کد خبر: 247155
سه شنبه 27 شهریور 1403 - 8:22
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق با اشاره به اینکه در صنعت برق بیمه خسارت برق وجود دارد، گفت: منابع این بیمه در قبوض الکترونیکی برق قابل مشاهده است.
به گزارش اخبارپول، «عبدالامیر یاقوتی» افزود: برای مشترکان خانگی ماهانه ۳۰۰ تومان و برای مشترکان تجاری ماهانه سههزار تومان سهم پرداخت بیمه خسارت است که در قبوض برق آنها لحاظ میشود.
وی خاطرنشانکرد: خسارات وارده توسط شرکت بیمهگر با شرایط و ضوابط مشخص و طبق قانون پرداخت میشود.
یاقوتی با بیان اینکه شرکت بیمه مذکور باید در مناقصه برنده شده باشد، گفت: قوانین و مقررات پرداخت خسارات برق بسیار شبیه به قوانین گاز است.
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق ادامهداد: خسارات وارده در حوزه برق حوادثی را در برمیگیرد که منجر به آتشسوزی، انفجار و یا مصدومیت ناشی از برق شود.
یاقوتی ادامهداد: بنابراین اگر در ساختمان و واحد مسکونی یک مشترک آتشسوزی اتفاق افتاد که منشأ آن تجهیزات برقی مانند اتصال سیم باشد، در قالب قرارداد بیمه قرار گرفته و خسارت پرداخت میشود.
نحوه دریافت خسارت قطع برق یا اتصالی شبکه
وی خاطرنشانکرد: اگر خسارت منشأ بیرونی و شبکه داشته و در اثر قطع برق یا اتصالی شبکه منجر به آسیبدیدگی تجهیزات برقی شود و به لوازم الکترونیکی مشترکان یک منطقه خسارت عمده و عمومی وارد کند، شرکت توزیع نیروی برق آن منطقه طبق روال آن شرکتها خسارت مربوط را به مشترکان پرداخت میکنند.
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق درباره خساراتی که منشأ آن در درون ملک است، افزود: در این موارد بیمه فقط در صورت بروز آتشسوزی یا انفجار یا مصدومیت و پس از دریافت تأییدیه آتشنشانی و انجام بررسیهای لازم، به مشترکان خسارت پرداخت میکند.
یاقوتی گفت: آتشسوزی لزوماً نباید در سطح گستردهای باشد و حتی یک آتشسوزی کوچک که توسط مشترکان نیز مهار شود، در صورتیکه در گزارش آتشنشانی منشأ برقی آتشسوزی ذکر شده باشد قابلاستناد و ارائه به شرکت بیمه و دریافت خسارت خواهد بود.
وی با بیان اینکه صنعت برق خدمتگزار مردم است، اضافهکرد: همه ما در صنعت برق در تلاشیم تا آنجا که امکانپذیر باشد و قوانین به ما اجازه دهد به مشترکان کمک کرده و از بروز حادثه و خسارت به آنها جلوگیری کنیم.
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق افزود: حوادث و اتفاقات شبکه در سامانه ثبت و ضبط میشود و در صورت تماس و گزارش خسارت پس از تشکیل پرونده و بررسی، اقدام لازم انجام میگیرد.
یاقوتی خاطرنشانکرد: شرکتهای توزیع برق، بیمه مسئولیت مدنی دارند که در قالب آن نیز بیمه خسارات پرداخت میشود و درصورتیکه مشترکان خسارتدیده با شرکت توزیع برق منطقه یا شهر خود به نتیجه نرسند، پرونده خسارت به سطح بالاتر که حوزه توانیر است ارجاع شده و مجدد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه ممکن است وسایل برقی به دلیل مستهلک شدن و پایین آمدن کیفیت بر اثر قطع و وصل برق دچار خسارت شوند، به مشترکان برق توصیه کرد که از محافظ برق برای همه وسایل الکترونیکی استفاده کنند.
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: مشترکان برق در صورت بروز خسارت، به سامانه بیمه مشترکان به نشانی bime.tavanir.org.ir مراجعه و ثبت خسارت کنند.