بانک صادرات ایران به منظور عمل به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، بازیابی منابع راکد، بهبود و اصلاح کیفیت دارایی و ساختار مالی و همچنین حمایت از تولید و استمرار اشتغال در کشور، همواره در واگذاری اموال مازاد خود کوشیده است.

به گزارش اخبارپول به نقل از دیوان اقتصاد، بانک صادرات ایران از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۷۸ مرحله مزایده املاک برگزار کرده که با ۱۰۲ درصد رشد همراه بوده است.

بانک صادرات ایران در این مدت ۶۱۹ رقبه ملک به مبلغ ۲۲۹۸۵ میلیارد ریال به فروش رسیده که در همین مدت ۱۱۴ درصد افزایش یافته است.

همچنین بانک صادرات ایران در سال ۱۴۰۲ با برگزاری ۶۱ مزایده در تهران و استان‌های مختلف کشور بیش از ۱۱۰ رقبه ملک مازاد خود به ارزش ۳ هزار و ۴۱۴ میلیارد ریال را فروخته و تلاش برای فروش اموال مازاد و چابک‌سازی بانک با قدرت ادامه دارد.

بانک صادرات ایران همچنین در این مدت در راستای تعیین تکلیف واحد‌های تولیدی نیز با همکاری ستاد تسهیل استانداری‌ها در تهران و سایر مراکز استان‌ها و وضع بخشنامه‌هایی به منظور احیا واحد‌های تولیدی_ صنعتی، نسبت به اقاله یا احیای این واحد‌ها اقدام کرده است.

این ارقام در حالی ارائه می‌شود که بانک صادرات ایران برای فروش اموال مازاد خود با مشکلات بسیاری مواجه بوده است. آن گونه که اخیرا عضو هیات مدیره این بانک بدان اذعان داشته است، در زمان برگزاری مزایده فروش اموال تملک شده بانک‌ها، مشکلات متعدد حقوقی وجود دارد که از جمله می‌توان به توقف و ابطال عملیات اجرائی، عدم کارشناسی صحیح، پایان زمان کارشناسی، عدم ابلاغ واقعی و عدم دسترسی برای ارزیابی صحیح ملک، کارشناسی‌های غیر واقعی برای تحمیل اموال کم ارزش به بانک‌ها اشاره کرد که پس از گذر از این مشکلات در زمان برگزاری مزایده اغلب خریدار مناسبی برای اموال مازاد بانک وجود ندارد.

همچنین به گفته یاسر مرادی، در گذشته با تصویب قوانین متعدد، مقررات نامناسبی در جهت ممانعت از وثیقه گرفتن اموال و دارایی‌های سهل‌البیع متقاضیان در قبال دریافت تسهیلات و وام تصویب شد و در عین حال بانک‌ها ملکف شده‌اند که دارایی‌هایی را که ارزش ذاتی چندانی ندارند از جمله زمین در شهرک‌های صنعتی، اراضی ملی در جنگل‌ها و مراتع، زمین یا خانه روستایی که سند رسمی ندارند، را به عنوان وثیقه پرداخت تسهیلات بپذیرند که حتی در صورت تملک توسط بانک‌ها نیز، امکان فروش آسان آنها وجود ندارد.

بنابر آنچه که گفته شد و با توجه به جمیع جهات اعم از مصایب فروش اموال مازاد بانکها، بانک صادرات ایران برای جلوگیری از انجماد دارایی ها و عوارض ناشی از آن امسال با برگزاری ۶۱ مزایده در تهران و استان‌های مختلف کشور بیش از ۱۱۰ رقبه ملک مازاد خود را به فروش رسانده است.

در حقیقت املاک مازاد بانک‌ها با انجماد دارایی‌‌ها نه تنها باعث کاهش نقدینگی بانک شده بلکه از قدرت تسهیلات دهی آنها نیز می‌کاهد. همچنین بر سایر شاخص‌ها همچون نسبت دارایی‌های ثابت به حقوق صاحبان سهام نیز تاثیر گذاشته و منجر به ناترازی بانک‌ها می‌شود. بر همین اساس، فروش املاک مازاد بانک‌ها همواره در نظام بانکی ایران مورد تأکید بوده و بانک صادرات ایران نیز با توجه به این موارد همواره در این مسیر قدم برداشته است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=241493
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بانک صادرات امسال چقدر اموال مازاد واگذار کرد؟‎
بانک صادرات امسال چقدر اموال مازاد واگذار کرد؟‎
بانک صادرات امسال چقدر اموال مازاد واگذار کرد؟‎
بانک صادرات امسال چقدر اموال مازاد واگذار کرد؟‎
بانک صادرات امسال چقدر اموال مازاد واگذار کرد؟‎
بانک صادرات امسال چقدر اموال مازاد واگذار کرد؟‎
بانک صادرات امسال چقدر اموال مازاد واگذار کرد؟‎