کشاورزی قراردادی، به این معنا است که تولید کننده و خریدار محصولات کشاورزی، قبل از فرایند کشت، اقدام به انعقاد قرارداد می‌کنند که در آن، شرایط خرید تضمینی محصول کشاورزی و نوع محصول، تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبارپول، کشاورزی قراردادی، قرارداد و یا توافق تضمین شده خرید محصولات کشاورزی، بین کشاورزان و شرکت‌های تولیدی و فرآوری محصولات کشاوری است که شامل قیمت محصولات کشاورزی، کمیت و کیفیت محصول مورد تقاضای خریدار برای تولید در بازه زمانی معین است.

با توجه به اینکه بیش از ۸۵% کشاورزان کشور دارای کسب‌وکار خرد هستند و با مشکلات مختص این دسته مشاغل دست و پنجه نرم می‌کنند، ارتباط و هماهنگی مناسبی بین تامین کننده نهاده، تولیدکنندگان و صنایع مختلف نظیر صنعت فرآوری، انبارداری، حمل و نقل، شبکه خرده فروشی و مصرف کننده شکل نمی‌گیرد. بنابراین کشاورزی قراردادی جهت حمایت از کشاورزان عرضه شده تا بتواند برای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش مصولات مبتنی بر کشاورزی و ارائه محصول با کیفیت و متضرر نشدن به آنها یاری برساند.

بر همین اساس، با عاملیت بانک کشاورزی به عنوان رکن مهم حمایت از کشاورزان، «کشاورزی قراردادی» کلید خورد تا با ضمانت بانک و حمایت از تولیدکنندگان، بخش بزرگی از ریسک زنجیره تامین محصولات کشاورزی کاهش یابد.

 بانک کشاورزی با طراحی و اجرای مدل کشاورزی قراردادی که ابتدا در قالب سامانه هوشمند کشاورزی قراردادی و سپس از طریق پلتفرم تامین مالی«پالیز» ارائه شد، نخستین بانکی است که با اجرای کامل تأمین مالی زنجیره‌های تأمین به صورت غیر حضوری، علمی و عملی در جهت حذف واسطه گری، اصلاح و هدفمندسازی الگوی کشت، بهبود اشتغال روستایی، پایداری تولید، افزایش کارآیی تخصیص منابع و کاهش فشار بر ترازنامه بانک‌ها، کنترل قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی و در نهایت تامین امنیت غذایی کشور گام برداشته است. چراکه در قالب این طرح، بسیاری از مولفه‌های تنش زا در زنجیره تامین، ازجمله  تهیه نهاده ها، بازار فروش محصول، حمل و نقل، خطرات و ریسک های احتمالی، تامین نقدینگی و …  قابل کنترل و مدیریت هستند.

 سامانه هوشمند کشاورزی قراردادی

سامانه هوشمند کشاورزی قراردادی، پلتفرمی جهت عقد قرارداد خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی نظیر گندم و زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی است. این پلتفرم با هدف ارائه خدمات آنلاین حوزه کشاورزی قراردادی پیاده‌سازی شده است و در آن کشاورز ضمن استفاده از خدمات آنلاین نظیر ثبت درخواست نهاده، استفاده از تسهیلات اعتباری بانک و … می تواند با کارشناسان حوزه کشاورزی نیز ارتباط برقرار کند.

متقاضیان با ورود به این سامانه، می‌توانند اقدام به عقد قرارداد آنلاین کشاورزی قراردادی کرده و پس از عقد قرارداد می‌توانند از طریق خدمات بانک کشاورزی، تسهیلات خرید نهاده دریافت کنند. در کشاورزی قراردادی، قرارداد پیش از آغاز فرآیند تولید، بین کشاورز و خریدار برای مدتی معین به صورت شفاهی یا کتبی منعقد شده و در آن قرارداد کشاورز متعهد می‌شود که مقادیر توافق شده از یک محصول کشاورزی را با رعایت استانداردهای کمی و کیفی و زمان مورد نظر خریدار، تولید و عرضه کند.

