کد خبر: 241861
یکشنبه 20 اسفند 1402 - 13:20
آزاده حیدری، دبیر کارگروه سرمایه انسانی سندیکای بیمهگران در گفتگویی به بررسی وضعیت نیروی انسانی صنعت بیمه در عصر جدید و چالشها و مشکلات این حوزه پرداخت.
به گزارش اخبارپول، آزاده حیدری، دبیر کارگروه سرمایه انسانی به بررسی و آسیبشناسی چالش های حوزه سرمایه انسانی در صنعت بیمه پرداخت.
حیدری در همین خصوص با اشاره به حوزه فعالیت کارگروه سرمایه انسانی سندیکای بیمهگران گفت: این کارگروه به بررسی مسائل و چالش های مرتبط با منابع انسانی در صنعت بیمه پرداخته و برای آنها راه حل های مناسب ارائه می دهد همچنین فعالیت های کارگروه سرمایه انسانی در سندیکای بیمه گران ایران نقش مهمی در ارتقای سطح دانش و مهارت های شاغلین فعال در صنعت بیمه و همچنین بهبود وضعیت منابع انسانی در این صنعت ایفا می کند.
وی تصریح کرد: در راستای بهبود وضعیت کاری و رفاهی کارکنان می بایست بصورت مستمر در حال بررسی، بهینه کاوی و آسیب شناسی بوده و با تعریف پروژه های اصلاحی در صدد بهبود شرایط باشیم و تمام ابعاد تاثیر گذار بر منابع انسانی را مورد توجه قرار دهیم که در راس این ابعاد می توان به مواردی همچون؛ ایجاد نظام جامع جبران خدمات جهت تعیین حقوق و مزایای متناسب با تخصص، تجربه و عملکرد نیروی انسانی صنعت بیمه، ایجاد محیط کاری امن و سالم با رعایت اصول ایمنی و بهداشت محیط کار و همچنین ارائه تجهیزات و امکانات لازم و همچنین ایجاد فرصت های برابر و عاری از تبعیض برای همه کارکنان در تمامی زمینه ها از جمله آموزش، ارتقا و توسعه اشاره کرد.
ترویج فرهنگ کار و زندگی متعادل در بین کارکنان ضروری است
دبیر کارگروه سرمایه انسانی سندیکای بیمه گران در همین خصوص به ایجاد فضای صمیمی و دوستانه در محیط کار و تشویق افراد به همکاری و تعامل با یکدیگر نیز تاکید کرد و برگزاری برنامه های آموزشی و توسعه ای و تشویق کارکنان به یادگیری همیشگی و به روز نگه داشتن دانش و مهارت های خود، ترویج فرهنگ کار و زندگی متعادل در بین کارکنان با ارائه تدابیری چون ساعات کاری منعطف و تشویق به استفاده از مرخصی های قانونی، تشویق و تقدیر از کارکنان به ازای عملکرد خوب ایشان و شناسایی کارکنان نمونه و برگزاری مراسم تقدیر و تشکر را از جمله سایر موارد مهم در راستای بهبود وضعیت کاری و رفاهی کارکنان عنوان کرد.
حیدری با بیان اینکه توجه به مسائل رفاهی کارکنان بسیار حائز اهمیت است، گفت: ما باید در تعریف برنامه های رفاهی، علاوه بر بهره مندی خود همکار به بهره مندی خانواده ی ایشان نیز توجه کنیم، زیرا حس تعلق خاطر و چسبندگی سازمانی افزایش پیدا خواهد کرد و در صورت توجه به مسائل رفاهی نتایج مطلوبی را همچون افزایش تعهد کاری و ارتقای عملکرد و بهره وری مجموعه را تجربه خواهیم کرد.
دبیر کارگروه سرمایه انسانی سندیکای بیمهگران کم چالش شدن فرآیند جذب و نگهداری استعدادها را از جمله نتایج این مقوله دانست و گفت: صنعت بیمه بسیار رقابتی است و جابجایی نیروی انسانی از مسائل چالشی حال حاضر صنعت محسوب میشود.
کاهش غیبت و ترک شغل کارکنان منجر به کاهش هزینهها برای شرکتهای بیمه میشود
حیدری تصریح کرد: از بزرگترین چالش های پیش روی نیروی انسانی در صنعت بیمه که می بایست درصدد یافتن راهکارهای لازم جهت مواجهه با آنها باشیم می توان به مواردی چون تغییرات سریع صنعت بیمه با ورود فناوری های جدید از جمله هوش مصنوعی، بلاک چین و اینترنت اشیا، ورود نسل جدید به بازار کار و کمبود نیروی متخصص و وجود رقابت فزاینده در صنعت می توان اشاره کرد، که از راهکارهای آن می توان به مدیریت و همراهی با این تغییرات، کسب مهارت های جدید و تطبیق با مهارت های مورد نیاز صنعت، پیاده سازی و استقرار سیستم مدیریت دانش از تمام ظرفیت نیروهای متخصص جهت انتقال دانش و افزایش حفظ و بهبود بهره وری نیروی انسانی که از طریق بهبود مستمر سیستم های مدیریت منابع انسانی میسر خواهد بود اشاره نمود.
