معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی از بازگشت نرخ تورم سالانه تولیدکننده به کانال ۲۰ درصد پس از ۶۷ ماه خبر داد.

به گزارش اخبارپول، معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی از تداوم کاهش نرخ تورم سالانه و نقطه‌به‌نقطه مصرف‌کننده در خردادماه امسال و بازگشت نرخ تورم سالانه تولیدکننده به کانال ۲۰ درصد پس از ۶۷ ماه خبر داد و گفت: نرخ رشد پایه پولی نیز از ۴۵ درصد ابتدای سال گذشته به ۲۱.۱ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ کاهش یافت و نرخ رشد نقدینگی هم با ۷.۶ درصد کاهش به ۲۵.۶ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسید.

محمد شیریجیان اظهار داشت: با اجرای سیاست‌های پولی موفق بانک مرکزی طی سال گذشته و تداوم آن در سال جاری نرخ رشد نقدینگی از ۳۳.۱ درصد در فروردین سال گذشته به ۲۴.۳ درصد در اسفندماه گذشته کاهش یافت و این شاخص مهم با ۷.۶ درصد کاهش نسبت به فروردین سال گذشته به ۲۵.۶ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسید.

معاون سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: نرخ رشد پایه پولی به عنوان یک شاخص مهم و تاثیر گذار در تورم در ابتدای سال گذشته ۴۵ درصد بود که در اسفندماه سال ۱۴۰۲ به ۲۷.۶ درصد رسید و این شاخص با حدود ۲۴ درصد کاهش در اردیبهشت امسال به ۲۱.۱ درصد کاهش یافت.

وی تصریح کرد: برخلاف نگرانی برخی صاحب‌نظران اقتصادی مبنی بر خطر عدم تداوم نرخ نزولی نرخ رشد نقدینگی به دلیل واگرایی میان نرخ رشد پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی؛ همان‌گونه که در ابتدای سال گذشته نیز بیان شد بین نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی در میان‌مدت همگرایی ایجاد خواهد شد و خوشبختانه با کاهش نرخ رشد پایه پولی هم می‌توانیم انتظار داشته باشیم که وضعیت روند نزولی نرخ رشد نقدینگی همچنان وضعیت با ثبات و رو به بهبودی داشته باشد.

شیریجیان با بیان اینکه انتظار می‌رود روند نزولی دو شاخص پایه پولی و نقدینگی همچنان ادامه داشته باشد ضمن تاکید بر تداوم کاهش نرخ تورم سالانه و نقطه‌به‌نقطه مصرف‌کننده در خردادماه امسال، از بازگشت نرخ تورم سالانه شاخص بهای تولیدکننده به کانال ۲۰ درصد پس از ۶۷ ماه خبر داد.

معاون سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی گفت: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای مصرف‌کننده در خرداد امسال نسبت به فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ بر اساس اطلاعات بانک مرکزی به میزان ۲۶.۴ درصد کاهش یافت و نرخ تورم سالانه این شاخص هم کاهش ۱۳.۶ درصدی را تجربه کرد

وی بیان کرد: بر اساس اطلاعات بانک مرکزی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای تولیدکننده در خردادماه امسال نسبت به فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ از ۴۰.۷ درصد به ۲۵.۳ درصد رسید که معادل ۱۵.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

شیریجیان با بیان اینکه بر اساس اطلاعات بانک مرکزی نرخ تورم سالانه شاخص بهای تولیدکننده در خردادماه امسال نسبت به فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ با معادل ۶.۳ درصد کاهش از ۳۷.۳ درصد به ۲۹.۷ درصد رسید گفت: به این ترتیب برای نخستین بار، نرخ تورم سالانه شاخص بهای تولیدکننده بعد از گذشت ۶۷ ماه (آبان‌ماه ۱۳۹۷) وارد کانال ۲۰ درصد شد.

معاون سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی با اشاره به اینکه این امر به عنوان یک شاخص پیش‌نگر برای تداوم روند نزولی تورم شاخص بهای مصرف‌کننده است، تصریح کرد: جدای از اینکه کنترل نقدینگی و کنترل پایه پولی می‌تواند مقوّم تداوم روند نزولی این دو شاخص بها باشد، روند نزولی تورم شاخص بهای تولیدکننده می‌تواند این موضوع را نیز تقویت کند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=245574
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نرخ تورم تولیدکننده وارد کانال ۲۰ درصد شد
نرخ تورم تولیدکننده وارد کانال ۲۰ درصد شد
نرخ تورم تولیدکننده وارد کانال ۲۰ درصد شد
نرخ تورم تولیدکننده وارد کانال ۲۰ درصد شد
نرخ تورم تولیدکننده وارد کانال ۲۰ درصد شد
نرخ تورم تولیدکننده وارد کانال ۲۰ درصد شد
نرخ تورم تولیدکننده وارد کانال ۲۰ درصد شد