متاسفانه بعضی از این خدمات حتی در بین مشتریان آن بانک هم هیچ طرفداری ندارند و فقط برای خالی نبودن عریضه ارائه شده اند!!
داستان بانک های خصوصی کشور از این قرار است: پس از انحصار دولتی چند ساله بانک های خصوصی فرصت عرض اندام پیدا کردند و این به نقطه عطفی در تاریخ بانکداری ایران بدل شد.
به این ترتیب بعد از رکود چند ساله بانک ها و موسسات مالی متعددی پا به عرصه رقابت گذاشتند و به این ترتیب شعب بانک های متعدد مثل قارچ در هرکوچه وخیابان افتتاح شدند به نحوی که در برخی خیابان ها هر طرف که
سر می گردانی بانک،خودپرداز و خدمات بانکی می بینی.
این یعنی رقابت و بازار رقابتی ، خوب ظاهری زیبا دارد و به نظر به نفع مشتری و عموم مردم است اما حقیقت این است که رقابت بانک ها تبدیل شده به بلای جان مردم!
نام های پرطمطراق ،شیک و باکلاسی که خدمات جدید بانک ها را یدک می کشند اما حقیقت این است که بسیاری از این خدمات به درد عموم مردم نمی خورند و تنها آنها را گیج و سرگردان می کنند.
متاسفانه بعضی از این خدمات حتی در بین مشتریان آن بانک هم هیچ طرفداری ندارند و فقط برای خالی نبودن عریضه ارائه شده اند!!
بانکها باید به این موضوع آگاه باشند که تمام مشتریان آنها با اصطلاحات بانکی آشنا نیستند و همه خدمات آنها نیز برای یک مشتری مناسب نیست.
بنابراین بانکها برای حرکت به سمت مشتریمداری باید به سفارشیسازی روی بیاورند. منظور از سفارشیسازی، ارائه خدمات متنوع بانکی بصورت اختصاصی برای هر فرد است. سفارشیسازی این نوید را میدهد که
بانک از قبل به نیازها و خواستههای مشتری اشراف دارد و متناسب با آنها خدماتش را با زبانی مطابق با میزان دانش مشتری در زمینه خدمات بانکی به وی ارائه میدهد.
در این حالت مشتری میتواند مناسبترین خدمت را برای خود به راحتی برگزیند. همچنین سفارشیسازی به ایجاد و حفظ وفاداری مشتریان میانجامد.
منبع: بانکی دات آی آر