دبیر کارگروه سرمایه انسانی سندیکای بیمهگران در خصوص استراتژی لازم جهت جذب و نگهداری استعدادها در صنعت بیمه گفت: در صنعت بیمه، جذب و نگهداری استعدادها دغدغه ای بسیار جدی است و جهت رفع این دغدغه استراتژی هایی چون تعریف کارراهه شغلی و ارائه آموزش های هدفمند در راستای حرفه ای شدن می تواند بسیار تاثیرگذار باشد همچنین ایجاد یک فضای کاری پویا، محیطی که به کارکنان این امکان را دهد حس مفید بودن داشته باشند و رشد و پیشرفت را احساس کنند تمایل استعدادها را جهت جابجایی کاهش خواهد داد و همچنین جذب استعدادها را تسهیل خواهد نمود.
هوش مصنوعی حوزه مدیریت منابع انسانی را متحول میکند
وی اظهار کرد: قطعا در فاصله ی زمانی کوتاهی هوش مصنوعی تاثیر بسزایی را بر روندهای کاری صنایع ایجاد خواهد نمود و نیاز به تغییر و تحول در ابتدا از حوزه مدیریت منابع انسانی آغاز خواهد شد زیرا با ورود هوش مصنوعی ساختار شغلی تغییر خواهد کرد و مشاغل جدید ایجاد و برخی مشاغل قدیمی حذف خواهد شد و به روز نمودن دانش و مهارت های نیروی انسانی در جهت استفاده از ابزار هوش مصنوعی و تحلیل داده ضروری است و نیروی انسانی بجای انجام وظایف روتین و تکراری بر مدیریت دیتای ایجاد شده متمرکز خواهد شد.
حیدری در خصوص روشهای تاثیرگذار در زمینه توسعه مهارت های رهبری و مدیریتی در بین مدیران صنعت اظهار کرد: سندیکا از طرق مختلف چون ارائه طیف وسیعی از برنامه های آموزشی که به طور خاص برای مدیران بیمه طراحی شده است، همچنین فراهم نمودن فرصت های مختلفی برای ایجاد شبکه بین مدیران بیمه و در اختیار قراردادن طیف وسیعی از منابع شامل مقالات، وبینارها و کتاب ها برای کمک به مدیران بیمه به توسعه مهارت های رهبری و مدیریتی کمک می کند. از سوی دیگر فرهنگ سازی، انتشار اطلاعات و ارائه گزارش های لازم در کلیه سطوح سازمانی پذیرش تغییرات را بالا خواهد برد که از طرق مختلفی چون آموزش های مستمر قابل انجام خواهد بود و سرعت تطبیق کارکنان را افزایش خواهد داد.
دبیر کارگروه سرمایه انسانی سندیکای بیمهگران گفت: سندیکای بیمه گران با برگزاری دوره های آموزشی، ارائه خدمات مشاوره ای، انجام تحقیقات و مطالعات علمی و همچنین نظارت بر رعایت قوانین و مقررات مربوط به ایمنی و بهداشت محیط کار در شرکت های بیمه می تواند در ترویج سلامت و ایمنی کارکنان در محیط های کاری بسیار تاثیرگذار باشد.
تشریح برنامههای سندیکا در زمینه بهبود رضایت شغلی و انگیزش کارکنان صنعت بیمه
وی با اشاره به برنامههای سندیکا در زمینه بهبود رضایت شغلی و انگیزش کارکنان صنعت بیمه عنوان کرد: رضایت شغلی مفهومی پیچیده و چند بعدی است و با عوامل روانی، جسمانی و اجتماعی ارتباط دارد و ترکیبی از مجموعه عوامل سبب می گردد که شاغلین حس مطبوع و مثبتی نسبت به شغل خویش داشته باشند و از آن لذت ببرند و به شغل خود دل گرمی و وابستگی پیدا کنند. از جمله این عوامل می توان به برقراری عدالت سازمانی، شایسته سالاری، تعریف سیستم ارزیابی و مدیریت عملکرد و ایجاد ارتباط صحیح با پرداخت پاداش مناسب، همچنین ایجاد فرهنگ احترام متقابل اشاره کرد و نقش حمایتی سندیکا از کارگروه سرمایه انسانی سندیکای بیمه گران ایران در پیشبرد و اجرایی شدن پیشنهادهای اصولی و منطقی جهت ارتقای رضایت شغلی و ایجاد انگیزه بیشتر در نیروی انسانی شاغل در صنعت بیمه بسیار مثمر ثمر بوده است.
حیدری با بیان اینکه صنعت بیمه ایران در آستانه تحولات عظیمی است، گفت : گذار از یک دوره سنتی به یک دوره مدرن و دیجیتال، نیاز به نیروی انسانی با مهارتهای جدید و بهروز را به وجود آورده است و پیش بینی می شود آینده نیروی انسانی در صنعت بیمه تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار گیرد که میتواند روند توسعه و پیشرفت آن را شکل دهد.
وی از جمله جنبههای مهم روند آینده را توانایی تطبیق نیروی انسانی با تغییرات فناوری و نیازهای متغیر بازار برشمرد و افزود: این نیروها باید قدرت انعطافپذیری داشته باشند تا بتوانند به سرعت به نیازها و تقاضاهای جدید واکنش نشان دهند و همچنین شرکتهای بیمه نیازمند نیروهایی هستند که بتوانند از این فناوریها به طور هوشمندانه استفاده کنند. بنابراین در آینده نه چندان دور، نیروهای انسانی در صنعت بیمه نیازمند توانایی کار با فناوریهای نوین و ادراک از نحوه اثربخشی آنها می باشند. به همین دلیل، آموزش مداوم و بهروز بودن در زمینههای مختلفی از جمله مهارتهای فنی و ارتباطی بسیار اساسی خواهد بود.
دبیر کارگروه سرمایه انسانی سندیکای بیمهگران افرود: در نتیجه شرکتهای بیمه باید در زمینه آموزش و بازآموزی نیروی انسانی خود سرمایهگذاری کنند تا بتوانند با تحولات جدید این صنعت همگام شوند. همچنین از آنجا که متقاضیان خدمات بیمه درخواستها و انتظارات متفاوتی از شرکتهای بیمه دارند، بهبود تجربه مشتری از جمله موضوعاتی است که نیروی انسانی باید به آن توجه ویژهای داشته باشند. توانایی ارتباط موثر، درک عمیق از نیازهای مشتریان و توانایی ارائه راهکارهای مناسب از ویژگیهای مهمی است که نیروهای آینده باید از آن برخوردار باشند و همچنین با پیشرفت تکنولوژیهای روز، مدیریت ریسک سایبری و امنیت اطلاعات نیز از جمله موضوعات حیاتی برای آینده نیروهای انسانی در بیمه است. حفظ اطلاعات حساس مشتریان و مدیریت بهینه ریسکهای مختلف از جمله اولویتهایی است که نیروها باید به آن توجه داشته باشند.
با توجه به این نکات، در آینده نیروهای انسانی در صنعت بیمه به تواناییهای چندگانه از جمله انعطافپذیری، توانایی ارتباطی، مدیریت تکنولوژی و مدیریت ریسک های نوظهور نیازمند هستند و در این راستا شرکتهای بیمه ای که بتوانند نیروهایی با این تواناییها را جذب نمایند و آموزش دهند، میتوانند در بازار رقابتی بیمه بهترین عملکرد را داشته باشند.
الگوهای جدید استخدام کارکنان در صنعت بیمه را شناسایی کنیم
دبیر کارگروه سرمایه انسانی سندیکای بیمهگران تصریح کرد: در راستای بهبود مدیریت نیروی انسانی و پیش بینی نیازهای آتی در صنعت بیمه، دادههای بزرگ به عنوان یک منبع ارزشمند برای ارتقای عملکرد و کارایی میتواند بهرهمندی بیشتری را برای شرکتهای بیمه بوجود آورد و استفاده از تحلیل داده در کلیه فرآیندهای حوزه مدیریت منابع انسانی می تواند تاثیر گذار باشد. بعنوان مثال در حوزه جذب و استخدام اگر ما به بانک اطلاعاتی شامل مشخصات کامل متقاضیان و مشخصات کامل فردی و پرسنلی نفرات استخدام شده در سال های گذشته، سطح عملکردی آنها و … دسترسی داشته باشیم، با ایجاد مدل ها و الگوریتم های مختلف می توانیم الگوهایی را برای استخدام نفرات در هر مدیریت استخراج کنیم و با در نظر گرفتن شاخص هایی، نفرات متقاضی را رتبه بندی کرده تا شایسته ترین انتخاب ها را در هنگام جذب نفرات تجربه کنیم.
دبیر کارگروه سرمایه انسانی سندیکای بیمهگران در پایان ظهار کرد: همچنین در خصوص تعداد زنان شاغل در سطوح مختلف صنعت بیمه و فرصت های شغلی موجود برای ایشان با جمع آماری آمار و اطلاعات بصورت مستمر رصد و پایش صورت گیرد و گزارش های دوره ای به مراجع ذیصلاح ارائه گردد و با اجرای اقدامات ذکر شده می توان به طور قابل توجهی نقش زنان در سطوح مدیریتی و تصمیم گیری در صنعت بیمه را تقویت کرد و این امر به نفع جامعه و همینطور صنعت بیمه خواهد بود.