نخستین برات الکترونیک شبکه بانکی کشور، برای تامین مالی غیرنقدی بخش تولید از طریق ابزارهای نوین زنجیره تأمین در اردیبهشت ۱۴۰۳ توسط بانک صادرات ایران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبارپول، بانک صادرات ایران با هدف ارائه خدمات سریع و با کیفیت به کسب و کارها برات الکترونیک را عرضه و در اختیار فعالان اقتصادی و تولید قرار داد.

برات الکترونیک بانک صادرات ایران در کنار چک الکترونیک (چکنو) و در کنار سفته الکترونیک و همچنین سامانه توثیق الکترونیک دارایی (ست)، بسته کاملی برای تامین مالی زنجیره تولید فراهم کرده تا قدم مهمی را برای رشد اشتغال در کشور بردارد.

این نوع برات غیرکاغذی، با سررسید حداقل یک ماه و حداکثر یک سال با درخواست برات‌دهنده (بنگاه خریدار) در وجه یا به حواله‌کرد دارنده برات (بنگاه فروشنده) از طریق سامانه برات صادر و شناسه یکتای آن در سامانه سپام ثبت می‌شود و بانک بر اساس اعتبار برات‌دهنده (بنگاه خریدار) نسبت به قبول برات الکترونیک و تادیه کل مبلغ آن در سررسید اقدام خواهد کرد. لازم به ذکر است برات الکترونیکی سندی غیر کاغذی است که با درخواست برات‌دهنده (براتکش) یعنی خریدار در وجه یا به حواله کرد دارنده برات یعنی فروشنده و بر اساس اعتبار خریدار صادر می شود. سررسید این ابزار یک تا دوازده ماهه است و بانک عامل به عنوان رکن براتگیر، بازپرداخت مبلغ در سررسید را تقبل می کند.

با توسعه استفاده از این ابزار برای کل شبکه بانکی ظرفیت مناسبی جهت تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی فراهم شده است. بنابراین در چارچوب این ابزار اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند به منظور تامین سرمایه در گردش مورد نیاز فعالیت اقتصادی خود اقدام کنند.

از مزایای ارائه برات الکترونیکی می‌توان به قابلیت انتقال در زنجیره های فعالیت های اقتصادی، امکان صدور برات الکترونیکی  تا سقف ۲۰۰ فروش سال گذشته بنگاه خریدار، معاف از برنامه کنترل مقداری ترازنامه بانک مرکزی، امکان تنزیل توسط شبکه بانکی در صورت گذشته یک چهارم از عمر برات یا دو بار گردش در زنجیره و … اشاره کرد.

بنا براین گزارش، نخستین برات الکترونیک سپامی نظام بانکی کشور با داشتن شناسه خزانه‌داری کل کشور و شناسه سپام بانک مرکزی با امضای بانک صادرات ایران به عنوان برات‌گیر در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ صادر شد و سررسیدهای این نوع برات الکترونیک حداقل یک ماه و حداکثر یک‌ساله است و به ویژه کسب و کارهای متوسط و حتی تولیدکنندگان بزرگ، می‌توانند با مراجعه به شعب بانک صادرات ایران در سراسر کشور، از شرایط برخورداری از خدمت برات الکترونیک مطلع شوند.

به گفته سیفی مدیرعامل بانک صادرات ایران،  در شرایطی که تأمین مالی نقدی کمی اشباع شده و مجموعه حاکمیت پولی کشور با سیاست های انقباضی مواجه است، تولیدکنندگان می‌توانند از این ظرفیت از شبکه بانکی استفاده کرده  و بخشی از نیازهای خودشان را از طریق تأمین مالی غیرنقدی برآورده کنند که بخشی از آن مربوط به برات الکترونیک زنجیره تأمین مالی است.

در پایان گفتنی است، ابزارهای مالی یکی از راهکارهای مهم برای تأمین مالی شرکت‌ها هستند و در چنین شرایطی ساختار ابزارهای مالی نیز در حال الکترونیک شدن هستند. یکی از ابزارهای مالی که می‌تواند به حل مشکلات مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کمک کند، برات است. برات نوعی اوراق بهادار مشابه حواله است که شرکت‌ها می‌توانند از آن برای تأمین منابع مالی طرح‌های توسعه یا سرمایه در گردش استفاده کنند.

برات الکترونیک، سندی تجاری است که فرایند و نحوه صدور، امضا و دریافت آن، به صورت اینترنتی، انجام شده و برای خرید اینترنتی این سند، متقاضی باید، به سامانه بانک عامل مد نظر خود، مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، شبکه بانکی امکان صدور  ۸۰ هزار میلیارد تومان برات الکترونیکی را در سال ۱۴۰۳ خواهند داشت که می‌تواند در کنار سایر ابزارهای تامین مالی اعم از اوراق گام و تسهیلات نقش موثری در تحقق تولید و به تبع آن اشتغالزایی داشته باشد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=244822
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی/ برات الکترونیک چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند
اختصاصی/ برات الکترونیک چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند
اختصاصی/ برات الکترونیک چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند
اختصاصی/ برات الکترونیک چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند
اختصاصی/ برات الکترونیک چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند
اختصاصی/ برات الکترونیک چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند
اختصاصی/ برات الکترونیک چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند