترنتی
– ارتباط بین زمینه فعالیت سایت و شرح فعالیتهای معین شده در مجوزهای مذکور
– فعال بودن سایت مورد نظر و کامل بودن فرآیند فروش اینترنتی شامل مشخصات کامل محصول، امکان اضافه کردن محصول به سبد خرید، انتخاب نحوه ارسال محصول و انتخاب نحوه پرداخت
– کامل بودن فرآیند ارائه خدمات و فروش کالا یا خدمات و ارسال آن به مشتری درصورتیکه فروشگاه اینترنتی با رعایت موارد یاد شده و به صورت کامل قادر به ارائه خدمات به مشتریان باشد ، می توانند در قالب شخص حقیقی یا حقوقی با تکمیل فرم درخواست سیستم پرداخت اینترنتی که در تمامی شعب این بانک قابل دسترسی است ، تقاضای خود را به شعبه تحویل نموده و شعبه پس از بررسی درخواست های ثبت شده با متقاضی تماس حاصل می نماید
فرایند درخواست فعال سازی سرویس:
– تکمیل فرم درخواست درگاه پرداخت ، فرمهای قرارداد ( در ۲ نسخه ) و شرایط عمومی توسط متقاضی با مراجعه به یکی از شعب بانک
– دریافت مستندات فنی مربوط به راه اندازی سیستم پرداخت اینترنتی که توسط اداره خدمات بانکداری الکترونیک دراختیار پذیرنده اینترنتی قرار می گیرد
.
فایل های مذکور شامل موارد ذیل می باشد:
مستندات فنی
– یک کد انحصاری به همراه یک رمز عبور و رمز عبور کد گذاری شده برای درخواست کننده لوگو ولینک بانک که می بایست در سایت متقاضی قرار گیرد
– کارت تست جهت انجام تستهای ۱ ریالی برای اتصال به سیستم درگاه پرداخت توسط درخواست کننده (خرید تستی)
– انجام تغییرات توسط درخواست کننده در وب سایت مربوطه، متناسب با مستندات فنی ارسال شده
– انجام تست و اضافه کردن لوگوبانک در سایت متقاضی
– امضاء نهایی قرار داد توسط بانک و درخواست کننده در ۲ نسخه که نسخ آن می بایست ممهور به مهر بانک و امضاء مسئول شعبه شود
– رمز درگاه پرداخت اینترنتی و یک نسخه از قرارداددر اختیار متقاضی قرار گرفته و نسخه دیگر نزد بانک باقی می ماند.
فعال شدن سیستم پرداخت اینترنتی
توجه:
چنانچه کالا یا خدمات مورد نظر در جهت عرضه در سایت اینترنتی یاد شده همراه با چرخه فروش اینترنتی آن نباشد به درخواستهای ثبت شده ترتیب اثر داده نخواهد شد.
در حال حاضر کارت بانکهای عضو شتاب که از رمز اینترنتی (رمز دوم)، تاریخ انقضاءکارت (EXPIR DATE) برخوردار و کد (CVV2) دارا باشند قابلیت خرید اینترنتی از طریق درگاه پرداخت اینترنتی بانک را خواهند داشت.
صرفاً وجود کد (CVV2) بر روی کارت ها ، دلیل بر امکان خرید اینترنتی نیست و می بایست بانک صادرکننده امکان خرید اینترنتی را فراهم نموده باشد.
درصورتیکه آدرسIP سرور تغییرنمود ، می بایست طی نامه ای در سربرگ شرکت/موسسه آدرس IP قدیم و جدید اعلام و نامه مذکور ممهور به مهر شرکت و امضاء مدیران /صاحبان امضاء (هیئت مدیره)شرکت گردد و به شعب بانک تحویل گردد.
سقف خرید روزانه مبلغ ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال می باشد.
محدودیت در خرید اینترنتی برای سایر کارتهای بانکی عضو شتاب ، ناشی از مسدود بودن سرویس خرید اینترنتی کارت ها از جانب بانک صادر کننده کارت می باشد.
وجوه حاصل از فروش پس از فراخوانی وب سرویس تسویه به سپرده تسویه حساب معرفی شده توسط درخواست کننده واریز خواهد شد.
منبع: بانکی