در حقیقت، با اجرای مدل کشاورزی قراردادی توسط بانک کشاورزی مبتنی بر این پلتفرم، تأمین مالی حلقه‌های زنجیره تأمین به صورت منسجم و هدفمند صورت گرفته و امکان انحراف تسهیلات پرداختی به سمت سایر بازارها به حداقل می‌رسد. در نتیجه کشاورزان به دلیل داشتن قراردادهای پایدار با حلقه‌های قبل یا بعد از خود، مشکلی در زمینه تأمین نهاده‌ها و یا فروش محصولات نخواهند داشت. علاوه بر این، با استفاده از ابزارهای مالی تعهدی، مشکل محدودیت منابع بانک ها برای پرداخت تسهیلات نقدی مرتفع شده و به این صورت، کنترل تورم و رفع ناترازی بانک ها نیز میسر می‌شود.

پالیز بانک کشاورزی بازوی حمایت از کشاورزان

تمامی فعالان زنجیره تامین بخش کشاورزی می‌توانند علاوه بر سامانه کشاورزی قراردادی از از طریق پلتفرم «پالیز» نیز از خدمات کشاورزی قراردادی و مزایای این پلتفرم از جمله خدمات حمایتی و ضمانتی بانک بهره مند شوند.

پلتفرم پالیز که اسفندماه سال گذشته اجرایی شد، ابزاری جدید در اکوسیستم بانکداری دیجیتال است که در راستای تلفیق مفاهیم اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال، با بهره گیری از ظرفیت های بانک کشاورزی، برای ایفای نقش حمایتی  جهت ارائه ضمانت‌های لازم و روش‌های تامین مالی و امکان پوشش انواع زنجیره های محصولات کشاورزی فعالیت می‌کند.

از جمله کارکردهای پلتفرم پالیز بانک کشاورزی، می‌توان به دسترسی بر خط کشاورزان به شبکه تامین کنندگان نهاده‌های اولیه، بهره‌مندی از شبکه دانشی مبتنی بر کارشناسان زنجیره های تخصصی، عرضه محصولات و خدمات به متقاضیان در سطح کشور، مدیریت جریان مالی و ثبت تراکنش های مالی معاملات بر بستر امن بانکداری متمرکز بانک کشاورزی، تامین مالی تولید کنندگان و شبکه شرکت های زنجیره به شکل تعهدی و اعتباری، بهره مندی از خدمات و پتانسیل های بیمه محصولات کشاورزی و … اشاره کرد.

این پلتفرم  راهکاری موثر برای مدیریت مالی زنجیره تامین از طریق ابزارهای مالی تعهدی است و هدف از طراحی و ایجاد آن، حمایت از فعالان بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور با استفاده از ظرفیت های تحول دیجیتال و زیرساخت‌های بانکداری الکترونیک است.

در پایان خاطرنشان می‌شود، طرح کشاورزی قراردادی بخشی تلاش بانک کشاورزی برای تامین امنیت غذایی در کشور، به مفهوم به دسترسی همه افراد یک جامعه به غذای کافی و سالم برای داشتن یک زندگی سالم و به دور از تبعیض است که در روزهای آتی به تفضیل بدان خواهیم پرداخت.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=245907
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی/ کشاورزی قراردادی راهکار جامع بانک کشاورزی در جهت حمایت از زنجیره تولید
اختصاصی/ کشاورزی قراردادی راهکار جامع بانک کشاورزی در جهت حمایت از زنجیره تولید
اختصاصی/ کشاورزی قراردادی راهکار جامع بانک کشاورزی در جهت حمایت از زنجیره تولید
اختصاصی/ کشاورزی قراردادی راهکار جامع بانک کشاورزی در جهت حمایت از زنجیره تولید
اختصاصی/ کشاورزی قراردادی راهکار جامع بانک کشاورزی در جهت حمایت از زنجیره تولید
اختصاصی/ کشاورزی قراردادی راهکار جامع بانک کشاورزی در جهت حمایت از زنجیره تولید
اختصاصی/ کشاورزی قراردادی راهکار جامع بانک کشاورزی در جهت حمایت از زنجیره تولید